arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۴۷۶۲
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۰ - ۲۱ مهر ۱۳۹۷

لاوروف: آمریکا می‌خواهد یک «شبه دولت» در شرق فرات ایجاد کند / توافق ادلب موقتی است

وزیر خارجه روسیه اعلام کرد: آمریکا با کمک هم‌پیمانان سوری خود تلاش می‌کند از اراضی شرق فرات برای ایجاد یک شبه‌دولت استفاده کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر خارجه روسیه اعلام کرد: آمریکا با کمک هم‌پیمانان سوری خود تلاش می‌کند از اراضی شرق فرات برای ایجاد یک شبه‌دولت استفاده کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در پاسخ به سوال رسانه‌های فرانسه گفت: من با شما موافق نیستم که ادلب آخرین منطقه دارای مشکل در سوریه است. در سوریه تا شرق فرات اراضی گسترده‌ای وجود دارد که در آنها اتفاقات غیرقابل قبولی رخ می‌دهند. آمریکا تلاش می‌کند از این مناطق با کمک هم‌پیمانان سوری خود به ویژه کردها برای ایجاد یک شبه‌دولت استفاده کندکه این یک گام غیرقانونی است.

لاوروف در ادامه گفت: ما بعید نمی‌دانیم که آمریکا در این منطقه تلاش کند وضعیت را بحرانی نگه دارد تا کسی آرامش نیابد.

شورای دموکراتیک سوریه اخیرا از گسترش اداره‌های خودمختاری که قبلا کردها در شمال شرق سوریه بنا کرده‌ بودند، خبر داد که شامل الجزیره، (الحسکه)، کوبانی (عین العرب) و منبج به اضافه رقه، الطبقه و حومه شمالی دیرالزور می‌شود.

این شورا همچنین تصویب کرد در مناطق تحت کنترل کردها در شمال سوریه انتخابات محلی و قانون تقسیمات اداری اجرایی شود.

وزیر خارجه روسیه ادامه داد: آمریکایی‌ها در آنجا سیستم‌هایی موازی ایجاد می‌کنند تا جایگزین سیستم‌های قدرت شرعی سوریه شوند و آنها همچنین در جهت بازگرداندن آوارگان و اسکان آواره‌ها در آنجا عمل می‌کنند.

لاوروف افزود: بعید نمی‌دانیم آمریکا از آب گل‌آلود ماهی بگیرد و این منجر به اتفاقی خوب نخواهد شد.

وی درباره توافق منطقه عاری از سلاح در ادلب نیز گفت: این توافق عملا موقتی است و این داستان بعد از بازگشت قدرت به ملت سوریه خاتمه می‌یابد و هر نیرویی که بی‌دعوت به سوریه آمده باید این کشور را ترک کند و این برای همه روشن و مبرهن است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه نیز اعلام کرد: کارها برای برگزاری نشست سران چهار کشور روسیه، فرانسه، ترکیه و آلمان درباره سوریه در دست انجام است.

لاوروف همچنین در مصاحبه با روزنامه الیوم مصر گفت: تمامی مقدمات لازم برای گسترش مشارکت‌ها میان دو کشور روسیه و مصر در سطح جدیدی که منافع دو کشور را محقق کرده و حافظ ثبات منطقه باشد، فراهم شده‌اند.

وزیر خارجه روسیه افزود: امسال هفتادوپنجمین سالگرد آغاز روابط دیپلماتیک مسکو - قاهره را جشن می‌گیریم این تاریخ آغازی برای مرحله جدید و بسیار بااهمیتی از روابط دو ملت است که ریشه‌های آن به تاریخ باز می‌گردد.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه گفت: مردم دو کشور مصر و روسیه تلاش‌های خود را بارها در مسیر نمونه‌های عالی صلح، آزادی، حقیقت و عدالت یکپارچه کردند. در بحران سال ۱۹۵۶ سوئز ما از یکدیگر حمایت کردیم. در جنگ شش روزه سال ۱۹۶۷ با هم بودیم. زمانی که اتحادیه شوروی اقدامات بزرگی را برای تقویت توانمندی‌های دفاعی ما اتخاذ کرد.

وی تاکید کرد: تجربه کار مشترک و نتیجه‌بخش و تکیه بر اصول صداقت، اعتماد، احترام متقابل و رعایت منافع یکدیگر امروز اساس روابط ماست که به سطح مشارکت جامع و همکاری‌های استراتژیک رسیده‌اند.

لاوروف در ادامه گفت: گفت‌وگوی سیاسی میان ما به شکل جدی پیشرفت می‌کند و تبادلات تجاری دو کشور به رشد خود ادامه می‌دهد و اکنون از ۶.۵ میلیارد دلار فراتر رفته است. اجرای پروژه‌های بزرگی مانند ساخت نیروگاه هسته‌ای طبق مدل روسیه در منطقه الضبعه و ایجاد یک منطقه صنعتی روسی در سوئز آغاز شده است.

وزیر خارجه روسیه ادامه داد: همکاری ما در دو حوزه نظامی و فناوری به نیروهای مسلح و دستگاه‌های امنیتی مصر امکان مقابله با خطرات تروریستی را با کارکرد بیشتر می‌دهد. اشکال جدیدی از همکاری‌ها در این زمینه میان دو کشور آغاز شده است و در خاک روسیه و مصر در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ رزمایش‌های نظامی مشترکی انجام شد.

لاوروف با تاکید بر توجه مسکو به توسعه روابط فرهنگی و انسانی دو کشور گفت: از نمونه‌های آن تصمیم برای از سرگیری پروازهای مستقیم میان مسکو و قاهره است که در سفر رئیس جمهوری روسیه به قاهره در دسامبر گذشته حاصل شد.

وزیر خارجه روسیه تاکید کرد: آنچه امروز اهمیت دارد ادامه تلاش‌های مشترک برای افزایش امنیت دو کشور از جمله وسائل نقلیه هوایی است و ما براین باوریم که این امر به ما این امکان را خواهد داد که به سطوح جدیدی در حوزه گردشگری دست یابیم.

لاوروف درباره گفت‌وگوی روسیه – مصر در سطح بین‌الملل اظهار داشت: این گفت‌وگو مبتنی بر اصل پایبندی به ایجاد یک ساختار جهانی چند قطبی و عادلانه‌تر و دموکرات‌تر است که به اصول اصلی ذکر شده در منشور سازمان ملل برای روابط بین‌المللی متکی است.

این مسؤول روس افزود: مسکو و قاهره همواره خواهان حل بحران‌ها و درگیری‌های مختلف تنها از راه‌های سیاسی و دیپلماتیک و اتحاد جامعه جهانی برای مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی و نیز تقویت سیستم عدم گسترش سلاح‌های کشتار جمعی هستند.

لاوروف تاکید کرد: مسکو برای افزایش هماهنگی‌ها در حوزه‌های مختلف و پیش از هر چیز برای حفظ امنیت و صلح خاورمیانه و رعایت حق مردم منطقه در تعیین سرنوشت‌شان آمادگی دارد.

او در پایان نیز گفت: روشن است که تمامی مقدمات لازم برای توسعه مشارکت و همکاری‌های چندجانبه میان روسیه و مصر به نحوی که موجب شکوفایی دو کشور و حفظ ثبات منطقه و جهان شود وجود دارد و ما به همکاری‌هایمان با برادر مصری در راستای تحقق این هدف عالی ادامه خواهیم داد.

نظرات بینندگان