arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۵۰۷۴
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۵ - ۲۲ مهر ۱۳۹۷
نتایج یک پژوهش جنجالی نشان داد:

غول های فناوری برای افزایش اعتیاد مجازی کاربران نقشه کشیده اند

تا به حال احساس کرده اید که نمی توانید گوشی خود را زمین بگذارید و ساعت ها غرق در فضای مجازی یا حتی اپلیکیشن های گوشی خود شده باشید؟ اگر این احساسات برایتان آشناست بد نیست بدانید که به نظر می رسد این حالت نتیجه تلاش های مخفی غول های فناوری است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

تا به حال احساس کرده اید که نمی توانید گوشی خود را زمین بگذارید و ساعت ها غرق در فضای مجازی  یا حتی اپلیکیشن های گوشی خود شده باشید؟ اگر این احساسات برایتان آشناست بد نیست بدانید که به نظر می رسد این حالت نتیجه تلاش های مخفی غول های فناوری است.

به گزارش سرویس آی تی و فناوری انتخاب، سال هاست که پژوهشگران و محققان حوزه تکنولوژی در خصوص اعتیادهای مجازی و آنلاین هشدارهایی را مطرح کرده اند. اما باورکردنی نیست که غول های فناوری برای ایجاد این حالت در شما نقشه های متعددی دارند.

نتایج گروهی از پژوهشگران آمریکایی نشان می دهد که شرکت های سرشناس حوزه فناوری سال هاست روی اعتیاد کاربران به خود برنامه ریزی کرده اند. بر همین اساس است که اعتیاد کاربران به غول هایی مثل گوگل، فیسبوک، توییتر و ... به موضوعی متداول تبدیل شده و البته این یک موضوع اتفاقی نیست.

غول های فناوری برای افزایش اعتیاد مجازی کاربران نقشه کشیده اند

شاید با خواندن این سطور متعجب شوید و بگویید پس چرا برخی از شرکت ها مثل اپل و گوگل برنامه هایی را برای محدود کردن استفاده از تلفن همراه طراحی کردند و حتی با کمک این تکنیک ها می توان زمان استفاده از اینستاگرام را محدودتر کرد. پاسخ این است ک هر زهری به پادزهری اختصاصی نیاز دارد و اتفاقا بالا رفتن استفاده از این برنامه های محدود کننده به اعتبار غول های فناوری می افزاید.

 

شاید مطالعه اظهارات تریستان هریس به درک بهتر این ماجرا کمک کند. وی تا مدتی پیش در تیم طراحی ارتباطات گوگل مشغول به کار بود. فکر می کنید او مسئول کدام موقعیت شغلی بود؟

وی مسئول آموزش برترین روش های ایجاد حس اعتیاد اینترنتی به کارکنان گوگل بوده و اتفاقا در این حوزه تبحر خاصی دارد. وی در این خصوص می گوید: اشتباه نکنید. ما عملا در این کلاس به کارکنان یاد نمی دهیم کاربران را معتاد کنند. اما دقیقا مهارت های طراحی و برنامه نویسی اعتیاد آور را برایشان مشخص می کنیم.این موضوع مقدمه ای می شود برای توسعه روش های طراحی اعتیاد آور برنامه های مختلف.

هریس پس از خروج از گوگل در سال2016 یک موسسه غیرانتفاعی جالب را طراحی کرده کارش آموزش به کاربران برای استفاده حداکثری از فضای اینترنت در حداقل زمان است. درواقع به نظر می رسد او قصد دارد اعتیاد کاربران به فضای مجازی را در مسیری بهتر هدایت کند.

غول های فناوری برای افزایش اعتیاد مجازی کاربران نقشه کشیده اند

کریستین الگرسما، سردبیر ارشد آموزش والدین در رسانه های اجتماعی نیز در این خصوص می گوید: "این روزها شکایت اغلب والدین، بالا بودن حجم حضور کودکان در شبکه های اجتماعی است و ما مدام با عبارت «باید چه کار کنیم؟»رو به رو می شویم"

 

آن چه از نتایج این پژوهش ها و اظهارات کارمند ارش و اسبق گوگل مشخص است، این است که نمی تواند محبوبیت هدف دار شبکه های اجتماعی را نادیده گرفت اما شاید بد نباشد روی نرخ وابستگی خود به شبکه های اجتماعی متمرکز شده و روش های استفاده از فضای وب را اصلاح کنیم.

نظرات بینندگان