arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۷۸۵۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۷ - ۰۶ آبان ۱۳۹۷

واکنش آیت الله قاینی به نامه آیت الله یزدی: کسی کمترین انسی با فقه داشته باشد می‌داند که احترام یک فقیه نباید در ذیل احترام فقیه دیگر تعریف شود

محمد قائینی استاد حوزه علمیه قم گفت: آیت الله یزدی در این نامه از حضرت آیت الله شبیری زنجانی خواسته‌اند احترام رهبری و مرجعیت را حفظ کنند؛ اما معنای دیدار با برخی از افراد، بی احترامی به نظام و رهبری نیست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

محمد قائینی استاد حوزه علمیه قم گفت: آیت الله یزدی در این نامه از حضرت آیت الله شبیری زنجانی خواسته‌اند احترام رهبری و مرجعیت را حفظ کنند؛ اما معنای دیدار با برخی از افراد، بی احترامی به نظام و رهبری نیست. همه قبول دارند که احترام‌ها باید حفظ شود. آیت الله شبیری نه تنها احترام رهبری را بلکه احترام کمترین شخص را رعایت می‌کنند منتها نباید تفسیر شخصی ما معیار عملکرد آیت الله شبیری باشد بلکه محدود کردن نظام به طیف سیاسی خاص، کوته نظری و محدود فکر کردن است.

به گزارش شفقنا، وی افزود: فارغ از وضعیت علمی نویسنده نامه حتی یک فقیه مسلم هم حق اعتراض به فقیه دیگر را برای زیر سوال بردن عملکرد او ندارد. اگر کسی کمترین انسی را با فقه داشته باشد می‌داند که احترام یک فقیه نباید در ذیل احترام فقیه دیگر تعریف شود. امام صادق علیه السلام در مقبوله عمربن حنظله احترام یک فقیه را در ذیل احترام فقیه دیگر تعریف نکرده‌اند. هیچ فقیهی حق قضاوت آمرانه بر فقیه دیگر را ندارد.

محمد قائینی گفت: متاسفانه در این نامه برخوردهای نامناسبی شده است، فقاهت آیت الله شبیری زنجانی در نظر اهل فضل به صورت قطع پذیرفته شده لذا اعتراض به چنین شخصیتی از طرف عده ای که حداقل می توان گفت از نظر اهل فضل جایگاه فقهی مشخص قطعی ندارند، شایسته نیست البته هرکسی حق دارد به غیر معصوم، نظر خودش را اعلام کند. معصوم محدود به همان مواردی است که شیعه می‌داند، اظهار نظر از قدیم رویه بوده است اما اظهار نظر با هتک حرمت متفاوت است؛ هتک حرمت مراجع پذیرفتنی نیست. تضعیف جایگاه مراجع مقبول، تضعیف کل خواهد بود. با این رفتارها، تایید شخص خاصی شکل نمی گیرد. حاصل این رفتارها، بازتابی است که امروز ما در رفتار برخی از جوانان‌مان مشاهده می‌کنیم.

استاد حوزه علمیه قم اظهار کرد: کسانی که ساحت مرجعیت را خطاب قرار می‌دهند یا واقعاً از جامعه و اتفاقاتی که در آن درحال رخ دادن است بی‌خبرند یا خدای ناکرده در برخی از موارد ممکن است تعمدی در کار باشد و در راستای اهداف کلی سیاست های موسسات جاسوسی بین المللی گام‌هایی برداشته شود؛ چون این مراکز از ناحیه فقه و فقاهت ضربه خورده‌اند و در صدد جبران این ضربه هستند؛ پس یا جهل است یا تعمد که هر دو عواقب سنگینی دارد.

وی گفت: در تاریخ گفتار آمرانه برای مرجعیت که هیچ، گفتار آمرانه نسبت به معصومین علیهم السلام هم داشته‌ایم. برخی از شیعیانی که دینداری آنها مفروض بود امام حسن علیه السلام را با عنوان «مذل المومنین» مورد خطاب قرار دادند لذا وقتی در برابر معصوم چنین رفتاری واقع شده، انجام آن نسبت به مراجع سهل‌تر است. ما باید حواسمان جمع باشد، ممکن است ما با نیت خیر خطابی را نسبت به فقیهی داشته باشیم اما با همین نیت خیر هم عواقب سوء متصور است.

محمد قائینی استاد حوزه علمیه قم در ادامه گفت: آقای شبیری جزء محدود و معدود اشخاصی است که شایستگی مرجعیت را دارد. از نظر اهل فضل و رهبری نظام و عموم مراجع یک چهره متقی و فقیه است. تقوای ایشان زبانزد است و رهبری پشت سر ایشان بدون هیچ دغدغه‌ای نماز می‌خوانند.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۲
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۶
7
6
سلام این نامه حداقل کارش این بود که بفهمیم واقعا در قم چه خبر احترام مراجع جای خود ولی سوال اینکه این مرجعیت چرا با کسانی ملاقات داره که برای نظام ومردم ارزشی قائل نبودن درفتنه 88 وباعث ازدیاد تحریمها علیه مردم شدند همون مردمی که تقلید میکنن از این مراجع دوما مدافعان جالب هستند کسانی هستندکه خود تقلید رو کار میمون میدونن و مدافع سوال از امام معصوم و مدافع خبرنگار هتاک هستند سوما افراد که بدیدارشون ایشان رفتن کسانی که هیچ برای رهبری ارزش قائل نیستند اونم تو عمل نشون دادن بویژه سال 88 رهبری فرمود فتنه خط قرمز نظام است خدا همه را هدایت کن
نظرات بینندگان