arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۸۷۵۱
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۸ - ۱۱ آبان ۱۳۹۷

روسای جمهور آمریکا و چین درباره حل اختلاف تجاری گفتگو کردند

دونالد ترامپ و شی جین‌پینگ، رئیسان جمهوری آمریکا و چین در یک تماس تلفنی درباره کاهش اختلاف تجاری دو کشور و همکاری در عرصه‌ سیاست بین‌الملل گفتگو و نتیجه مذاکرات خود را مفید ارزیابی کرده اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دونالد ترامپ و شی جین‌پینگ، رئیسان جمهوری آمریکا و چین در یک تماس تلفنی درباره کاهش اختلاف تجاری دو کشور و همکاری در عرصه‌ سیاست بین‌الملل گفتگو و نتیجه مذاکرات خود را مفید ارزیابی کرده اند.

در پی این گفتگو، ترامپ در توییتر خود نوشت: "گفتگویی طولانی و بسیار خوب با پرزیدنت شی جین‌پینگ، رئیس جمهوری چین. درباره موضوعات متعددی صحبت کردیم اما تاکید بیشتر بر تجارت بود. مذاکرات در این زمینه خیلی خوب پیشرفت داشته و ملاقاتی هم در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ در آرژانتین برنامه‌ریزی شده. همچنین مذاکرات خوبی درباره کره شمالی داشتیم."

قرار است اجلاس گروه ۲۰ با شرکت سران و رهبران قدرت‌های اقتصادی جهان و تعدادی از کشورهای در حال توسعه در همین ماه در آرژانتین برگزار شود و به گفته منابع آمریکایی، دونالد ترامپ از دولت خود خواسته است تا پیش‌نویس توافقنامه‌ای با چین را برای بررسی در ملاقات با آقای شی در آرژانتین تهیه کنند.

خبرگزاری دولتی چین - شین هوا - نیز در گزارشی در مورد تماس تلفنی آقایان شی و ترامپ گفته است که این تماس به درخواست رئیس جمهوری آمریکا صورت گرفت و در جریان آن، او ابراز امیدواری کرد که رهبران دو کشور به تماس‌های خود ادامه دهند و هر دو طرف برای برگزاری موفقیت‌آمیز دیدار دوجانبه خود در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ تلاش کنند.

به نوشته شین هوا، ترامپ گفت که ایالات متحده برای روابط اقتصادی و تجاری با چین اهمیت فراوانی قایل است ولی لازم است صادرات آن کشور به چین افزایش یابد و خواستار تلاش بیشتر نمایندگان دو کشور در مذاکرات حل اختلاف تجاری شد. آقای ترامپ همچنین بر اهمیت تماس مرتب بین رهبران دو کشور تاکید نهاد.

به گزارش این خبرگزاری، رئیس جمهوری چین نیز گفت که برای روابط شخصی خود با رئیس جمهوری آمریکا اهمیت فراوانی قایل است و از ملاقات دو طرف در آرژانتین استقبال می‌کند. آقای شی افزود که او هم مانند آقای ترامپ به توسعه روابط بین دو کشور و همکاری برای گسترش آن علاقمند است ولی یادآور شد که دولت چین بارها این موضع خود در مورد روابط دوجانبه با آمریکا را به صراحت بیان داشته است.

رئیس جمهوری چین تایید کرد که دو کشور مدت‌هاست که بر سر برخی مسایل تجاری اختلاف نظر دارند و این موضوع آثاری منفی بر صنایع دو کشور و همچنین اقتصاد جهانی گذاشته است و افزود که این وضعیتی نیست که چین خواهان آن باشد.

در این تماس تلفنی، دو طرف در مورد مسایل سیاسی بین‌المللی به خصوص وضعیت شبه‌جزیره کره نیز گفتگو کردند. به گزارش شین هوا، رئیس جمهوری چین با تایید و ستایش از ارتباط مستقیم بین رئیس جمهوری آمریکا و رهبر کره شمالی، ابراز امیدواری کرد که این روند به غیراتمی شدن شبه‌جزیره کره و راه حلی سیاسی برای مشکلات این منطقه منجر شود.

وی گفت امیدوار است که آمریکا و کره شمالی در جریان مذاکرات خود به نگرانی‌ها و خواست‌های یکدیگر توجه کنند و افزود که چین هم در نظر دارد در این زمینه "نقشی سازنده" ایفا کند.

گزارش تماس تلفنی رهبران چین و آمریکا در حالی منتشر می‌شود که اختلاف تجاری دو طرف و به خصوص اقدامات دولت آمریکا در وضع یا افزایش تعرفه گمرکی بر واردات چین باعث نگرانی در مورد آسیب به تجارت بین‌الملل شده و تاثیری منفی بر چشم‌انداز اقتصاد جهانی گذاشته است. کارشناسان اقتصادی هشدار داده‌اند که ادامه اختلافات دو قدرت عمده اقتصاد جهان می‌تواند به بروز "جنگ تجاری" و در نتیجه، رکود اقتصاد جهانی منجر شود.

نگرانی در این مورد در وضعیت بازارهای سهام به خصوص در چند هفته اخیر و پس از انتشار گزارش پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول را تحت تاثیر قرار داده بود. خبر تماس تلفنی رهبران دو کشور و تاکید آنان بر حل اختلافات به شکل افزایش بهای سهام در بورس‌های آسیا در معاملات روز جمعه انعکاس یافت و انتظار می رود بازارهای سهام اروپایی نیز همین روند را دنبال کنند.

علاوه بر چشم انداز اقتصاد جهانی، ادامه اختلاف تجاری بین آمریکا و چین بر همکاری آنها در عرصه سیاست بین‌الملل هم بی تاثیر نبوده است. آقای ترامپ در مواردی دولت چین را به تلاش برای سنگ اندازی در پیشرفت مذاکرات خلع سلاح اتمی کره شمالی متهم کرده و برخی مقامات دولتی آمریکا ناخرسندی خود را از مخالفت یا عدم حمایت چین از برخی جنبه‌های سیاست خارجی آقای ترامپ ابراز داشته بودند.

همچنین، مقامات آمریکایی اتهاماتی را در مورد تلاش چین برای مداخله در امور داخلی کشور خود مطرح کرده‌اند که به شدت توسط چین تکذیب شده است.

گفته شده که رئیس جمهوری آمریکا از مقامات دولت خود خواسته است پیش‌نویس توافقنامه رفع اختلاف و گسترش همکاری با چین را برای بررسی در ملاقات آتی خود با آقای شی تهیه کنند.

نظرات بینندگان