arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۶۱۲۵
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۴ - ۲۷ مهر ۱۳۹۷

وزیر خارجه انگلیس:عواقب قتل خاشقچی برای عربستان بسیار جدی خواهد بود

وزیر امور خارجه انگلیس هشدار داد چنانچه نقش عربستان سعودی در ماجرای ناپدید شدن «جمال خاشقچی» روزنامه ‌نگار مشهور عرب محرز شود، این کشور «با عواقب بسیار بسیار جدی روبرو خواهد شد.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«جرمی هانت» روز جمعه در گفت‌وگو با شبکه رادیویی ال.بی.سی بابیان این مطلب افزود: در این مقطع نمی‌توانم درباره ابعاد این عواقب صحبت کنم. بایستی تحقیقات را بررسی کنم و ببینیم واکنش عربستان چیست؛ سپس پاسخ خواهیم داد.


خاشقچی در 2 اکتبر (10 مهرماه) پس از ورود به ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد و مقام‌های غیررسمی ترکیه اعلام کردند که وی در داخل ساختمان به دستور مقام‌های سعودی به قتل رسیده است.


روزنامه 'واشنگتن‌ پست' نیز نوشته که تصاویر ویدئویی و صدای ضبط‌ شده‌ای موجود است که اثبات می‌کند خاشقچی پس از شکنجه، کشته‌شده است.


خاشقچی که پس از انتصاب بن سلمان به‌عنوان ولیعهد عربستان، این کشور را ترک کرد و به آمریکا رفت، در روزهای اخیر قصد ازدواج با یک زن تبعه ترکیه را داشت و برای طی کردن مراحل ثبت ازدواج خود مجبور به مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول شده بود.


وزیر امور خارجه انگلیس گفت: ماجرای خاشقچی در رابطه ما با عربستان تأثیر خواهد گذاشت. این حادثه باارزش‌های ما سازگاری ندارد؛ بخشی از آن مربوط به خشونت به‌ کار رفته در قتل او و بخش دیگر ماجرا این است که او یک روزنامه‌نگار بوده است.


هانت در پاسخ به سؤالی درباره علت تداوم همکاری‌های تسلیحاتی انگلیس و عربستان، باوجود نقش ریاض در ایجاد بحران انسانی در یمن، گفت: ما به هر قیمتی به دنبال سود نیستیم و کشورهایی زیادی هستند که با آن‌ها رابطه تسلیحاتی نداریم. به ‌طور مثال ما به چین که به ‌طور بالقوه بازار بزرگی به شمار می‌رود و یا کشورهایی که رابطه دوستانه داریم مانند عراق، لبنان و لیبی سلاح نمی‌فروشیم.


وی مدعی شد روند فروش سلاح در انگلیس از یک نظام سخت‌گیرانه برخوردار است و چنانچه احتمال نقض قوانین انسان دوستانه وجود داشته باشد، فروش سلاح انجام نمی‌شود.


انگلیس به‌عنوان یکی از تأمین‌کننده‌های اصلی تسلیحات نظامی به عربستان از سوی افکار عمومی در داخل و خارج این کشور تحت‌فشار زیادی قرار دارد.


این کشور از زمان آغاز جنگ یمن به رهبری عربستان که تاکنون موجب کشته شدن بیش از 14 هزار شهروند یمنی و زخمی شدن ده‌ها هزار نفر دیگر و ویرانی این کشور اسلامی‌ شده است، مجوز فروش حدود چهار میلیارد پوند سلاح به عربستان را صادر کرده و در آموزش نیروهای سعودی نقش مهمی داشته است.


حزب کارگر انگلیس به رهبری جرمی کوربین، خواستار توقف معاملات تسلیحاتی این کشور با عربستان شده است.


رئیس جمهوری آمریکا امروز با تایید کشته شدن خاشقچی و دست داشتن مقام های بلندپایه سعودی در این قتل گفت که این موضوع یکی از جدی ترین بحران های دوره ریاست جمهوری او بوده است.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان