arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۶۲۴۳
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۰ - ۲۸ مهر ۱۳۹۷

شکایت آسانژ از مقررات جدید پناهندگی اکوادور

جولیان آسانژ شکایتی را علیه مفاد جدیدی مربوط به پناهندگی‌اش در سفارت اکوادور در لندن به ثبت رسانده که او را ملزم می‌کند هزینه‌های مربوط به خدمات درمانی، تماس‌های تلفنی و نگهداری از گربه‌اش را پرداخت کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

جولیان آسانژ شکایتی را علیه مفاد جدیدی مربوط به پناهندگی‌اش در سفارت اکوادور در لندن به ثبت رسانده که او را ملزم می‌کند هزینه‌های مربوط به خدمات درمانی، تماس‌های تلفنی و نگهداری از گربه‌اش را پرداخت کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، وکیل جولیان آسانژ، بنیانگذار وبسایت افشاگر ویکی‌لیکس اعلام کرد، آسانژ از مفاد جدیدی که برای پناهندگی‌اش در اکوادور تعیین شده، در این کشور شکایت کرده است.

اکوادور ماه جاری میلادی مفاد جدیدی را برای اقامت آسانژ در سفارتخانه‌اش در لندن تعیین کرده است. بالتازار گارزون، وکیل او در کنفرانسی خبری در کیتو اظهار کرد، این قوانین جدید بدون مشورت با آسانژِ استرالیایی تعیین شده که در دادگاهی در کیتو از خوزه والنسیا، وزیر امور خارجه اکوادور شکایت کرده و خواستار تغییر این مقررات جدید شده است.

به گفته گارزون، به رغم انتشار بیانیه‌ای از سوی ویکی‌لیکس مبنی بر این که آسانژ اخیرا دوباره به اینترنت دسترسی پیدا کرده، او از ماه مارس به اینترنت دسترسی ندارد.

این وکیل اظهار کرد: آسانژ به مدت بیش از شش سال در شرایطی غیر انسانی به سر برده است. حتی افرادی که زندانی هستند هم هزینه‌ تماس‌هایشان را دولت پراخت می‌کند.

وی افزود، نام والنسیا، وزیر خارجه اکوادور به این دلیلی در متن شکایت آمده است که نقش میانجی آسانژ و دولت اکوادور را دارد.

والنسیا اظهار کرده است که دولت اکوادور نسبت به این اقدام "واکنشی مناسب نشان خواهد داد".

او به خبرنگاران گفت: این مقررات در راستای استانداردهای بین المللی و قوانین اکوادور هستند.

حضور آسانژ در سفارتخانه اکوادور در لندن نارضایتی فزاینده لنین مورنو، رییس جمهور این کشور را به دنبال داشته است. او گفته است که این پناهندگی نمی‌تواند ابدی باشد اما به دلیلی نگرانی‌هایی بر سر مسائل مرتبط با حقوق بشر، نسبت به بیرون کردن او از این سفارتخانه نیز بی‌میل است.

آسانژ بر این باور است که برای رویارویی با پیگرد قانونی بر سر افشای صدها هزار سند نظامی و دیپلماتیک به آمریکا تحویل داده خواهد شد.

در سال 2012 و هنگامی که آسانژ به دنبال راهی برای جلوگیری از استردادش به سوئد برای بازجویی در خصوص اتهام مربوط به سوءرفتار جنسی بود، رافائل کورئا، رییس جمهور سابق اکوادور به او اجازه پناهندگی داد.

سوئد بعدها از بازجویی از آسانژ صرف نظر کرد اما انگلیس گفته است که در صورت ترک سفارت او را دستگیر خواهد کرد.

نظرات بینندگان