arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۶۸۸۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۲ - ۰۱ آبان ۱۳۹۷

اردوغان: بدل خاشقجی با هواپیما ترکیه را ترک کرد / از پادشاه عربستان می‌خواهم تیمی که عملیات را انجام داده‌اند به استانبول بازگردانده شود / اطلاعاتی داریم که این قتل، برنامه‌ریزی شده بود / تنها متهم کردن یک تعداد نیروی اطلاعاتی از سوی سعودی برای جامعه جهانی راضی کننده نیست / قبل از ورود خاشقجی به سرکنسولگری مشخص می‌شود که نقشه ای برای او کشیده و برخی کارکنان از آن محل خارج شده‌اند / هارددیسک دوربین‌های مداربسته کنسولگری را قبل از ورود خاشقجی، بیرون برده اند / باید مشخص شود آن ۱۵ نفری که خاشقجی را به قتل رسانده اند از چه کسی دستور گرفته بودند

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه امروز سه شنبه در نشست حزب عدالت و توسعه و همانطور که پیش‌تر وعده داده بود، جزئیات پرونده قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی را فاش می‌کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اردوغان: بدل خاشقجی ترکیه را ترک کرد

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه امروز سه شنبه در نشست حزب عدالت و توسعه و همانطور که پیش‌تر وعده داده بود، جزئیات پرونده قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی را فاش می‌کند.

به گزارش «انتخاب»، مولود چاوش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه بامداد امروز سه‌شنبه یکم آبان گفت که کشورش حاضر است در مورد پرونده روزنامه‌نگار سعودی با سازمان ملل متحد و دیگر نهادهای مستقل بین‌المللی همکاری کند. وی پیش از سخنرانی اردوغان، همچنین گفت ترکیه هنوز هیچ گونه اطلاعاتی را در مورد پرونده خاشقجی در اختیار هیچ کشوری قرار نداده است.

مهمترین نکته سخنان اردوغان تا این لحظه پیشنهاد او به پادشاه عربستان سعودی بود. اردوغان گفت از این فرصت استفاده می کنم و از پادشاه عربستان سعودی و مقامات بلند پایه می گویم که اتفاق در استانبول افتاده است و تیمی از ۱۵ نفر که عملیات را در استانبول انجام داده اند باید به استانبول بازگردانده شود.

اردوغان همچنین گفت نیروهای امنیتی ما اطلاعاتی دارند که این یک قتل برنامه ریزی شده بود. تنها متهم کردن یک تعداد نیروی اطلاعاتی از سوی عربستان سعودی برای جامعه جهانی راضی کننده نیست.

نکات سخنان اردوغان:‌

- قبل از ورود خاشقجی به سرکنسولگری مشخص می‌شود که نقشه ای برای او کشیده و برخی کارکنان از آن محل خارج شده‌اند.

- سه تیم جداگانه در روز قبل و روز قتل جمال خاشقجی وارد ترکیه شدند که جمعا ۱۵ نفر بودند.

- هارددیسک دوربین‌های مداربسته کنسولگری قبل از ورود خاشقجی به این مکان، توسط گروهی که به استانبول آمده بودند، بیرون شده بود.

- مقامات عربستان سعودی در تاریخ 4 اکتبر قتل خاشقجی را رد کردند و سرکنسول این کشور با پذیرش خبرنگاران رویترز و نشان‌دادن کمدهای این مکان به آنان اقدامی گستاخانه انجام داد.

- «ما در این زمینه مسئولیت داریم. با رفع ابهام درباره این مسئله توسط ما، کشور‌های دیگر نیز وارد عمل شدند. ما نیز اعلام کردیم که برای شفاف‌سازی در این زمینه خواهیم کوشید».

- «سرکنسول عربستان سعودی ابتدا اجازه ورود به هیئت ترکیه را نداد. من برخورد وی را به اطلاع پادشاه عربستان سعودی رساندم. بدین ترتیب سرکنسول برکنار شد و به کشورش بازگشت.»

- «پس از اعلام خبر قتل خاشقجی در کنسولگری توسط توسط عربستان سعودی، دوباره با پادشاه این کشور گفتگو کردم. ریاض نیز اعلام کرد ۱۸ تن از جمله سه کارمند کنسولگری بازداشت شده اند.»

- شاید این جنایت در داخل کنسولگری عربستان سعودی به‌عنوان خاک این کشور انجام شده، اما این حادثه در ترکیه رخ داده است.

- ۱۵ نفری که خاشقجی را به قتل رسانده اند دستور را از چه کسی گرفته بودند؟ لازم است که این موضوع آشکار شود.

- «در روز حادثه آن ۱۵ نفر به دستور چه کسی به ترکیه آمدند و چرا ابتدا اجازه تفتیش کنسولگری داده نشد؟ چرا اظهارات متناقض ارائه شد؟ اگر کسی کشته شده، جسدش کجاست؟ اگر جسد وی به یک همدست ترک داده شده، این فرد کیست که مسئولان عربستان سعودی اعلام کردند. تا زمانی که به این سئوالات پاسخ داده نشود، این پرونده مختومه نخواهد شد. اطلاعات نشان می‌هد که این قتل از قبل برنامه‌ریزی شده است. وجدان انسانیت تنها پس از محاکمه عاملان این حادثه آرام خواهد شد.»

- به خادم الحرمین الشریفین می‌گوییم که حادثه در استانبول رخ داده و ۱۸ تن بازداشت شده اند. آن‌ها باید در اینجا محاکمه شوند. این پیشنهاد من به آن‌هاست و تصمیم گیری بر عهده خودشان خواهد بود.»

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۱
0
0
اگر جهان و شخص خاشقجی بهت بگن انتخاب ، بسه دست بردار ، شرط می بندم انتخاب اصلن و ابدن دست بردار این خاشقجی نخواهد بود . مرد ناحسابی این همه مشکلات مردم را رها کردی اونوقت تمام زندگیتون شده خاشقجی؟ خجالت بکش خیلی داری زیاده روی می کنی . شما دستپخت خودتون که همان معرفی تعریف و تمجید از حسن روحانی بود که سبب شدید این شخص انتخاب بشه ، نمی تونید بخورید اونوقت همش گیر دادید به این خاشقجی؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۱
0
0
این که چیز تازه ای نگفت ! خسته نباشه واقعا
نظرات بینندگان