arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۸۲۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۶ - ۱۷ آبان ۱۳۹۰

الواح هخامنشی دوباره توقیف شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس سازمان میراث‌فرهنگی و گردشگری از رونمایی از اشیای تاریخی جیرفت که ۷ سال پیش از ایران خارج شده بود در محل موزه ملی ایران با حضور مقامات عالی کشور خبر داد.

روح‌الله احمدزاده کرمانی امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: اشیای تاریخی جیرفت که چند روز پیش به ایران منتقل شده قرار است از وزارت خارجه تحویل گرفته و هفته آینده با حضور مقامات عالی کشور رونمایی شود.

وی درباره مکان رونمایی از این اشیای تاریخی گفت: این اشیا با تشریفاتی با حضور یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، امین اموال، معاون حقوقی و معاون میراث فرهنگی کشور به موزه‌ ملی ایران منتقل و در آنجا رونمایی می‌شود.

معاون رئیس‌جمهور در پاسخ به اینکه بالاترین مقام رسمی که در مراسم رونمایی حاضر خواهد شد، هیچ پاسخی نداد.

احمدزاده گفت: متأسفانه بر اساس اطلاعاتی که از گذشته داریم، حفاری‌های غیرمجازی در سال‌های 1379 تا 1381 انجام شده است و آثار زیادی شامل اشیای فلزی و سفال مربوط به این حوزه‌ی تمدنی به‌دست آمده که از مرزهای آبی و خاکی ایران به دیگر کشورها برده شده‌ است.

وی ماجرای خروج اشیای تاریخی جیرفت را این‌گونه عنوان کرد که 18 قلم شیء پیداشده در این حفاری‌ها مانند جام، ظرف‌ و کاسه به‌شکل قاچاق از کشور خارج شده بودند و چند سال پیش در گالری «برکت» در لندن به حراج گذاشته شدند. آن حراجی پس از شکایت رسمی سازمان میراث فرهنگی متوقف شد، ولی متأسفانه رأی دادگاه به نفع گالری «برکت» صادر شد. با پیگیری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در فرجام‌خواهی، رأی به نفع ایران صادر و این اشیا بر اساس یک پروتکل، چند روز پیش به ایران منتقل شد.

---------------------------------------
الواح هخامنشی دوباره توقیف شد
---------------------------------------

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری درباره‌ وضعیت الواح گلی هخامنشی در آمریکا نیز گفت: در آخرین دادگاه، حکم به نفع ایران صادر شد ولی در یک اقدام غیرقانونی، اکنون این الواح توقیف شده است.

احمدزاده در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس مبنی بر اینکه آیا این الواح در توقیف مؤسسه شرق‌شناسی شیکاگو است یا دادگاه؟ گفت: این الواح توسط پلیس توقیف شده است.

وی افزود:‌ توقیف الواح هخامنشی مبتنی بر نظریه‌ای حقوقی و کارشناسی نیست و خارج از عرف حقوقی و مبتنی بر غرض‌ورزی سیاسی است. اکنون ایران اعتراض خود را از طریق معاونت حقوقی و حوزه‌ میراث فرهنگی به دولت آمریکا اعلام کرده است.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ما
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۷
0
0
به نظرم همون جا جاشون امن تر است..........
نظرات بینندگان