arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۵۲۲۶
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۰ - ۲۳ مهر ۱۳۹۷

18 خوراکی ممنوعه برای بوفه مدارس

معاون هماهنگی، اقتصادی و نظارت بر امور استان‌های سازمان دانش‌آموزی فهرست 18 قلم خوراکی ممنوعه و هفت گروه خوراکی مجاز در بوفه‌های مدارس را اعلام کرد و از راه اندازی سامانه‌ای برای توسعه تعاملات و رصد بوفه مدارس خبر داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

معاون هماهنگی، اقتصادی و نظارت بر امور استان‌های سازمان دانش‌آموزی فهرست 18 قلم خوراکی ممنوعه و هفت گروه خوراکی مجاز در بوفه‌های مدارس را اعلام کرد و از راه اندازی سامانه‌ای برای توسعه تعاملات و رصد بوفه مدارس خبر داد.

سید هادی دلبری معاون هماهنگی، اقتصادی و نظارت بر امور استان‌های سازمان دانش‌آموزی، با بیان اینکه در کل کشور حدود 106 هزار پایگاه تغذیه سالم یا همان بوفه در کلیه مدارس اعم از مدارس دولتی و غیردولتی داریم اظهار کرد: طبق شیوه نامه بوفه‌ها، مدارس از ناحیه آموزش و پرورش شهرستان خود درخواست مجوز می‌کنند، بازرس بوفه را رصد می‌کند و اگر حائز شرایط بودند مجوز فعالیت دریافت می‌کنند.

 

وی افزود: این مجوز یک‌ ساله اعطا می‌شود و سازمان دانش‌آموزی مجری طرح است. یک تفاهم نامه همکاری با معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارتخانه داریم که هر ساله مباحث تخصصی بهداشتی پایگاه‌های تغذیه سالم را رصد می‌کنند و یکی از اعضای کمیته‌هایی که به استان‌ها اعزام می‌شوند نماینده اداره کل سلامت است.

 

معاون هماهنگی، اقتصادی و نظارت بر امور استان‌های سازمان دانش‌آموزی کشور از راه‌اندازی سامانه پیامکی به منظور ارتباط و تعامل دوسویه با دانش ‌آموزان و مدارس خبر داد و گفت: سامانه ای با سرشماره 3000588384 راه‌اندازی شده که دانش آموزان و خانواده‌ها در صورت مشاهده تخلفات بوفه‌ها می‌توانند موارد را گزارش دهند.

 

دلبری با تاکید بر اینکه طبق دستورالعمل متولی پایگاه‌ها و فروش اقلام مجاز و غیرمجاز، مدیران مدارس هستند عنوان کرد: بالغ بر 98 درصد مدیران مدارس به شیوه‌نامه عمل می‌کنند. در سال گذشته هم آمار تخلفات محسوس نبود.

 

وی با بیان اینکه هر سال دستورالعمل بهداشتی و ضوابط مربوط به پایگاه‌های تغذیه سالم را به مدارس ارسال می‌کنیم، فهرست حدود 18 قلم خوراکی ممنوعه را اعلام کرد و گفت: این اقلام ارزش غذایی بالایی ندارند که شامل فرآورده‌های غلات حجیم شده با هر نام تجاری انواع چیپس سیب‌زمینی و ذرت، انواع یخمک، نوشابه‌های گازدار و ماءالشعیر، دوغ گازدار، آدامس‌های حاوی مواد قندی، سوسیس، کالباس، کلیه فرآورده‌هایی که در آنها سوسیس و کالباس وجود دارد، انوع سالاد الویه، ‌ انوع لواشک، ‌ آلو و آلوچه بدون بسته بندی و فاقد مجوزهای بهداشتی وزارت بهداشت، آبنبات‌هایی که به سطح دندان می‌چسبند، انواع آب‌میوه‌هایی که دارای قند افزوده‌اند، فلافل، سمبوسه، انواع اشترودل گوشتی و غیرگوشتی بدون بسته‌بندی و فاقد مجوز، انواع پیراشکی و دونات، بستنی یخی، پاستیل، خیارشور و انواع سس‌ها است.

 

معاون هماهنگی، اقتصادی و نظارت بر امور استان‌های سازمان دانش‌آموزی کشور هفت گروه خوراکی مجاز و قابل ارائه در پایگاه‌های تغذیه مدارس را نیز به این شرح اعلام کرد و گفت: خشکبار، خرما، انواع مغزها و دانه‌ها از نوع بدون نمک، شیر و فرآورده‌های آن، نوشیدنی شامل دوغ بدون گاز و آب معدنی دارای مجوز، انواع میوه، بیسکویت بدون کرم، کیک و کلوچه، لقمه سالم شامل نان و پنیر و گردو، نان و تخم مرغ، نان و پنیر و خیار و نان و پنیر و گوجه در بسته بندی تک نفره و بهداشتی، غذاهای پخته شامل انواع آش، ‌ سوپ، لوبیا، عدسی، ‌ شله زرد، فرنی، حلیم و سمنو که در شرایط بهداشتی و به صورت روزانه طبخ شده باشند، مجاز هستند.

 

دلبری همچنین با بیان اینکه استقبال از دریافت مجوز بالاست گفت: هنوز آمار نهایی و دقیق مجوزها مشخص نیست و اگر مدارسی باقی ماند باشند تا هفته اول آبان مهلت دارند که اقدام کنند.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان