arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۵۵۴۳
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۷ - ۲۴ مهر ۱۳۹۷

تاکید مجددآلمان و فرانسه بر روشن شدن سرنوشت خاشقچی

«هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان و «ژان ایو لودریان» همتای فرانسوی وی امروز سه‌شنبه در جریان کنفرانس خبری مشترک در پاریس بر همکاری در زمینه روشن شدن مسئله «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار سعودی مفقود شده توافق کردند.«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم دیروز (دوشنبه) تأکید کرد که این اتحادیه انتظار دارد تا مسئولان سعودی تحقیقات کاملی در خصوص ناپدید شدن خاشقچی انجام داده و همکاری کاملی با مقامات ترکیه در این خصوص داشته باشند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

وزرای خارجه آلمان و فرانسه در جریان کنفرانس خبری مشترک خواستار روشن شدن سرنوشت روزنامه‌نگار مفقود شده سعودی شدند.

به گزارش فارس، «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان و «ژان ایو لودریان» همتای فرانسوی وی امروز سه‌شنبه در جریان کنفرانس خبری مشترک در پاریس بر همکاری در زمینه روشن شدن مسئله «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار سعودی مفقود شده توافق کردند.

ماس گفت: «ما می‌خواهیم بدانیم که چه رخ داده است و زمانی که مطلع شویم، می‌توانیم به جمع‌بندی برسیم.» لودریان هم موضع‌گیری مشابهی داشت. هر دو طرف همچنین تاکید کردند که با آمریکا در زمینه موضوع خاشقچی در ارتباط و هماهنگی کامل بوده‌اند.

کمیسیون اروپا امروز درباره این مسئله موضع‌گیری کرد و اعلام کرد: «موضوع خاشقچی بسیار نگران‌ کننده است و باید ابهامتش برطرف شود.»

«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم دیروز (دوشنبه) تأکید کرد که این اتحادیه انتظار دارد تا مسئولان سعودی تحقیقات کاملی در خصوص ناپدید شدن خاشقچی انجام داده و همکاری کاملی با مقامات ترکیه در این خصوص داشته باشند.

سه کشور آلمان، فرانسه و انگلیس هم روز یکشنبه با صدور بیانیه‌ای مشترک آغاز تحقیقات درباره وضعیت این روزنامه‌نگار منتقد عربستانی را خواستار شدند. در بخشی از بیانیه مشترک آلمان، فرانسه و انگلیس آمده است: «باید تحقیقاتی معتبر برای روشن شدن حقیقت در مورد اینکه چه اتفاقی افتاده، انجام شود. و اگر مشخص شد که نیاز است، افرادی که مسئول مفقود شدن جمال خاشقچی هستند، شناسایی شده و پاسخگو نگه داشته شوند.»

خاشقچی که سال ۲۰۱۷ اندکی بعد از ولی‌عهد شدن «محمد بن سلمان» از عربستان رفت و مقیم آمریکا شد، روز سه‌شنبه دوم اکتبر (۱۰ مهرماه) پس از مراجعه به کنسولگری کشورش در استانبول ترکیه، دیگر دیده نشد. ریاض از سرنوشت او اظهار بی‌اطلاعی و ادعا می‌کند او از کنسولگری خارج شده، اما ترکیه می‌گوید قراین نشان می‌دهد که او به دستور مقامات سعودی کشته شده است.

نظرات بینندگان