arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۴۹۳۵
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۲۱ - ۲۱ مهر ۱۳۹۷

سازمان مدیریت بحران: 90 درصد کشور در معرض خطر زلزله است

معاون پیش‌بینی و پیشگیری سازمان مدیریت بحران گفت: 90 درصد از مناطق کشور در معرض زلزله و 80 درصد از مناطق جمعیتی ایران در معرض سیل قرار دارند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بهنام سعیدی عصر امروز در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان قم در سالن جلسات امام جواد(ع) استانداری قم با اشاره به زلزله خیز بودن ایران اظهار کرد: در کمترین جایی از ایران گسل وجود ندارد و 90 درصد از مناطق کشور در معرض زلزله و 80 درصد از مناطق جمعیتی ایران در معرض سیل قرار دارند.

وی ادامه داد: شهر بم حدود 12 ثانیه لرزید، نتیجه این زلزله 30 هزار و 948 کشته ، 17 هزار و 500 مجروح و پنج هزار یتیم بود.

معاون پیش‌بینی و پیشگیری سازمان مدیریت بحران کشور افزود: طرحی را به استان‌های کشور برای تدوین سند آموزشی مدیریت بحران دادیم و 24 استان کشور از جمله قم سند آموزشی در این زمینه را آماده کردند. 70 درصد از کسانی که در سیل کشته شدند، در صورت آموزش کشته نمی‌شدند، آموزش مردم در زمینه مدیریت بحران به عنوان کار بنیادی باید در دستور کار مدیران قم قرار بگیرد.

سعیدی با اشاره به نقش استان‌های معین در هنگام وقوع بحران اظهار کرد: استان‌های معین باید مساله آموزش و آماده شدن برای مدیریت بحران را جدی بگیرند، یکی از مشکلات در زلزله کرمانشاه سردرگمی استان‌های معین بود و استان قم جزو استان‌های معین شهر تهران است، 22 منطقه تهران بین استان‌های مختلف کشور تقسیم شده و استان قم استان معین منطقه 20 شهر تهران است.

وی ادامه داد: در صورت وقوع بحران در شهر تهران، استان قم باید به عنوان استان پیشتاز به حادثه‌دیدگان کمک کند، منطقه 20 شهر تهران هم منطقه معین استان قم در صورت وقوع بحرانی همچون زلزله است.

معاون پیش‌بینی و پیشگیری سازمان مدیریت بحران افزود: زلزله به خودی خود مخرب نیست، باید تلاش کنیم که با رعایت نکات ایمنی در احداث ساختمان، آثار مخرب زلزله را به حداقل برسانیم.

سعیدی پیگیری اجرای مانورهای مدیریت بحران در کشور را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: باید هر دستگاهی این مساله را در حوزه تخصصی خود پیگیری کند، اعتبارات لازم در این خصوص در اختیار استان‌ها قرار می‌گیرد.

 
منبع: فارس
نظرات بینندگان