arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۶۸۰۳
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۲۳ - ۳۰ مهر ۱۳۹۷

ترزامی: 95 درصد برگزیت نهایی شده است/ انگلیس طرح پیشنهادی اروپا موسوم به «بک استاپ» را نمی‌پذیرد

نخست‌وزیر انگلیس روز دوشنبه طی اظهاراتی در مجلس عوام مدعی شد که 95 درصد توافق خروج این کشور از اتحادیه اروپا نهایی رسیده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

'ترزا می' در ابتدای اظهارات خود با مروری برنشست هفته گذشته سران اتحادیه اروپا در بروکسل، به پیشرفت‌های صورت گرفته در مذاکرات برگزیت و کم شدن اختلاف‌های میان دو طرف اشاره کرد و گفت: شکل کلی توافق برگزیت مشخص ‌شده است.


وی توضیح داد: پس از نشست ماه گذشته رهبران اروپا در شهر سالزبورگ اتریش، توافق‌های کلی درباره شرایط خروج از اتحادیه اروپا صورت گرفته است.


وی افزود: ما همچنین پس از مذاکره با اسپانیا به مجموعه یادداشت‌های تفاهمی درباره جبل‌الطارق دست‌یافتیم.


«می» اضافه کرد: انگلیس و اتحادیه اروپا همچنین درباره ساختار و آینده روابط با یکدیگر به توافق کلی رسیده‌اند و پیشرفت‌هایی درزمینهٔ امنیت، حمل‌ونقل و خدمات صورت گرفته است.


افزون بر این «می» عنوان کرد توافق‌های دیگری درزمینهٔ حقوق شهروندان، بدهی انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا و دوره انتقالی پسا برگزیت حاصل‌شده است. وی بابیان این مطالب نتیجه گرفت: 95 درصد توافق برگزیت و پروتکل‌های مربوط به آن به‌دست‌آمده است.


نخست‌وزیر انگلیس بااین‌حال عنوان کرد که درصورت نرسیدن دو طرف به توافق برگزیت، تضمینی برای جلوگیری از ایجاد مرز سخت میان ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند وجود ندارد.


وی دراین‌باره توضیح داد: انگلیس طرح پیشنهادی اروپا موسوم به «بک استاپ» را دراین‌باره نمی‌پذیرد. بر اساس این طرح ایرلند شمالی پس از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا برای دوره موقتی همچنان عضو اتحادیه گمرکی و بازار مشترک اتحادیه اروپا باقی می‌ماند. انگلیس اما این طرح را برخلاف تمامیت ارضی و تعرض به قلمرو خود می‌داند.


«می» گفت: هیچ نخست‌وزیر دیگری از انگلیس با طرح بک استاپ موافقت نخواهد کرد و من هم‌چنین نمی‌کنم.


او سپس به طرح پیشنهادی انگلیس مبنی بر تعمیم طرح بک استاپ به‌کل کشور اشاره کرد که بر اساس آن یک قلمرو مشترک میان اتحادیه گمرکی اروپا و انگلیس تشکیل شود. «می» با اشاره به مخالفت پیشین اروپا با این طرح افزود: اما پس از نشست سالزبورگ آن‌ها موضع خود را تغییر داده و به‌صورت فعالانه با ما در این رابطه کار همکاری می‌کنند.


بااین‌حال نخست‌وزیر انگلیس عنوان کرد که اروپا حاضر به پذیرش این طرح در توافق برگزیت نیست و از سوی دیگر، مردم نگران کش‌دار شدن طرح بک استاپ هستند.
«می» در ادامه به تلاش دولت برای خروج از بن‌بست مذاکرات برگزیت اشاره کرد و اظهار کرد که دولت برای کسب موافق اروپا در رابطه با تعمیم طرح برگزیت تلاش خواهد کرد.
او همچنین به‌احتمال تمدید دوره انتقالی پسا برگزیت به‌عنوان بیمه طرح بک استاپ اشاره کرد و گفت: هرچند تمایلی به تمدید این دوره ندارم اما با توجه به بن‌بستی که در آن قرار داریم، از این گزینه به‌عنوان بیمه استفاده خواهیم کرد.
دوره انتقالی، زمانی است که پس از خروج رسمی انگلیس از اتحادیه اروپا، این کشور به‌رغم نداشتن نقشی در نهادهای اروپایی، همچنان به قوانین اروپا پایبند خواهد ماند. طرفداران برگزیت در داخل نگران هستند که اروپا از تمدید دوره انتقالی برای حفظ انگلیس در اتحادیه سوءاستفاده کرده و درواقع برگزیت محقق نشود.
نخست‌وزیر انگلیس این اظهارات را پس‌ازآن مطرح کرد که‌موج عظیم مخالفان خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، بعدازظهر شنبه با راهپیمایی در خیابان‌های لندن که منجر به قفل شدن مناطق مرکزی پایتخت شد، اعتراض خود را نحوه مدیریت برگزیت توسط دولت به نمایش گذاشتند.
وی تاکنون دو تن از وزیران ارشد خود را در اعتراض به روند خروج از اتحادیه اروپا ازدست‌داده است و شماری قابل‌توجهی از نمایندگان مجلس از احزاب مختلف بر لزوم برگزاری مجدد همه‌پرسی برگزیت برای خروج از بحران کنونی تأکید کرده‌اند.
از سویی، تعداد هم‌حزبی‌های نخست‌وزیر که از روند مدیریت برگزیت توسط دولت دل‌خوشی ندارند، روزبه‌روز در حال افزایش است و بر اساس رویه قانونی چنانچه تعداد آن‌ها به 48 تن برسد انتخابات درون‌حزبی آغاز می‌شود.
بااین‌وجود، بانوی آهنین انگلیس با طرح برگزاری همه‌پرسی مجدد برگزیت مخالف است و از برنامه دولت برای خروج از اتحادیه اروپا عقب‌نشینی نمی‌کند. او در اظهاراتش، خود را به تحقق آرای دو سال پیش مردم برای خروج از اتحادیه اروپا متعهد می‌داند.
تا خروج رسمی انگلیس از اتحادیه اروپا در ماه مارس سال آینده تنها پنج ماه باقی‌مانده و دو طرف تلاش می‌کنند تا در این مدت به توافق برگزیت دست پیدا کنند. بااین‌حال هرچه بیشتر به مارس نزدیک می‌شویم، فشارها روی دولت افزایش پیداکرده و احتمال وقوع هرگونه تحول سیاسی غیرمترقبه، بعید به نظر نمی‌رسد.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان