arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۶۶۱۹
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۰۸ - ۳۰ مهر ۱۳۹۷
وال استریت ژورنال مطرح کرد؛

بن سلمان در تماس با داماد ترامپ: کودتای غرب علیه خود را فراموش نمی‌کنم

روزنامه وال استریت ژورنال نوشت که محمد بن سلمان ولیعهد عربستان به «جراد کوشنر» داماد دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و مشاور ارشد وی گفته است که کودتای غرب علیه خود را هرگز فراموش نخواهد کرد
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

روزنامه وال استریت ژورنال نوشت که محمد بن سلمان ولیعهد عربستان به «جراد کوشنر» داماد دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و مشاور ارشد وی گفته است که کودتای غرب علیه خود را هرگز فراموش نخواهد کرد.

اشاره بن سلمان به انتقادهای غرب به ریاض و روایت این کشور در باره قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار معروف عربستانی است.

به گزارش ایرنا از شبکه خبری الجزیره،وال استریت ژورنال به نقل از برخی منابع افزود که بن سلمان در هشتمین روز ناپدید شدن خاشقچی در تماس با کوشنر درباره ناپدید شدن وی گفت و گو و درباره علل اعتراض های واشنگتن در خصوص این ماجرا سئوال کرده است.

این روزنامه افزود که در مقابل، داماد ترامپ نیز در پیامی به بن سلمان گفته است که کشف ماجرای مربوط به روزنامه نگار عربستانی که دوم اکتبر(10مهر) در کنسولگری کشورش در استانبول ترکیه به قتل رسید، ضروری است.

بر اساس این گزارش، درحالی که مواضع ترامپ در قبال عربستان درباره قتل این روزنامه نگار سعودی هر روز تغییر می کند دیگر سیاستمداران آمریکایی مواضع قاطعی اتخاذ کرده که آخرین آن مواضع سناتور «باب کورکر» بود که معتقد است ولیعهد عربستان در قتل خاشقچی دست داشته و او روایت عربستان در این خصوص را که بر خلاف این موضوع می باشد، باور ندارد.

«رند پل» سناتورجمهوریخواه نیز گفت که اعزام 15 تن برای قتل یک معارض بدون موافقت ولیعهد سعودی امکان پذیر نیست. وی نقش عربستان در باره این ماجرا را یک اهانت توصیف کرد.

خاشقچی روزنامه نگار ناراضی سعودی دوم اکتبر (10 مهر) بعد از مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد.

دولت سعودی بعد از 18 روز سکوت و تکذیب، در نهایت تحت فشارهای جامعه جهانی بامداد شنبه تائید کرد که او در کنسولگری عربستان به قتل رسیده است.

بعد از این اعتراف، 'سلمان بن عبدالعزیز' پادشاه سعودی در احکامی جداگانه 'سعود القحطانی' مشاور دیوان پادشاهی سعودی و از نزدیکان' بن سلمان' ولیعهد، 'احمد العسیری' معاون دستگاه اطلاعات عمومی و سخنگوی پیشین (به اصطلاح) ائتلاف سعودی، سرتیپ 'محمد مریح' معاون اطلاعاتی، سرتیپ 'عبدالله بن خلیفه الشایع' معاون امور انسانی و سرتیپ 'رشاد المحمادی' مدیر اداره اطلاعات عمومی و حفاظت در دستگاه اطلاعات عمومی عربستان را برکنار کرد.

سلمان همچنین دستور تشکیل کمیته وزارتی به ریاست ولیعهد را برای بازبینی در ساختار دستگاه اطلاعات عمومی صادر کرد.

دادستانی عمومی عربستان همچنین اعلام کرد که تحقیقات اولیه مرگ خاشقچی در پی مشاجره لفظی را تائید می کند.

دادستانی عمومی افزوده است: تحقیقات در خصوص مرگ خاشقچی همچنان ادامه دارد و در این خصوص تا کنون 18 شهروند سعودی بازداشت شده اند.

نظرات بینندگان