arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۶۰۹۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۳۰ مهر ۱۳۹۷
العربی الجدید:

در ماجرای قتل خاشقجی، لابی های سعودی در واشنگتن به باد فنا رفت؟ / «شکست سیاست بهبود رابطه ایران و آمریکا»، یکی از اهداف اصلی لابی های غیررسمی ریاض از سال 2010 بود

اعلامیه کمپانی لابی گر «هارپر گروپ» در مورد پایان دادن به قراردادش با حکومت سعودی، به دنبال اخبار مربوط به ناپدید شدن خاشقچی و اتهام نظام سعودی به قتل وی، اتفاق افتاد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در ماجرای قتل خاشقجی، لابی های سعودی در واشنگتن به باد فنا رفت؟ / «شکست سیاست بهبود رابطه ایران و آمریکا»، یکی از اهداف اصلی لابی های غیررسمی ریاض از سال 2010 بود

محمد المنشاوي در العربی الجدید نوشت: مساله ناپدید شدن خاشقجی، باب احتمالات زیادی را گشوده است که یکی از انها وارد شدن ضربه مهلک به مراکز فشار یا لابی هایی است که در ایالات متحده به نفع عربستان فعالیت می کنند. البته برعکس این موضوع نیز محتمل است، مساله خاشقجی می تواند دلیل فعالیت این لابی ها باشد، به این اعتبار که ریاض در دوره فعلی، به خدمات این لابی ها و ابزار فشار انها برای جلوگیری از بدنامی و اتهام خاندان سعودی، نیاز بیشتری دارد.

به گزارش «انتخاب»؛ اعلامیه کمپانی لابی گر «هارپر گروپ» در مورد پایان دادن به قراردادش با حکومت سعودی، به دنبال اخبار مربوط به ناپدید شدن خاشقچی و اتهام نظام سعودی به قتل وی، اتفاق افتاد. البته نمی توان با استناد به این مسئله، در این مورد حکمی کلی داد که لابی های آمریکایی که به نفع عربستان در واشنگتن فعالیت داشتند، از همکاری با ریاض، عقب نشینی کرده اند؛ چرا که این شرکتها در روابط عمومی و رسانه ها به نفع هر طرفی فعالیت می کنند که هزینه بیشتری بپردازد.

طبیعت سیاسی و قانونی واشنگتن اجازه می دهد تا امکان رقابت بر سر تاثیرگذاری بر تصمیمات امریکا در مورد مسائل مهم جهان، فراهم باشد و در همین راستا، فعالیت پدیده لابی ها و روابط عمومی، قانونی شده است. اصل جدایی بین دستگاههای صاحب قدرت، مانند کاخ سفید، کنگره، اندیشکده ها و رسانه ها، نیز در این مساله سهیم بوده و زمینه زیادی را برای تاثیر بر عملیات سیاستگذاری خارجی پیچیده در واشنگتن، ایجاد کرده است. در این میان، لابی های وابسته به عربستان سعودی، تلاش می کنند هر اقدامی در زمینه بهبود روابط بین آمریکا و ایران را ناکام بگذارند.

این در حالی است که گاهاً لابی های غیر رسمی نیز وجود دارند و بر همین مبنا، عربستان سعودی از لابی های رسمی و غیر رسمی تا حد زیادی استفاده می کند، که می توان خلاصه تحرکات آنها از سال 2010 را در خدمت این اهداف، ذکر کرد:

1-شکست دادن بهار عربی و حرکت به سمت مخالفت با دموکراسی عربی، ازادی ها و تنوع عقاید سیاسی، که برای تحقق آن، پژوهش ها و مقالاتی نوشته شد که بر این مساله تاکید می نمود:«اعراب آماده پذیرش دموکراسی نیستند.»

2-شکست دادن سیاستهای مربوط به بهبود روابط بین امریکا و ایران.

3- بد جلوه دادن گروههای وابسته به اسلام سیاسی بویژه اخوان المسلمین، در مجامع دولتی در واشنگتن.

4-تاکید بر اهمیت عربستان برای حفظ استقرار و ثبات در بازار جهانی انرژی.

 

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۵
ناشناس
|
United States
|
۰۷:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۳۰
0
0
گویا سایت انتخاب ..... را فراموش کرده که پیوسته به قتل این عرب می پردازد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۱
0
0
هيچ كس نظري نداشته است؟
نظرات بینندگان