arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۴۸۷۳
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۸ - ۲۱ مهر ۱۳۹۷

افشاگری زنان هند در شبکه اجتماعی، دامن سیاست و سینما را گرفت

در روزهای اخیر افشاگری زنان هند درباره بدرفتاری با آنها ، چنان ابعاد گسترده ای یافته است که دامن نام های بزرگ در سیاست و سینما را گرفته و زلزله ای در این کشور محافظه کار و سنتی ایجاد کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

در روزهای اخیر افشاگری زنان هند درباره بدرفتاری با آنها ، چنان ابعاد گسترده ای یافته است که دامن نام های بزرگ در سیاست و سینما را گرفته و زلزله ای در این کشور محافظه کار و سنتی ایجاد کرده است.

به گزارش ایرنا، حرکتی که سال گذشته در آمریکا از سوی برخی بازیگران زن در معرفی مردانی که در محیط کار رفتار نامناسبی با آنها داشتند آغاز شد به کشورهای دیگر هم سرایت کرد اما اکنون در هند با حمایت احزاب و سیاستمداران و حتی مردم عادی ابعاد بی سابقه اجتماعی و سیاسی به خود گرفته و نظر تحلیلگران اجتماعی را به خود جلب کرده است.
این جریان که در فیس بوک و توئیتر آغاز و تحت عنوان #MEtoo (به معنای من هم) در واتساپ هم گسترش یافته است به صدای زنانی تبدیل شده است که خود را قربانی آزار جنسی افراد مشهور و قدرتمند در عرصه کاری خود بویژه رسانه و سینما می دانند اما نکته مهم آن است که در حال حاضر شبکه های رادیویی و روزنامه ها داستان زنان معمولی را نقل می کنند که قربانی این عمل زشت بوده اند واکنون خواستار آگاهی و هوشیاری نسل بعد از خود و همچنین اجرای عدالت درباره تبهکاران هستند.
از راهول گاندی رهبر حزب مخالف دولت به نام 'کنگره' گرفته تا بازیگران بزرگی مانند آمیت آباچان حمایت خود را از این عمل زنان اعلام کرده اند. بازتاب سخنان زنان قربانی چنان وسیع بوه است که نارندرا مودی نخست وزیر هند نیز که بارها به عدم توجه کافی به وضعیت زنان این کشور متهم شده است دیروز در یک سخنرانی یکی از دستاوردهای عمده دولت خود را 'امن کردن کار در شیفت های شب برای زنان' عنوان کرد.
این جریان اجتماعی بیشتر افرادی را هدف قرار داده است که در عرصه رسانه و سینما فعالیت دارند. با توجه به نفوذ بسیار زیاد افراد مشهور فعال در این عرصه در جامعه هند و این واقعیت که هم رسانه و هم سینما به طور مرتب سیاسمتداران بزرگی را به دولت های متعدد هند فرستاده اند ، این امر جای تعجب ندارد.زنان قربانی ادعا می کنند که از ترس نفوذ این افراد ، سالهای متمادی جرات نکرده اند داستان آزار دیدن خود را علنی کنند.
یکی از تکان دهنده ترین موارد مربوط به ادعای شش زن روزنامه نگار است که وزیر مشاور در امور خارجی این کشور به نام ام جی اکبر را که خود از افراد پرنفوذ در صنعت مطبوعات هند بوده و اکنون نیز از حمایت زیاد آنها برخوردار است نشانه گرفته است.
بسیاری بر این باورند موضع گیری دولت هند در مقابل این وزیر ، در واقع نشانگر اعتقاد واقعی و دیدگاه حزب حاکم نسبت به حقوق زنان خواهد بود.
فشار بر روی وزیر مشاور در امور خارجه هند محمد جلالدین اکبر (ام.جی. اکبر) برای کناره از سمت خود روز به روز، بدنبال ورود اتهامات متعدد تعرض جنسی به وی و حمایت سازمان ملی داوطلبان (آر.اس.اس.)، مادر حزب بهارتیا جانا (بی.جی.پی.) و همه سازمانهای افراطی هندویی، از جنبش می تو (#MeToo) افزایش می یابد.
این در حالیست که مدیرکل مشترک آر.اس.اس. در یک پست فیس بوکی از حق این زنان برای جستجوی عدالت پشتیبانی کرده و تاکید کرد : 'برای حمایت از این خبرنگاران زنی که وضعیت ناهنجار خود را تشریح کرده اند، به راه انداختن یک جنبش نیازی نیست. حتی لازم نیست که شما یک زن باشید. شما تنها به یک حس تشخیص کار صحیح از کار ناصحیح نیاز دارید.'
تا کنون، 9 نفر خبرنگار زن در جنبش اینترنتی می تو ادعا کرده اند که ام.جی.اکیر به آنان در طول مصاحبه با آنان برای اشتغال خبرنگاری در روزنامه های گوناگون تعرض جنسی کرده است.
ناگفته نماند که ام.جی. اکبر چندین دهه در نهادهای خبری مهم انگلیسی زبان از جمله روزنامه های تلگراف، ایشین ایج و مجله ایندیا تودی به عنوان دبیر (ادیتور) کار کرده است و این زنان ادعا می کنند وی آنان را به اتاق هتل برای انجام مصاحبه شغلی دعوت و در این میان با آنان به یک نحو ناشایست رفتار می کرد.
تاکنون، بیش از 10 تن از شخصیتهای سینمایی، تلویزیونی و رسانه ای هند در این جنبش به تعرض جنسی به زنان متهم شده اند ولی ام.جی. اکبر تا کنون تنها شخصیت سیاسی این کشور است که اسم وی در فهرسست اسامی اینگونه افراد ظاهر شده است.
اکبر که در حال حاضر بهمراه یک هیئت تجاری در نیجریه بسر می برد، از پاسخ به یک نامه الکترونیکی (ایمیل)، چندین تلفن و چندین پیام واتساپی در این خصوص خودداری کرده است.
دولت هند و حزب حاکم بی.جی.پی. نیز تا کنون از پاسخ به این اتهامات وارده به ام.جی. اکبر خودداری کرده اند ولی رهبران طراز اول بی.جی.پی. خواستار توضیحاتی از ام.جی.اکبر در این خصوص بعد از بازگشت وی از یک سفر رسمی به نیجریه در روز یکشنبه شده اند.
وزارت خارجه هند و همچنین وزیر خارجه این کشور سوشما سواراج نیز روز سه شنبه از پاسخ به سوال خبرنگاران در رابطه با اتهامات وارده به اکبر خودداری کردند.
وزیر رفاه زنان و کودکان هند مانیکا گاندی تنها وزیر دولت مرکزی هند است که خواستار انجام تحقیقاتی در مورد اتهامات وارده به ام.جی.اکبر شده است.
وی در گفت و گو با کانال تلویزیونی ایندیا تودی، گفت: ' باید تحقیقی صورت گیرد. مردان قدرتمند اغلب چنین کاری را انجام می دهند. این در مورد رسانه ها، امور سیاسی و مقامات ارشد شرکتها صحت دارد. اکنون که زنان افشاگری را آغاز کرده اند ما باید آنرا جدی بگیریم.'
خبرنگار سابق مجله ایندیا تودی (India Today) و روزنامه های انگلیسی زبان ایندین اکسپرس و هندوستان تایمز، اولین کسی بود که ام.جی. اکبر را به رفتار ناشایست با وی در اکتبر سال 2017 متهم کرده است.
احزاب مخالف دولت هند را بخاطر این اتهامات به باد انتقاد گرفته و خواستار استعفای اکبر از مقام خود شده اند.
سخنگوی حزب 'کنگره' نیز گفته است که اکبر و همچنین نخست وزیر مودی باید در مورد این اتهام حرف بزنند و سکوت گزینه ای نیست.
رئیس باشگاه خبرنگاران خارجی جنوب آسیا در دهلی نو اس. ونکات نارایان، بر ضرورت انجام اقدامات مناسب علیه ام.جی.اکبر در صورت اثبات صحت اتهامات وارده به وی، تاکید کرد.
وی، طی گفت و گویی با ایرنا در دهلی نو در همین خصوص، گفت: 'زنانی که مدعی تعرض جنسی از سوی ام.جی. اکبر در طول همکاری با در دو دهه گذشته شده اند اکنون ازدواج کرده و شوهر و بچه دارند. واقعیت اینکه این زنان چنین اتهام سنگینی را به ام.جی. اکبر زده اند نشان می دهد که ادعای آنان تا حدودی صحت دارد.'
وی افرود: ' برای اکبر بهتر خواهد بود که بطور داوطلبان از سمت خود استعفا دهد. اگر وی چنین کاری را نکند، لازم است که نخست وزیر ناراندرا مودی وی را کار برکنار و دستوری را برای انجام تحقیقاتی در این خصوص صادر کند. اکبر باید، در صورت صحت اثبات اتهامات وارده به وی، زندانی شود تا کسی نه تنها در حرفه خبرنگاری بلکه حرفه های دیگر چنین اقداماتی را انجام ندهند. خودداری اکبر از استعفا و ناتوانی مودی در عزل وی یقینا به موقعیت بی.جی.پی. در انتخابات سال 2019 لوک سابها آسیب خواهد زد.'
پس از طرح اتهامات آزار جنسی علیه ام جی اکبر مشاور وزیر امور خارجه هند، حزب کنگره خواهان استعفای او شد.
جیپال ردی یکی از رهبران حزب کنگره گفت: ام جی اکبر مشاور وزیر امور خارجه هند یا باید یک پاسخ قانع کننده بدهد یا از سمت خود استعفا دهد. ما خواهان انجام تحقیقات در این خصوص هستیم.
مانیش تواری سخنگوی حزب کنگره گفت: این یک مساله بسیار جدی است و مقامی که مورد اتهام قرار گرفته باید به سوالات پاسخ دهد. سکوت راه فرار نیست و تحقیقات باید انجام شود. ما خواهان بیانیه ام جی اکبر و همچنین نارندرا مودی نخست وزیر هند در مورد این مساله هستیم.
تاکنون دولت و حزب حاکم بهارتیا جانتا پارتی، در خصوص اتهامات مطرح شده واکنشی نشان نداده اند.
این درحالی است که اودیت جین یک از اعضای ارشد حزب بی جی پی و عضو پارلمان این کشور در دفاع از اکبر گفت: زنان تنها با هدف به دست آوردن پول به مردان تهمت می زنند.
اخیرا یک جنبش موسوم به ' من هم همینطور' در رسانه های اجتماعی هند آغاز شده است که در آن زنان بخصوص کسانی که در صنعت رسانه و سینمای هند حضور دارند در ارتباط با آزار جنسی در محیط کار سخن می گویند.
احزاب مخالف، دولت هند را بخاطر این اتهامات به باد انتقاد گرفته و خواستار استعفای اکبر از مقام خود شده اند.
آنها می گویند اتهامات وارده به اکبر برای هند مهم هستند چون در حالیکه دولت مودی در مورد ضرورت تعلیم و تربیت دختران حزب خود حرف می زند خود مردم هند جنبشی را در جهت تضمین رعایت عدالت در مورد زنان براه انداخته اند.
می تو، یک جنبش اینترنتی علیه تعرض جنسی به زنان می باشد. این جنبش در اکتبر سال 2017 بسرعت در رسانه های اجتماعی به عنوان تلاشی در جهت افشای تعرض جنسی روزافزون به زنان، مخصوصا در محل کار، گسترش یافت.

نظرات بینندگان