arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۹۲۴۶
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۲ - ۱۴ آبان ۱۳۹۷

اشپیگل: تحریم‌های واشنگتن علیه ایران برای ترامپ و هم‌پیمانانش هم هزینه دارد

نشریه آلمانی اشپیگل به تحریم‌های جدید آمریکا علیه صنعت نفت و بخش بانکی ایران پرداخت و نوشت که شرکای واشنگتن از تبعات دور جدید تحریم آمریکا که از روز دوشنبه اجرایی می شود بی‌بهره نمی مانند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

نشریه آلمانی اشپیگل به تحریم‌های جدید آمریکا علیه صنعت نفت و بخش بانکی ایران پرداخت و نوشت که شرکای واشنگتن از تبعات دور جدید تحریم آمریکا که از روز دوشنبه اجرایی می شود بی‌بهره نمی مانند.

در این گزارش آمده است که از روز دوشنبه تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران اجرایی می‌شوند و بخش‌های مهم نفتی و بانکی ایران را هدف قرار می‌دهند اما شرایط به‌گونه‌ایست که شخص ترامپ هم با مشکلاتی مواجه خواهد شد.

آمریکا اول آگوست، اولین مجموعه اقدامات علیه ایران را آغاز کرد که بخش پولی و فلزات گرانبها، خرید دلار، واردات هواپیماهای مسافربری و قطعات هواپیما را دربر می‌گرفت و اکنون آمریکا می‌خواهد ایران را بیشتر تحت فشار قرار دهد. اینها بقیه پیامدهای تصمیم ماه می ترامپ مبنی بر خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران (برجام) است. هدف این است که هیچ کشوری دیگر از ایران نفت وارد نکند. سیستم پرداخت جهانی به ایران هم شامل این تحریم‌ها می‌شود. واشنگتن تهدید کرده که هر کسی از تحریم‌های آمریکا تبعیت نکند، از جرگه شرکای تجاری آمریکا خط خواهد خورد.

به همین دلیل وضعیت جدید فقط برای تهران مشکل درست نمی‌کند بلکه برخی از شرکای واشنگتن در سطح جهانی هم دچار مسئله خواهند شد و این به خودی خود برای ترامپ یک چالش محسوب می‌شود. حال این پرسش مطرح می‌شود که رئیس‌جمهور آمریکا با کشورهایی که به رغم تحریم‌های آمریکا باز هم از ایران نفت می‌خرند، چه رفتاری خواهد داشت؟

هشت کشور در زمینه ممنوعیت خرید نفت ایران اسئثناء هستند

«مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا روز جمعه به موضوع ممنوعیت خرید نفت از ایران واکنش نشان داد و گفت که هشت کشور همچنان می‌توانند از ایران نفت وارد کنند. دولت آمریکا اطلاع‌رسانی در زمینه اینکه کدام کشورها می‌توانند از ایران نفت بخرند را به روز دوشنبه موکول کرده است.البته پامپئو گفته است که هیچکدام از کشورهای اروپایی در این فهرست جایی ندارند. با این حال، ترکیه اعلام کرده است که همچنان می‌تواند با ایران رابطه بازرگانی داشته باشد.باید گفت، آمریکا از روز دوشنبه با اعمال تحریم‌های نفتی در هر صورت در یک گذرگاه سخت قرار خواهد گرفت.

نشریه آلمانی در ادامه نوشت که ترامپ از یک جهت می‌خواهد فشار حداکثری را علیه ایران اعمال کند. بنابر ادعای این نشریه آلمانی، ایران با مشکلات اقتصادی اعم از بهای بالای کالاها، نرخ بالای بیکاری و ... مواجه است و فشار اقتصادی بیشتر می‌تواند دولت این کشور را تضعیف کند و اگر تهران بخواهد که از این تحریم‌ها در امان باشد باید 12 درخواست را اجرایی کند که بر طبق آنچه پامپئو گفته است، ایران باید حمایت از گروه‌هایی که به زعم آمریکا تروریست هستند را متوقف کند و در سوریه حضور نظامی نداشته باشد ضمن اینکه از برنامه هسته‌ای و موشکی خود هم دست بکشد.

اما ترامپ باید این را هم در نظر داشته باشد که عواقب تحریم‌هایش متوجه کشورهای دیگر هم خواهد شد. وی در سیاستی که در برابر ایران در پیش گرفته، تنهاست. آلمان، فرانسه، بریتانیا، روسیه، چین و اتحادیه اروپا می‌خواهند بدون آمریکا توافق هسته‌ای با ایران را حفظ کنند و تحریم‌های واشنگتن علیه تهران را دور بزنند. یک گزینه این است که راهکاری برای تجارت قانونی با ایران بدون انتقال نقدی مستقیم وجود داشته باشد. از طرفی کره جنوبی، ترکیه، هند و چین کشورهایی هستند که حجم کلانی از مواد خام را از ایران وارد می‌کنند و به این زودی از این معامله چشم پوشی نخواهند کرد.

اشپیگل در ادامه با اشاره به آمارها مبنی بر کاهش واردات نفت از ایران در ماه‌های گذشته نوشت که البته این حجم از کاهش همچنان با میزانی که آمریکا انتظار دارد، فاصله دارد. واشنگتن می‌خواهد صادرات نفت ایران را به صفر برساند.اما هند، ترکیه و چین پیشتر اعلام کرده بودند که با تحریم‌ها مخالف هستند و کره‌جنوبی هم خواستار حداکثر انعطاف در این زمینه شده بود.

به هر روی ترامپ فعلا هشت کشور را در زمینه ارتباط با ایران استثنا کرده است. البته این مجوز، یک راهکار موقت است. زمانی که چنین مقرراتی وجود نداشته باشد مشخص خواهد می‌شود که تحریم‌های جدید چه پیامدهای دیپلماتیکی برای آمریکا خواهد داشت.

منبع: فارس
برچسب ها: تحریم‌ ، ترامپ
نظرات بینندگان