arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۵۶۷۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۱ - ۲۵ مهر ۱۳۹۷

شبکه خبر ۷ ترکیه: اسناد صوتی جدیدی درباره شکنجه و قتل خاشقچی به دست آمده / خاشقچی در اتاق کنسولگری به قتل رسیده و در ۷ دقیقه توسط الطبیقی، متخصص کالبد شکافی تکه تکه شده / ابتدا انگشتان و در نهایت سر او را به طرز وحشیانه‌ای بریده‌اند

شبکه خبر۷ ترکیه اعلام کرد که ماموران امنیتی ترکیه به اسناد صوتی مبنی بر شکنجه و قتل جمال خاشقچی در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول دست یافته اند که حاوی جزئیات بیشتری از جنایت علیه این روزنامه نگار است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

شبکه خبر۷ ترکیه اعلام کرد که ماموران امنیتی ترکیه به اسناد صوتی مبنی بر شکنجه و قتل جمال خاشقچی در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول دست یافته اند که حاوی جزئیات بیشتری از جنایت علیه این روزنامه نگار است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، هنوز از سرنوشت دقیق خاشقچی که از روز دوم اکتبر (۱۰ مهرماه) به محل ساختمان کنسولگری عربستان در شهر استانبول مراجعه کرده و ناپدید شده، خبر دقیقی در دست نیست، ولی منابع غیر رسمی پلیس به رسانه‌ها گفته اند که اسناد و شواهد نشان می‌دهد که وی در داخل ساختمان کنسولگری مورد ضرب و شتم و شکنجه قرار گرفته و در همان جا به قتل رسیده است.

دقایقی پیش پایگاه اینترنتی شبکه خبر ۷ با انتشار گزارشی مدعی شد که بر اساس اخبار دریافتی از منابع موثق، اسناد صوتی زیادی مربوط به ضرب و شتم خاشقچی در اختیار ماموران قضایی ـ. امنیتی ترکیه قرار دارد که در یکی از موارد محمد العتیبی سرکنسول عربستان از ماموران بن سلمان می‌خواهد که هر گونه اقدام علیه خاشقچی را بیرون از کنسولگری انجام دهند.

در ادامه این گزارش آمده است که خاشقچی در داخل ساختمان کنسولگری به شدت شکنجه شده و در ادامه تیم ترور اعزامی آل سعود، ابتدا انگشتان و در نهایت سر این روزنامه نگار مشهور را به طرز وحشیانه بریده اند.

به نوشته این رسانه، در اسناد صوتی به دست آمده صدای اعتراض محمد العتیبی شنیده می‌شود که می‌گوید 'این جنایت را بیرون از کنسولگری انجام دهید و برای من بلا و دردسر درست نکنید. '

این گزارش می‌افزاید: در پاسخ به اعتراضات سرکنسول، فردی با خشونت به وی می‌گوید' اگر در بازگشت به عربستان قصد زندگی داری، ساکت شو. '

بنا بر اعلام شبکه خبر ۷، بسیاری از رسانه‌های خبری جهان با استناد به منابع امنیتی ترکیه، از ضرب و شتم خاشقچی در ساختمان کنسولگری خبر می‌دهند به طوری که خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارش خود نوشت که ماموران ترکیه به اسناد جنایت در کنسولگری دست یافته اند و شبکه تلویزیونی سی. ان. ان نیز خبر از قتل و مثله کردن جنازه خاشقچی را منتشر کرد.

بنا بر ادعای این شبکه خبری ترکیه، از دیگر رسانه می‌توان به شبکه الجزیره قطر اشاره کرد که به جزئیاتی از حادثه خاشقچی پرداخت و نوشت: خاشقچی در اتاق کنسولگری به قتل رسیده و در هفت دقیقه توسط صلاح محمد الطبیقی متخصص کالبد شکافی مثله و تکه تکه شده است و در حین ارتکاب به این جنایت به اطرافیان خود، گوش دادن به موسیقی را توصیه کرده است.

برای تعیین سرنوشت خاشقچی، به درخواست پلیس ترکیه برای بازرسی فنی ساختمان کنسولگری و اقامتگاه العتیبی در استانبول تیم تحقیقاتی مشترک تشکیل شده و این تیم دو شب گذشته به جست و جوی ساختمان کنسولگری پرداختند.

بازرسی و تفتیش اقامتگاه سرکنسول عربستان سعودی در شهر استانبول نیز که قرار بود شب گذشته برای مشخص شدن سرنوشت جمال خاشقچی انجام شود، ابطال شد.

شبکه ان. تی. وی ترکیه علت لغو بازرسی از اقامتگاه سرکنسول عربستان در استانبول را حضور نیافتن یکی از مقام‌های مرتبط عربستان در این مکان اعلام کرد.

این در حالی است که محمد العتیبی که از او به عنوان فرد کلیدی در پرونده خاشقچی نام برده می‌شود، دیروز عصر پس از آن که مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه خبر از احتمال بازجویی از تمام کارکنان کنسولگری را داد، از ترکیه خارج شده و به کشور خود بازگشت.

دو شب پیش تیم مشترک ۲۲ نفره پلیسی ترکیه و عربستان ساختمان کنسولگری عربستان را در استانبول به مدت ۹ ساعت مورد بازرسی قرار دادند و دیشب نیز بازرسی در این مکان ادامه یافت.

رسانه‌های ترکیه اعلام کردند که امروز نیز بازرسی فنی و تخصصی عوامل پلیس جنایی و قضایی دو کشور از ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول ادامه خواهد داشت.

این در حالی است که رسانه‌های آمریکایی اعلام کردند که مقامات ترکیه در تحقیقات مربوط به ناپدید شدن جمال خاشقچی هویت پنج مظنون قتل این روزنامه نگار را مشخص کرده اند که چهار نفر از آن‌ها به طور مستقیم با حکومت عربستان سعودی در ارتباط هستند.

به نوشته نیویورک تایمز، یکی از این افراد از دست اندرکاران دفتر محمد بن سلمان ولیعهد عربستان و دیگری نیز پزشک متخصص پزشکی قانونی با پست رده بالا در وزارت کشور عربستان است.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه دیروز طی مصاحبه با خبرنگاران اعلام کرد که تفتیش کنسولگری عربستان برای مشخص شدن نهایی سرنوشت جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد عربستانی ناپدید شده ادامه خواهد داشت.

وی هدف از انجام تحقیقات پیرامون ناپدید شدن خاشقچی را دستیابی به ادله و شواهد محکمه پسند بیان کرد و گفت: علاوه بر ادامه جست و جوی فنی ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول، در جریان تحقیقات احتمال وجود مواد سمی نیز بررسی می‌شود.

وی افزود: امیدواریم که در روند تحقیقات و در زمان کوتاه به نتایج و یافته‌های معقول برسیم.

مولود چاووش اوغلو وزیر امورخارجه ترکیه نیز بعد از ظهر سه شنبه در دیدار با معاون وزیر امور خارجه بخش ترک نشین قبرس از احتمال بازجویی دادستانی ترکیه از هر فرد مظنون در کنسولگری عربستان سعودی در خصوص ناپدید شدن خاشقچی خبر داد.

وی اعلام کرد که احتمال بازجویی از کارکنان کنسولگری عربستان سعودی در استانبول وجود دارد، ولی آن‌ها ممنوع الخروج نیستند و هر کدام از کارکنان کنسولگری عربستان اجازه خروج از ترکیه را دارند.

ساعاتی پس از اعلام این اظهارات وزیر امور خارجه ترکیه، محمد العتیبی سرکنسول عربستان در استانبول که از او به عنوان فرد کلیدی در ناپدید شدن جمال خاشقچی نام برده می‌شود، ترکیه را ترک کرد.

هنوز از سرنوشت دقیق خاشقچی که از روز دوم اکتبر (۱۰ مهرماه) به محل ساختمان کنسولگری عربستان در شهر استانبول مراجعه کرده و ناپدید شده، خبر دقیقی در دست نیست، ولی منابع غیر رسمی پلیس به رسانه‌ها گفته اند که اسناد و شواهد نشان می‌دهد که او از ساختمان کنسولگری خارج نشده و در همان جا به قتل رسیده است.

خاشقچی ۵۹ ساله، پس از انتخاب بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان، این کشور را ترک کرده و به آمریکا رفته بود و در روز‌های اخیر قصد ازدواج با یک زن تبعه ترکیه را داشت و برای طی کردن مراحل ثبت ازدواج خود اوایل ماه جاری میلادی مجبور به مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول شد و دیگر خارج نشد.

دولت ترکیه که بررسی وضعیت او را در اولویت کاری قرار داده، نتیجه آخرین بررسی‌های خود را به شکل رسمی اعلام نکرده است و مقامات این کشور روش محتاطانه‌ای را در اظهار نظر در باره وضعیت خاشقچی در پیش گرفته اند.

خاشقچی روزنامه نگار مشهور عربستانی که از اعضای انجمن رسانه‌های ترک ـ. عرب بوده است، از دو هفته پیش و از زمان مراجعه به ساختمان سرکنسولگری عربستان در شهر استانبول ناپدید شده است.
برخی منابع غیر رسمی خبری، مدعی قتل روزنامه نگار منتقد آل سعود از سوی ماموران سرویس امنیتی سعودی پس از شکنجه در کنسولگری عربستان شده اند.

بر اساس شایعه منتشر شده، خاشقچی توسط ۱۵ ماموری که در زمان حضور او در کنسولگری، از عربستان به استانبول آمده بودند، به قتل رسیده است و قاتلان نیز به کشور خود بازگشته اند.

خاشقچی در مقالاتی که در روزنامه واشنگتن پست نوشته بود، از جنگ عربستان در یمن، بحران اقتصادی با کانادا و دستگیری مدافعان حقوق زنان در عربستان انتقاد کرده بود.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۵
0
0
صد رحمت به داعش !
پارسا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۵
0
0
بنده خدا می بایست جهت پی گیری امور کنسولی از یک وکیل استفاده می کرد چون از این آل سعود جنایتکار همه نوع جنایت بر میاد .
نظرات بینندگان