arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۶۲۳۲
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۰۹ - ۲۸ مهر ۱۳۹۷

گزارشگر سازمان ملل متحد: توضیح عربستان درباره اعدام خودسرانه خاشقچی غیر قابل قبول است

گزارشگر ویژه اعدام‌های غیرقانونی سازمان ملل متحد روز شنبه در واکنش به اعتراف عربستان به کشته شدن «جمال خاشقچی» در کنسولگری این کشور در استانبول ترکیه اعلام کرد که توضیح عربستان سعودی در مورد اعدام خودسرانه این روزنامه نگار قابل قبول نیست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

گزارشگر ویژه اعدام‌های غیرقانونی سازمان ملل متحد روز شنبه در واکنش به اعتراف عربستان به کشته شدن «جمال خاشقچی» در کنسولگری این کشور در استانبول ترکیه اعلام کرد که توضیح عربستان سعودی در مورد اعدام خودسرانه این روزنامه نگار قابل قبول نیست.

به گزارش ایرنا به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره قطر، گزارشگر ویژه اعدام‌های غیر قانونی سازمان ملل متحد، افزود: نباید هیچ دولتی توضیح عربستان را بپذیرد و مسأله مشارکت ریاض برای شروع تحقیقات در خصوص پرونده قتل خاشقچی را قبول کند.
این نهاد بین المللی اعلام کرد: ما نیازمند یک تحقیقات موثق، شفاف و پاک هستیم تا قاتلان خاشقچی و مغز متفکر این پدیده مشخص شود.
در همین حال، سازمان عفو بین الملل پس از تأیید کشته شدن خاشقچی، خواستار انجام یک تحقیقات فوری، مستقل و شفاف درباره قتل وی شد.
سازمان‌های حقوق بشر، عفو بین الملل و سازمان خبرنگاران بدون مرز و کمیته حمایت از روزنامه نگاران روز پنجشنبه در بیانیه‌ای از سازمان ملل خواستند که در مورد ناپدیدشدن روزنامه نگار عربستانی تحقیقاتی را انجام دهد.
خبرگزاری رسمی عربستان (واس) بامداد شنبه بنا بر تأیید مقامات دولتی این کشور اعلام کرد: خاشقچی در نتیجه مشاجره در 'کنسولگری ریاض در استانبول' کشته شده است.
واس گزارش داد: دادستانی کل عربستان ۱۸ نفر را که تمامی آن‌ها اتباع سعودی هستند، در خصوص پرونده قتل خاشقچی در کنسولگری ریاض در استانبول بازداشت کرده است.
«سعود بن عبدالله المعجب» دادستان کل عربستان در بیانیه‌ای اعلام کرد: بر اساس تحقیقات اولیه دادستانی کل در خصوص پرونده ناپدید شدن جمال احمد خاشقچی، در نتیجه سلسله بحث‌هایی که میان وی و افرادی در داخل کنسولگری در استانبول، منجر به مشاجره، درگیری و در نتیجه کشته شدن وی انجامید.
پیش از تأیید کشته شدن خاشقچی در کنسولگری عربستان در استانبول، مقام‌های ریاض و آنکارا خبر‌های ضد و نقیضی درخصوص محل کشته شدن این روزنامه نگار منتشر کردند.
مقام‌های ترکیه از همان دقایق نخستین ناپدید شدن این روزنامه نگار اعلام کردند، خاشقچی از زمان ورود به ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول از آن خارج نشده است، در حالی که مقام‌های ریاض منکر این ماجرا شدند و ادعا کردند، وی کنسولگری را ترک کرده است.
خاشقچی سردبیر پیشین روزنامه دولتی الوطن و مشاور شاهزاده «ترکی الفیصل» سفیر سابق سعودی در واشنگتن بود که پس از تعیین محمد بن سلمان به ولیعهدی، خاک کشورش را ترک کرد.
این روزنامه نگار ۵۹ ساله منتقد هیأت حاکمه سعودی، یک سال نیم پیش و پس از انتخاب بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان، این کشور را ترک کرد و به آمریکا رفت.
وی در سلسه مقالات خود در روزنامه 'واشنگتن پست' از سیاست‌های عربستان در خصوص بحران قطر، قطع روابط با کانادا، جنگ علیه یمن و برخورد هیأت حاکم با رسانه‌های و فعالان مدنی به ویژه مدافعان حقوق بشر انتقاد می‌کرد.

نظرات بینندگان