arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۶۸۲۶
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۰۸ - ۰۱ آبان ۱۳۹۷

القدس العربی: شاهزادگان سعودی خواستار رسیدگی جامعه جهانی به موضوع ترورها در عربستان هستند

شماری از شاهزادگان زندانی سعودی از جامعه جهانی خواستند در کنار رسیدگی به موضوع قتل 'جمال خاشقچی' روزنامه نگار عربستانی، به مسئله بازداشت ها و ترورها در این کشور نیز ورود و رسیدگی کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

شماری از شاهزادگان زندانی سعودی از جامعه جهانی خواستند در کنار رسیدگی به موضوع قتل 'جمال خاشقچی' روزنامه نگار عربستانی، به مسئله بازداشت ها و ترورها در این کشور نیز ورود و رسیدگی کنند.

روزنامه فرامنطقه ای 'القدس العربی' چاپ لندن روز دوشنبه گزارش دادند که شاهزادگان زندانی سعودی در پی قتل خاشقچی از ترس جان خود خواستار کمک های بین المللی شده اند.
یک شاهزاده سعودی از طریق یک واسطه به اطلاع القدس العربی رساند که از جامعه جهانی بخواهند که علاوه بر توجه به موضوع خاشقجی به مساله بازداشت شاهزادگان و فعالان جامعه مدنی به دلیل بیان دیدگاه ‌های خود درباره مسائل سیاسی و اجتماعی نیز توجه کند.
جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد سعودی دوم اکتبر (10 مهر) بعد از مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد. دولت سعودی بعد از 18 روز سکوت و تکذیب قتل وی، بالاخره تحت فشارهای جامعه جهانی بامداد روز شنبه گذشته تایید کرد که او در کنسولگری این کشور به قتل رسیده است .
القدس العربی نوشت: تعدادی از شاهزادگان ارشد سعودی که به دستور محمد بن سلمان ولیعهد کنونی، بازداشت شده اند، در حصر خانگی به سر می برند و سرنوشت‌ برخی دیگر از آنها نامشخص است. شاهزاده 'محمد بن نایف' و شاهزاده 'ولید بن طلال' و 'متعب بن عبدالله' در حصر خانگی قرار دارند. ولید بارها سعی کرده به خارج از کشور سفر کند، اما پلیس مانع او شده است. همچنین خالد برادر طلال از جمله مفقودین بود تا اینکه چند ماه پیش مشخص شد در زندان 'الحائر' بازداشت است. او در حد مرگ مجازات شد اما به دلیل روابطش با لبنانی‌ ها و مغربی ‌ها از تصمیم قتل او صرف نظر شده است.
سرنوشت 'عبدالعزیز بن فهد' نیز نامشخص است، البته برخی می ‌گویند وی در حصر خانگی قرار دارد و برخی دیگر معتقدند که زیر شکنجه مرده است.
تمام خانواده‌ ها موفق شده‌ اند به صورت انفرادی یا از طریق هتل ریتز با شاهزاده ‌های بازداشت شده‌ تماس برقرار کنند، به جز خانواده ملک فهد که نتوانسته مکان عبدالعزیز را بیابد و احتمال می دهند که او مرده باشد.
در همین راستا شماری از شاهزادگان سعودی با ارسال نامه ای به سلمان بن عبدالعزیز شاه سعودی، از وی خواستند که به منظور نجات کشور از مصیبتی که در روابط خود با کشورهای متحد غربی با آن روبه ‌رو شده، اقدامات فوری اتخاذ کند.
این شاهزاده ‌ها همچنین خواستار مشخص شدن سرنوشت شاهزاده‌های ناپدید شده از جمله 'عبدالعزیز بن فهد' (پسر شاه پیشین عربستان) شدند.
القدس العربی به نقل از این منابع مطلع که نامشان فاش نشده است، نوشت: چند شاهزاده ارشد سعودی نامه‌ هایی را از طریق 'خالد فیصل' مشاور بلندپایه ملک سلمان، به او ارسال کرده و از پادشاه سعودی خواسته‌ اند که برای مهار پیامدهای خطرناک قتل خاشقجی وارد عمل شود، چرا که این موضوع آینده عربستان و پادشاهی آن را تحت الشعاع قرار می دهد.
در همین حال، یک شاهزاده ارشد سعودی از پادشاه عربستان خواست که قبل از آنکه وقت بگذرد، اوضاع خاندان سلطنتی را سروسامان بدهد.
وی که به نامش اشاره نشده است، همچنین بر برگزاری نشست شورای خاندان سلطنتی که یک شورای مشورتی بدون قدرت اجرایی است، برای بررسی آینده خاندان سلطنتی، تاکید کرد. این شورا شامل سه نسل از خاندان سلطنتی یعنی فرزندان عبدالعزیز بنیانگذار پادشاهی عربستان، فرزندانشان و سپس نوادگان ‌شان می شود. بن سلمان پس از تصدی پست ولیعهدی با به حاشیه کشاندن این شورای، به فعالیت آن خاتمه داده و این شورا را به یک نهاد خنثی تبدیل کرده بود.

نظرات بینندگان