arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۶۶۸۵
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۳ - ۳۰ مهر ۱۳۹۷

وزیر نفت: افزایش قیمت نفت اقتصاد جهانی را سخت تحت تاثیر قرار می‌دهد/ برای نفت ایران جایگزینی در بازار وجود ندارد

بیژن زنگنه وزیر نفت، عدم توانایی عربستان و روسیه در تولید نفت بیشتر و جایگزینی کردن سهم ایران را سبب نگرانی بازار دانست و گفت: افزایش قیمت نفت اقتصاد جهانی را سخت تحت تاثیر قرار می‌دهد. همان‌طور که بارها گفتم، برای نفت ایران جایگزینی در بازار وجود ندارد، تولید نفت عربستان و روسیه هم اکنون نزدیک به بالاترین سطح تاریخی خود قرار دارد و این دو کشور ظرفیت اضافی برای تولید بیشتر و جایگزینی نفت ایران ندارند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

بیژن زنگنه گفت: افزایش قیمت نفت اقتصاد جهانی را سخت تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وزیر نفت در گفت‌وگو با شانا، عدم توانایی عربستان و روسیه در تولید نفت بیشتر و جایگزینی کردن سهم ایران را سبب نگرانی بازار دانست و گفت: افزایش قیمت نفت اقتصاد جهانی را سخت تحت تاثیر قرار می‌دهد. همان‌طور که بارها گفتم، برای نفت ایران جایگزینی در بازار وجود ندارد، تولید نفت عربستان و روسیه هم اکنون نزدیک به بالاترین سطح تاریخی خود قرار دارد و این دو کشور ظرفیت اضافی برای تولید بیشتر و جایگزینی نفت ایران ندارند.

مجموع افزایش تولید نفت سایر اعضای اوپک در این بازه زمانی تنها ١٠۵ هزار بشکه در روز افزایش یافته است که این بدان معناست که اعضای اوپک توانایی افزایش تولید نفت بیشتر از رقم کنونی را ندارند.

زنگنه درباره این که چرا عربستان که پای توافق کاهش تولید را امضا کرده خلاف تعهد خود در نقض این توافق‌نامه، تولید نفت خود را افزایش داده است، تصریح کرد: به نظر من این تخلف با فشار آمریکا به هیئت حاکمه عربستان صورت گرفته است.

وی درباره توانایی کشورهای غیراوپک برای افزایش عرضه بیشتر نفت به بازار هم گفت: آنها چنین توانایی ندارند. تولید نفت این کشورها به جز روسیه بر اساس اعداد تخمینی دبیرخانه اوپک در دوره بین ماه مه و سپتامبر تنها ۶۶ هزار بشکه افزایش یافته است.

وزیر نفت برای چندمین بار با تاکید بر این که بازار توانایی جایگزین کردن نفت ایران را ندارد به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا پیشنهاد کرد دست از تحریم نفت ایران بردارد.

نظرات بینندگان