arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۶۷۲۷
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۷ - ۳۰ مهر ۱۳۹۷
سایت اماراتی:

بن سلمان بزودی درباره خاشقچی صحبت می‌کند

یک سایت اماراتی گزارش کرد که «محمد بن سلمان آل سعود» ولی‌عهد عربستان سعودی که در مظان اتهام به دخالت در قتل «جمال خاشقچی» است، در این خصوص سخنرانی خواهد کرد.طبق گفته منابع مطلع، احتمال دارد که سخنرانی او شامل اطلاعات طرف سعودی در خصوص پرونده جمال خاشقچی باشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

یک سایت اماراتی می‌گوید ولی‌عهد سعودی در سخنرانی خود در سمینار اقتصادی که قرار است روز سه‌شنبه در عربستان برگزار شود، درباره پرونده خاشقچی صحبت می‌کند.

به گزارش فارس، وبسایت خبری «ارم نیوز» امارات، امروز دوشنبه گزارش کرد که «محمد بن سلمان آل سعود» ولی‌عهد عربستان سعودی که در مظان اتهام به دخالت در قتل «جمال خاشقچی» است، در این خصوص سخنرانی خواهد کرد.

ارم نیوز به نقل از «منابع مطلع سعودی» نوشت: ولی عهد سعودی، محمد بن سلمان در سخنرانی خود در سمینار اقتصادی «ابتکار آینده سرمایه‌گذاری» که فردا یا پس‌فردا ایراد خواهد شد، به موضوع جمال خاشقچی نیز خواهد پرداخت.

طبق گفته منابع مطلع، احتمال دارد که سخنرانی او شامل اطلاعات طرف سعودی در خصوص پرونده جمال خاشقچی باشد.

تاکنون کشورها و شرکت‌های مختلفی از جمله آمریکا، فرانسه، انگلیس و کانادا حضور خود در این کنفرانس مشورتی را به دلیل دخالت احتمالی محمد بن سلمان در پرونده قتل جمال خاشقچی لغو کرده‌اند.

کنفرانس مشورتی سرمایه‌گذاری در عربستان سعودی که در اشاره به نشست اقتصادی سالانه «داووس» به «داووس در صحرا» معروف شده و در هتل «ریتز کارلتون» برگزار می‌شود، با هدف جذب سرمایه‌گذاران خارجی برای طرح‌های چندصد میلیارد دلاری «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی است.

هتل محل برگزاری این نشست برای رسانه‌ها محلی آشناست، چراکه تنها چند ماه پیش بن‌سلمان ده‌ها شاهزاده و تاجر مشهور سعودی را به اتهام «فساد مالی» در آن بازداشت، حبس و بنا بر برخی گزارش‌ها، تعدادی از بازداشتی‌ها را شکنجه کرده بود.

تبعات پرونده قتل جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد دولت سلمان و بن سلمان، هر روز برای عربستان بزرگ‌تر می‌شود. طبق آنچه رسانه‌های ترکیه‌ای تاکنون اعلام کرده‌اند، ماهر المطرب، کسی که ریاست تیم 15 نفری ترور خاشقچی را بر عهده داشته، روز حادثه در کنسولگری چهار تماس مکرر با دفتر محمد بن سلمان برقرار کرده است و این امر، محمد بن سلمان را در مظان اتهام دخالت مستقیم در این قتل قرار می‌دهد.

جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی ۵۹ ساله سعودی مقیم آمریکا، سه‌شنبه دهم مهر (دوم اکتبر) برای امور ازدواج خود به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول مراجعه کرد، اما دیگر از ساختمان خارج نشد (+). چهار روز بعد (چهاردهم مهر - ششم اکتبر)،‌ خبرگزاری رویترز به نقل از دو مسئول ترکیه‌ای گزارش داد که وی احتمالا کشته شده است.

بعد از آن روزنامه «نیویورک تایمز» گزارش داد که طبق شواهد، خاشقچی کشته شده و سپس برای انتقال راحت‌تر به بیرون، جسد او تکه تکه شده است (+). عربستان سعودی وجود خاشقچی در کنسولگری را منکر شد اما بعد از گذشت هجده روز، نهایتا تحت فشار منطقه‌ای و بین‌المللی به مرگ او در کنسولگری اعتراف کرد اما آن را بر گردن عواملی انداخت که از حوزه اختیارات خود فراتر رفته‌اند و ادعا کرد که سران سعودی از این مسئله بی‌اطلاع بوده‌اند؛ امری که شواهد آن را رد می‌کند.

نظرات بینندگان