arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۵۷۹۵
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۲۰ - ۲۵ مهر ۱۳۹۷

بازرسی فنی اقامتگاه سرکنسول عربستان از سوی ترکیه آغاز شد

پلیس ترکیه بازرسی و تفتیش تخصصی و فنی اقامتگاه محمد العتیبی سرکنسول عربستان سعودی در استانبول را برای مشخص شدن سرنوشت خاشقچی آغاز کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

شبکه ان.تی.وی ترکیه اعلام کرد که هم اکنون تیم 30 نفره تخصصی پلیس ترکیه شامل کارشناسان جنایی و کشف جرم به همراه تیم اعزامی 11 نفره عربستان سعودی در محل حضور دارند و درحال بازرسی فنی اقامتگاه سرکنسول هستند.


اقامتگاه سرکنسول عربستان سعودی در استانبول که در 300 متری کنسولگری واقع شده و یکی از محل های مشکوک برای تعیین سرنوشت خاشقچی به شمار می رود، قرار بود روز گذشته مورد بازرسی قرار گیرد که برنامه بازرسی این مکان لغو شد.


ساختمان سرکنسولگری عربستان سعودی در استانبول هم در دو شب پیاپی طی دیشب و پریشب توسط کارشناسان تخصصی و فنی پلیس ترکیه مورد تفتیش و بازرسی قرار گرفت.


ادامه بازرسی در اقامتگاه سرکنسول عربستان در استانبول نشان می دهد که شواهد متقنی درباره پرونده ناپدید شدن خاشقچی در ساختمان کنسولگری پیدا نشده است.


مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه ظهر امروز اعلام کرد که اقامتگاه محمد العتیبی سرکنسول عربستان سعودی در استانبول هم مانند ساختمان کنسولگری از طرف پلیس ترکیه به صورت تخصصی و فنی برای مشخص شدن سرنوشت خاشقچی تفتیش می شود و پس از این اظهار نظر، عوامل پلیسی در محل حاضر شدند.


وی درباره دیدار با هیات آمریکایی و مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا نیز گفت: مذاکرات مفیدی انجام شد و پمپئو در این دیدار پیام‌ ترامپ درباره خاشقجی را منتقل و تاکید کرد که در پرونده خاشقچی باید تمام جوانب موضوع شفاف سازی شود.


چاووش اوغلو در حالی از تفتیش و جستجوی اقامتگاه سرکنسول خبر داد که دیشب محمد العتیبی سرکنسول عربستان در استانبول که از او به عنوان جعبه سیاه پرونده خاشقچی یاد می شود، از ترکیه خارج شد و به عربستان بازگشت و رسانه ها عصر امروز از برکناری وی از سمت خود خبر دادند.


بنا به اعلام رسانه های ترکیه، مقامات اعزامی عربستان دیشب اجازه بازرسی تخصصی از اقامتگاه سرکنسول عربستان را به علت حضور نیافتن یکی از اعضای مرتبط هیات آل سعود و به بهانه حضور خانواده سرکنسول در آن محل ندادند.


رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه نیز امروز پیش از سفر به مولداوی گفت که 'ما بر اساس گزارش روزنامه ها اظهار نظر نمی کنیم و دادستان کل، تفتیش و بازجویی بسیار دقیق و حساسی انجام می دهد.'


وی بیان کرد: 'هر چند با تاخیر، ولی تفتیش کنسولگری ساختمان عربستان سعودی در استانبول انجام گرفت و متاسفانه شب گذشته تفتیش اقامتگاه سرکنسول این کشور انجام نشد.'


وی تاکید کرد: 'عربستان سعودی باید بدون اتلاف وقت در تمام زمینه ها همکاری لازم را با ترکیه انجام دهد.'


 مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا پس از سفر به ریاض ساعاتی پیش وارد آنکارا شد و با رجب طیب اردوغان رییس جمهوری و مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه ترکیه دیدار و درباره پرونده جمال خاشقچی روزنامه نگار ناپدید شده در کنسولگری عربستان در استانبول گفت و گو کرد.
این دیدارها که همزمان با تشدید فشارهای بین المللی علیه رژیم سعودی به دلیل دست داشتن در قتل احتمالی خاشقچی انجام شده، نشان می دهد که مقامات واشنگتن، ریاض و آنکارا درصدد پیدا کردن راه حلی هستند که هر سه طرف را در پرونده قتل خاشقچی راضی کند.


کارشناسان منطقه سفر پمپئو به ریاض و آنکارا را به تلاش واشنگتن برای بیرون کشاندن عربستان از گردابی ارزیابی می کنند که به دلیل دخالت در مرگ خاشقچی گرفتار آن شده است.


خاشقچی در 2 اکتبر (10 مهر ماه) پس از ورود به ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد و مقام های غیر رسمی ترکیه اعلام کردند که وی در داخل ساختمان به دستور مقام های سعودی به قتل رسیده است.


روزنامه 'واشنگتن پست' نیز نوشته که تصاویر ویدئویی و صدای ضبط شده ای موجود است که اثبات می کند خاشقچی پس از شکنجه، کشته شده است.


خاشقچی که پس از انتصاب بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان، این کشور را ترک کرد و به آمریکا رفت، در روزهای اخیر قصد ازدواج با یک زن تبعه ترکیه را داشت و برای طی کردن مراحل ثبت ازدواج خود مجبور به مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول شده بود.


امروز رسانه های ترکیه ضمن معرفی پنج نفر از اتباع عربستانی به عنوان متهمان قتل خاشقچی، جزئیات بیشتری از مدارک صوتی ساعات اولیه بازداشت و قتل خاشقچی را منتشر کردند.


همه مدارک و شواهد ادعا شده در رسانه های ترکیه نشان می دهد که نزدیکان محمد بن سلمان که از طرف او به استانبول اعزام شده بودند، عامل قتل خاشقچی هستند و ادعای آل سعود در قتل این روزنامه نگار کذب است.

منبع: ایرنا
برچسب ها: خاشقجی ، عربستان ، ترکیه
نظرات بینندگان