arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۵۹۸۷
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۹ - ۲۶ مهر ۱۳۹۷

پمپئو: ملک سلمان تعهد داد که تحقیقات درباره خاشقجی منصفانه باشد

وزیر امور خارجه آمریکا در جمع خبرنگاران، رژیم عربستان سعودی که به ترور یک روزنامه‌نگار منتقد این کشور متهم است را شریک مهم واشنگتن در مبارزه با «تروریسم» توصیف کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

وزیر امور خارجه آمریکا پنجشنبه در جمع خبرنگاران، رژیم عربستان سعودی که به ترور یک روزنامه‌نگار منتقد این کشور متهم است را شریک مهم واشنگتن در مبارزه با «تروریسم» توصیف کرد.

به گزارش فارس، در حالی که فشارهای روی عربستان سعودی برای پاسخگویی در خصوص ناپدید شدن و قتل احتمالی «جمال خاشقچی»، روزمانه‌نگار منتقد سیاست‌های آل‌سعود بالا گرفته «مایک پامپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه بار دیگر از ارتباطات کشورش با رژیم سعودی دفاع کرد.

پامپئو که به تازگی از سفر ریاض و آنکارا به آمریکا بازگشته، درباره اینکه آیا واشنگتن بایستی به گزارش‌ها درباره نقش عربستان سعودی در ترور خاشقچی واکنش نشان دهد گفت: «فکر می‌کنم برای همه ما مهم است که به خاطر داشته باشیم ما ارتباطی دیرینه -از سال ۱۹۳۲- و راهبردی با پادشاهی عربستان سعودی داریم.»

وزیر خارجه آمریکا در ادامه گفت: «آنها کماکان شریکی مهم برای ما در مسئله مبارزه با تروریسم هستند، خادم مکه و مدینه‌اند و هم‌پیمان راهبردی مهمی برای ایالات متحده به شمار می‌روند. لازم است ما این نکته را هم مد نظر داشته باشیم.»

جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد از زمان ورود به ساختمان کنسولگری عربستان سعودی در استانبول از سه‌شنبه ۱۰ مهرماه (۲اکتبر) ناپدید شده است. برخی مقام‌های ترکیه‌ای گفته‌اند او در داخل این ساختمان کشته شده، اما مقام‌های سعودی بدون ارائه هیچ مستندی معتقدند او ساختمان را ترک کرده است.

رسانه‌های ترکیه تصاویری از ورود تیمی متشکل از ۱۵ نفر از مقام‌های سعودی منتشر کرده‌اند که پیش از ورود آقای خاشقجی به ساختمان کنسولگری، وارد استانبول شده‌اند.

در روزهای گذشته برخی رسانه‌های آمریکا جزئیاتی از قتل خاشقچی منتشر و ادعا کرده‌اند جسد وی داخل ساختمان کنسولگری قطعه قطعه شده است.

پامپئو درباره سفرش به ترکیه هم اظهارنظر کرد و گفت «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه به او گفته آنها هم در حال انجام تحقیقات درباره پرونده قتل احتمالی خاشقچی هستند.

او در پاسخ به سوال یک خبرنگار مبنی بر اینکه چگونه می‌توان به تحقیقات رژیم سعودی درباره پرونده قتل خاشقچی اطمینان کرد گفت بعد از بیرون آمدن گزارش عربستان سعودی این فرصت وجود خواهد داشت که بتوان میزان قابل‌اعتماد بودن آن را مورد ارزیابی قرار داد.

پامپئو گفت مقام‌های سعودی به او تعهد داده‌اند که تحقیقات انجام‌شده در خصوص پرونده خاشقچی، منصفانه و دقیق باشد. به گفته او ملک سلمان هم در گفت‌وگو با رئیس‌جمهور آمریکا به او چنین تعهدی داده است.

نظرات بینندگان