arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۵۵۱۹
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۱۵ - ۲۴ مهر ۱۳۹۷

رای‌الیوم : ناامیدی واشنگتن و تل‌آویو از بن سلمان/ پادشاهی سعودی «فرزند شرور» منطقه است

یک رسانه عربی، قتل روزنامه‌نگار منتقد عربستانی، این کشور پادشاهی را همچون «فرزند شرور» منطقه کرده، و از سوی دیگر همین امر چهره بی‌پروای ولیعهد سعودی را در تل‌آویو و واشنگتن تخریب کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


یک رسانه عربی به نقل از یک تحلیلگر صهیونیستی، قتل روزنامه‌نگار منتقد عربستانی، این کشور پادشاهی را همچون «فرزند شرور» منطقه کرده، و از سوی دیگر همین امر چهره بی‌پروای ولیعهد سعودی را در تل‌آویو و واشنگتن تخریب کرده است.

به گزارش تسنیم به نقل از رای‌الیوم، پروفسور «ایال زیسر» شرق‌‌شناس اسرائیلی معتقد است که عملیات ترور «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار عربستانی در کنسولگری کشورش در استانبول ترکیه، این کشور پادشاهی را به مثابه «فرزند شرور» در منطقه خاورمیانه قرار داده است. افزون بر این، باعث ناامیدی واشنگتن و تل‌آویو از «محمد بن‌سلمان» ولیعهد عربستان سعودی گشته است.

این شرق‌شناسی، که در دانشگاه تل‌آویو تدریس می‌کند، در مقاله‌ای در روزنامه «یسرائیل هیوم»- نزدیک به کابینه «بنیامین نتانیاهو»- نوشته است چند هفته پیش اعتقاد بر این بود که روابط ترکیه و ایالات متحده آمریکا، در نتیجه تحریم‌های «دونالد ترامپ» در واکنش به بازداشت «اندرو برانسون» کشیش آمریکایی، در آستانه فروپاشی است.

این نویسنده افزود، در مقابل تصور می‌شد که عربستان سعودی به دولت محوری تبدیل خواهد شد که سیاست‌های منطقه‌ای دولت ترامپ بر اساس آن بنا خواهد شد. این در حالی‌ است که طی روزهای اخیر ترکیه به سمت آمریکا بازگشت و عربستان سعودی در مسیر درگیری با رئیس‌جمهوری آمریکا قرار دارد.

به اعتقاد این تحلیلگر اسرائیلی، آنچه‌ که باعث شگفتی در غرب شده، شخص محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی است که در قتل خاشقجی در ترکیه نقش‌آفرینی کرده است. این پرونده در عین حال، در آن واحد وجهه رهبری پادشاهی را تخریب کرده است.

در ادامه این مقاله، به این موضوع اشاره شده که ولیعهد سعودی خام، عجول و بی‌فکر است و اقدام او به آغاز جنگ نیابتی با ایران در یمن، سبب شده است که عربستان سعودی درگیر جنگی فرسایشی و هزینه‌بر شود که نتیجه آن تضمین‌شده نیست.

نظرات بینندگان