arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۶۷۹۴
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۲۲ - ۳۰ مهر ۱۳۹۷

سخنگوی مقر مرکزی نیروی دریایی آمریکا: افزایش حضور پهپادهای ایرانی بر فراز ناوهای آمریکایی در خلیج فارس/ لایه‌های دفاعی ایران در تنگه هرمز تقویت شده است

سخنگوی مقر مرکزی نیروی دریایی آمریکا گفت: حضور پهپادهای ایرانی بر فراز ناوهای آمریکایی بیشتر شده و اما مسیر عملیات نیروی دریایی را تغییر نداده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بیش از یک سال است که کشتی‌های آمریکایی در خلیج فارس با اقداماتی که به ادعای آمریکایی‌ها برخوردهای «غیر‌حرفه‌ای و ناامن» قایق‌های ایرانی بوده مواجه نشده‌اند اما ایران راه جدیدی برای آزار ناوهای جنگی آمریکا در یکی از مهمترین کریدورهای آبی جهان پیدا کرده است.

بر اساس گزارش نیروی دریایی آمریکا، پهپادهای بدون سرنشین ایران در خلیج فارس بسیار فعال شده‌اند و به گفته مقامات آمریکایی عملیات‌های این وسایل نقلیه بدون سرنشین «نا‌امن» است. مقامات نیروی دریایی آمریکا گفته‌اند وسایل نقلیه بدون سرنشین ایرانی دائما بر فراز کشتی‌های آمریکایی در خلیج فارس پرواز می‌کنند.

«کلوهه مورگان» سخنگوی مقر مرکزی نیروی دریایی آمریکا به «بیزینس اینسایدر» گفته که بیشتر رویارویی‌های ناامن و غیرحرفه‌ای ایران و آمریکا در دریا در ۱۴ اگوست ۲۰۱۷ رخ داده بود. در حادثه‌ای که در آن روز رخ داد؛ یک پهپاد بدون چراغ ردیابی در نزدیکی ناو هواپیمابر آمریکایی که مسئول عملیات‌های شبانه است پرواز می‌کرد. قبل از این تاریخ یعنی در ۸ آگوست ۲۰۱۷، یک پهپاد ایرانی در نزدیکی بال تعمیر شده یکی از هواپیماهای آمریکایی که در حال عملیات شبانه بود، پرواز کرد و منجر به مانور جلوگیری از درگیری توسط هواپیمای بویینگ دو موتوره F/A-۱۸ Super Hornet شد.

بر اساس گزارش این رسانه آمریکایی، با وجود عدم رویارویی غیرایمن بین آمریکا و ایران، نیروی دریایی آمریکا گارد خود را حفظ کرده است.

«مورگان» گفته: حتی با وجود کاهش این حوادث ما هنوز مراقب افزایش عملیات پهپادهای ایران در حریم هوایی بین‌المللی در طول شب و بدون چراغ هشدار یا فرستنده فعال هستیم که حالت‌های پذیرفته شده در نرم بین‌المللی هستند.

«جک کیلمن» فرمانده اسکادران چهارم نیروهای آمریکایی درباره ورود اولین کشتی جنگی دو زیست(آبی و خاکی) در ماه ژوئن به خلیج فارس گفت: ما وارد خلیج فارس شدیم و با استقبال عادی از جانب پهپادهای ایرانی مواجه شدیم. ما برای این منظور آموزش دیده بودیم و شگفت زده نشدیم.

بر اساس این گزارش، «آرلی بروک» و «آوو جیما» در خلیج فارس مشغول عملیات هستند. این تخریب‌گر‌ها قابلیت جستجوی رادارهای هوایی را داشته و قادرند پهپادها و قایق‌هایی را که نزدیک می‌شوند، شناسایی کنند.

«کیلمن» گفته شناسایی پهپادهای کوچک‌تر و اینکه بفهمیم آیا تهدید محسوب می‌شوند یا خیر کار سختی است. قایق‌های کوچک‌تر و پهپادها قطعا در اطراف ما حضور دارند و ما را ردیابی می‌کنند.

بر اساس گزارش «بیزینس اینسایدر»، قایق‌های کوچک و  پهپادها تنها دو قلم از لایه‌های دفاعی نامتقارن ایران است که در خلیج فارس مستقر شده است. به ویژه در اطراف تنگه هرمز . ایران همچنین مین‌های دریایی که تهدید منحصر به فرد با قابلیت مقابله‌ای سخت را ایجاد می‌کنند در دریا به کار برده است و اخیرا موشک‌های بالستیک خود را که قادرند هر قایق و کشتی را از ۴۳۵ مایلی هدف قرار دهند، تقویت کرده است.

«کیلمن» خاطر نشان کرده نابودگرها بخش بزرگی از لایه‌های دفاعی آمریکا را تشکیل داده‌اند. ظرفیت دریایی آمریکا برای حفظ بخش‌های مختلف دفاعی به طور همزمان یکی از معضلات آمریکاست.

«مورگان» سخنگوی مقر مرکزی نیروی دریایی آمریکا نیز گفته: حضور پهپادهای ایرانی بر فراز ناوهای آمریکایی بیشتر شده اما  مسیر عملیات نیروی  دریایی را تغییر نداده است. نیروی دریایی آمریکا عملیات‌هایش را با آنها تطبیق نمی‌دهد و به عملیات تحت قوانین بین‌المللی ادامه خواهد داد.

وی گفته نیروی دریایی آمریکا برای حفظ آزادی دریانوردی در آب‌های بین‌المللی تلاش می‌کند و هشیار باقی می‌ماند .

مورگان مدعی شد: «افسرهای عملیاتی آمریکا حق ذاتی برای دفاع از خودشان را حفظ می‌کنند.»

منبع: ایلنا
نظرات بینندگان