arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۵۹۰۹
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۲ - ۲۶ مهر ۱۳۹۷

رایزنی پالایشگاه بزرگ ترکیه برای معاف شدن از تحریم‌های آمریکا علیه ایران

منابع آگاه صنعت نفت اعلام کردند که شرکت توپراش ترکیه در حال مذاکره با مقام‌های آمریکایی است تا از تحریم‌های نفتی ایران که قرار است از ۱۳ آبان ماه اعمال شود، معاف گردد. آمریکا برای اعمال تحریم‌های جدید علیه صنعت نفت ایران آماده می‌شود، ولی در حال بررسی برخی معافیت‌ها برای مشتریان نفتی ایران است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


توپراش بزرگترین شرکت پالایشگاهی ترکیه در حال مذاکره با مقام‌های آمریکایی است تا از تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران معاف شود.

به گزارش تسنیم به نقل از رویترز، منابع آگاه صنعت نفت اعلام کردند که شرکت توپراش ترکیه در حال مذاکره با مقام های آمریکایی است تا از تحریم های نفتی ایران که قرار است از 13 آبان ماه اعمال شود، معاف گردد.

بر اساس این گزارش، آمریکا برای اعمال تحریم های جدید علیه صنعت نفت ایران آماده می شود ولی در حال بررسی برخی معافیت ها برای مشتریان نفتی ایران است.

این گزارش افزود: ترکیه به شدت به واردات نفت برای تامین نیازهای انرژی خود وابسته است و ایران یکی از مهمترین تامین کنندگان نفت ترکیه به شمار می رود.

یک منبع آگاه در این باره گفت: ترکیه پیش از این تلاش هایی را برای کاهش خرید نفت از ایران در آستانه تحریم های آمریکا انجام داده است ولی ترجیح می دهد پس از نوامبر نیز به واردات نفت خود از ایران ادامه دهد.

این منبع آگاه افزود: شرکت توپراش ترکیه مایل است تا مانند دوره قبلی تحریم ها بتواند هر ماه 3 تا 4 محموله نفتی از ایران خریداری کند. ولی اگر آمریکا به آنها بگوید که خرید نفت از ایران را متوقف کنید، آنها تبعیت خواهند کرد و برای دستیابی به این هدف همکاری می کنند.

سخنگوی شرکت توپراش و وزارت انرژی ترکیه حاضر به اظهار نظر در این باره نشده اند. ترکیه در ماه اوت حدود 97 هزار بشکه در روز از ایران خریداری کرده است. این رقم در ماه سپتامبر به 133 هزار بشکه در روز رسیده است. این میزان در ماه آوریل به بیش از 240 هزار بشکه در روز رسیده بود.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به این سئوال که "آیا واشنگتن در حال مذاکره با ترکیه برای اعطای معافیت از تحریم های نفتی ایران است"، گفت: وزارت خارجه آمریکا آماده همکاری با کشورهایی است که واردات نفت از ایران را کاهش می دهند آن هم بر اساس مورد به مورد.

برایان هوک نماینده ویژه آمریکا در خصوص ایران روز دوشنبه حاضر نشد به طور مستقیم درباره مذاکرات واشنگتن با آنکارا صحبت کند. ولی در جمع خبرنگاران گفت: کشورهایی که به دنبال معافیت از تحریم ها هستند باید شرایط ویژه و خاص خود را توضیح دهند.

وی افزود: این مذاکرات، خصوصی بوده ولی وزارت خارجه آمریکا سعی می کند تا اهداف منافع ملی خود را پیش ببرد و البته نیازهای متحدان و هم پیمانان خود در سراسر جهان را مد نظر قرار می دهد.

پالایشگاه های سراسر جهان تحت فشار شدیدی از سوی آمریکا قرار دارند تا خرید نفت از ایران را کاهش دهند. پالایشگاه های هند نیز طی ماه گذشته واردات نفت از ایران را کاهش داده اند تا برای تحریم های نوامبر آماده شوند.

ایران در سال 2017 میلادی بزرگترین تامین کننده نفت خام ترکیه بوده و 11.5 میلیون بشکه از کل 26 میلیون بشکه نفت خریداری شده این کشور را عرضه کرده است. عراق و روسیه نیز دیگر تامین کنندگان بزرگ نفت ترکیه هستند.

نظرات بینندگان