arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۶۵۷۳
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۲۰ - ۲۹ مهر ۱۳۹۷

سرنوشت خاشقچی درانتظار این زن فعال حقوقی سعودی بود + عکس

'منال شریف' زن فعال حقوقی سعودی اعلام کرد که نزدیک بود او نیز به سرنوشتی مشابه سرنوشت 'جمال خاشقچی' روزنامه نگار منتقد سعودی دچار شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به گزارش روز یکشنبه پایگاه خبری القدس العربی چاپ لندن، شریف که فعال مدافع حقوق زنان است و در مجله تایم به عنوان یکی از «100 فرد تاثیرگذار در جهان» معرفی شده است، در حساب شخصی خود در توئیتر از گفت و گوی خود با 'سعود القحطانی' مشاور سابق دیوان پادشاهی عربستان در ماه سپتامبر (شهریور- مهر) پرده برداشت.


این بانوی فعال حقوقی که به دلیل فعالیت هایش در زمینه دفاع از حقوق زنان از جمله حق اجازه رانندگی برای زنان سعودی، جوائز بین المللی زیادی کسب کرده است، در توئیت خود نوشت: در سپتامبر 2017 با سعود القحطانی صحبت و برای پسرم درخواست ویزا کردم. پس از گفت و گوی تلفنی مان، او مرا به 'عبد الله الفهد' یکی از مسئولان دستگاه امنیتی کشور معرفی کرد. آنها از من خواستند که اسناد پسرم را در سفارت عربستان در استرالیا تحویل بدهم.


شریف در ادامه نوشت: الفهد همان کسی بود که یک هفته قبل با من صحبت و اعلام کرده بود که طبق دستور صادره از سوی مقامات سعودی، نباید توئیت کنم. البته من خواسته او را رد کردم. الفهد بسیار پیگیر اسناد پسرم بود و مدام با من در این باره در تماس بود. اگر لطف خدا نبود، من هم از کسانی می شدم که مورد خیانت واقع شده بودند.


در همین راستا، روزنامه آمریکایی واشنگتن پست به تازگی در مطلبی نوشت که به نوارهای صوتی دست پیدا کرده که 'عمر عبدالعزیز' مخالف سعودی از آن پرده برداشته است. این فایل ها نشانگر آن است که مقامات سعودی می خواهند مخالفان خود را در خارج با وعده پول و تامین امنیت اغوا کنند و به کشور باز گردانند.


نهادهای حقوقی در این باره تاکید کردند که چنین تلاش هایی از زمان ولیعهد شدن محمد بن سلمان افزایش یافته است.


بنا بر اخبار منتشر شده، جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد دولت سعودی، توسط عاملان آل سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول کشته شده است.


عربستان پس از انکار دخالت در ناپدید شدن خاشقچی، سرانجام روز شنبه (28 مهرماه) و پس از هفده روز از گذشت ناپدید شدن وی اعلام کرد که این روزنامه نگار و منتقد محمد بن سلمان ولیعهد عربستان طی درگیری در داخل کنسولگری سعودی در استانبول جان باخته است. پس از این ادعا، یک مقام سعودی خبر داد که خاشقچی را خفه کرده اند.


پرونده قتل خاشقجی توجه کشورهای بزرگ جهان از جمله فرانسه، انگلیس و آمریکا را به خود جلب کرده به طوری که توضیحات عربستان را نپذیرفته اند و از آل صعود خواسته ‌اند توضیحات دقیق و منطقی درباره ناپدید شدن خاشقجی ارائه دهد.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان