arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۶۱۸۱
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۹ - ۲۷ مهر ۱۳۹۷

آزادی خطیب تندرو در انگلیس وحشت ایجاد کرد

آزادی «انجم چودری» خطیب تندرو انگلیسی که به حمایت از گروه داعش و نفرت پراکنی متهم شده بود، در فضای رسانه‌ای و افکار عمومی انگلیس به دلیل ترس از رابطه او با عناصر افراطی وحشت ایجاد کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آزادی خطیب تندرو در انگلیس وحشت ایجاد کردچودری 51 ساله پس از گذراندن نیمی از دوره حبس خود در زندان، بامداد (جمعه) از زندان آزاد شد. او در سال 2016 میلادی به اتهام اعلام وفاداری به گروهک تروریستی داعش و دعوت از مردم برای پیوستن به این گروه زندانی و به پنج سال و نیم حبس محکوم شد.
او پس از آزادی برای شش ماه در مهمان‌خانه‌ای در شمال لندن مستقر شده است و تحت نظارت پلیس، سازمان اطلاعات داخلی و چندین نهاد دیگر خواهد بود. بر اساس گزارش‌ها پلیس برای نظارت بر او 25 تدبیر در نظر گرفته است. 
چودری در این مدت از حضور در برخی مساجد منع شده و نمی‌تواند واعظ باشد. همچنین افرادی می‌توانند با او ملاقات کنند که مقام‌ها تائید کرده باشند. او همچنین ملزم به نصب دستگاه ردیاب خواهد بود و محدودیت تردد برای او در نظر گرفته است. دسترسی این خطیب افراطی به اینترنت و استفاده از موبایل محدود خواهد بود و چنانچه این شرایط را نقض کند دوباره به زندان برمی‌گردد.
نام چودری در فهرست تحریم‌های سازمان ملل قرارگرفته و بدین ترتیب اموال او مسدود شده و امکان خروج از کشور را ندارد.
با این‌حال، کریس فیلیپس رئیس پیشین اداره ملی مقابله با تروریسم آزادی چودری را نگران‌کننده خواند که می‌توان بار زیادی بر منافع امنیتی انگلیس متحمل کند. 
سایر کارشناسان مسائل امنیتی نیز با حضور در میزگردهای رادیویی و تلویزیونی با موضوع آزادی چودری، نسبت به خطر آزادی چودری هشدار داده‌اند.
شبکه رادیویی ال.بی.سی انگلیس امروز در برنامه‌ای یک ساعته به انعکاس نظر افکار عمومی درباره آزادی او پرداخت و مشخص شد مردم انگلیس به‌شدت از آزادی این خطیب تندرو وحشت کرده‌اند.
همچنین نشریه دیلی تلگراف در گزارشی آزادی «غیرقابل‌توجیه» چودری را یک عقب‌نشینی خطرناک در نبرد علیه نفرت پراکنی خواند و نوشت: بایستی احکام سخت‌گیرانه‌تری علیه افراط‌گرایان به اجرا گذاشته شود.
چودری در دو دهه گذشته به‌عنوان کارشناس عالی‌رتبه و سرشناس، بارها به شبکه‌های تلویزیونی در انگلیس از جمله بی‌بی‌سی و کانال چهار دعوت و با او مصاحبه شده است. 
تصاویر موجود نشان می‌دهد «سیدهارتا دهار» ملقب به ابورمیسه از تکفیری‌های ساکن لندن که پس از چند سال فعالیت آشکار برای داعش به این گروه تروریستی در سوریه پیوست، در تجمع‌های چودری حضور داشته است. 
'روری استورات' معاون وزیر کشور انگلیس در امور زندان‌ها پیش‌تر در گفت‌وگو با نشریه ایونینگ استاندارد گفته است: چودری یک فرد خطرناک بوده که از دیدگاه‌های نگران‌کننده‌ای برخوردار است.
وی به سابقه فعالیت چودری در گروه ممنوعه 'المهاجرین' اشاره کرد و ادامه داد که دیدگاه او طی پنج سال گذشته تغییری نکرده و پس از آزاد شدن از زندان، اقدامات مخرب خود را دنبال خواهد کرد. 
سازمان 'المهاجرین' توسط 'عمر باکر محمد' در سال 1996 میلادی تاسیس شد اما در سال 2010 میلادی از سوی وزارت کشور انگلیس در زمره سازمان‌های ممنوعه قرار گرفت. 
مردم انگلیس با مشاهده پنج حادثه ترروریستی در سال گذشته که منجر به کشته شدن ده ها تن از مردم این کشور شد، نسبت به تحولات تروریستی و عناصر افراطی به شدت حساس شده اند.
سطح هشدار امنیتی در انگلیس اکنون در مرحله شدید قرار دارد که به این معنا است حمله تروریستی در این کشور به‌شدت احتمال دارد. 

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان