arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۹۳۵۳
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۲۲ - ۱۴ آبان ۱۳۹۷

ظریف: آمریکا کشتی غرق‌شده و بانک تعطیل‌شده را تحریم کرد

وزیر خارجه ایران در واکنش به اقدام آمریکا در تحریم یک نفت‌کش غرق‌شده ایرانی و بانکی که چند سال پیش تعطیل شده در توییتی نوشت:‌آمریکا در یک عملیات روانی مذبوحانه برای پر نشان دادن فهرست شرکت‌های تحریم‌شده-که به صورت غیرعامدانه، هدف قرار گرفتن مردم عادی در این تحریم‌ها را هم اثبات می‌کند- بانکی را که ۶ سال پیش تعطیل شده و کشتی‌ای را که سال گذشته غرق شد در فهرست تحریم‌ها قرار داده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در پیامی توئیتری نوشت: آمریکا در یک عملیات روانی از سر استیصال برای پر کردن فهرست نهادهای تحریم شده ایرانی که ناخواسته هدف قرار گرفتن مردم عادی ایران را نیز نشان داد، یک بانک که 6 سال پیش تعطیل شد و یک کشتی که سال گذشته غرق و به صورت گسترده ای رسانه ای شد، را هدف تحریم های خود قرار داد.


وزارت خزانه داری آمریکا روز دوشنبه در حالی فهرست جدید تحریم ها علیه ایران را اعلام کرد که نام نفتکش ایرانی «سانچی» که سال گذشته غرق شده نیز در این فهرست به چشم می خورد.


نفتکش سانچی که متعلق به شرکت ملی نفت ایران بوده و با پرچم پاناما تردد می کرد، پیشتر با نام های سامان، سپید، گاردنیا و سی‌هورس نیز شناخته می شد.


وزارت خزانه داری آمریکا این نفتکش غرق شده را با نام سانچی و سه بار با نام های دیگر آن در فهرست خود آورده و تاکید کرده است که آمریکایی ها باید به تحریم این کشتی و منافع حاصل از آن را براساس فرمان اجرایی «13599» ادامه دهند.


نفتکش سانچی شانزدهم دی ماه سال گذشته در حالی که بیش از 130 هزار تن میعانات گازی با خود حمل می کرد در سواحل شانگهای با یک کشتی فله بر چینی حامل 64 هزار تن گندم برخورد کرد.


در این حادثه، نفتکش سانچی با 30 تبعه ایرانی و دو بنگلادشی دچار حریق و انفجارهای گسترده شد و در حالی که اقدام های فوریتی و ضربتی برای خاموش کردن شعله ها بی ثمر بود، در نهایت پس از هشت روز غرق شد.


دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا 18 اردیبهشت ماه گذشته خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد اما بلافاصله دیگر کشورهای امضا کننده این توافق یعنی انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه ضمن محکوم کردن خروج این کشور از این توافق چندجانبه بین المللی، تاکید کردند که به برجام پایبند مانده و از تجارت شرکت هایشان با ایران حمایت می کنند.


ترامپ با حربه تروریسم اقتصادی و تحریم های یک جانبه غیرقانونی و فشار به جامعه جهانی به دنبال ایجاد جنگ روانی و القای انزوای ایران است اما تجربه ماه های اخیر و همراهی نکردن جهان با آمریکا نشان داد که این کشور هیچگاه به هدف خود دست نخواهد یافت.


تحریم هایی که آمریکا یک جانبه علیه ملت ایران اعلام می کند، از مدت ها قبل شروع شده و جامعه جهانی با آنها همراهی نکرده تا جائیکه ترامپ مجبور شده است از برخی از آنها عقب نشینی کند. در این مورد می توان به اظهارات رئیس جمهوری، وزیر امور خارجه و رئیس بانک مرکزی ایران اشاره کرد.


حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران تاکید کرده است هیچ تحریمی نیست که آمریکا بخواهد بعدا انجام دهد، بعضی از افرادی که در آمریکا به دنبال تحریم ایران بودند بیش فعال بودند؛ بنابراین هیچ چیز جدیدی برای نوامبر ( 13 آبان ماه) وجود ندارد که انجام دهند و این یک موضوع کاملا تبلیغی و روانی است.


خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی با اشاره به مخالفت کشورها با تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران نوشت: بسیاری از کشورهای خریدار نفت ایران آشکارا تحریم های آمریکایی را نقض می کنند یا خواستار معافیت از تحریم های ضدایرانی آمریکا هستند.


آخرین خبرها حاکی هستند که آمریکا تاکنون مجبور شده است دست کم هشت کشور را از تحریم نفتی علیه ایران معاف کند.

 

منبع: فارس
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۵
0
1
یادش به خیر این جریان اصلاح طلب و کارگزاران زمان محمود چه شلوغ می کردند که هدفمندی یارانه ها باعث سه برابر شدن نرخ دلار شده که ناشی از ضعف کارشناسی دولت وقت بوده است و نه تحریم ها، و الان دلار چهار برابر شده بدون هدفمندی یارانه. نمی دانم ما کی می خواهیم فراجناحی کشور را اداره کنیم.
ناشناس
|
Austria
|
۰۷:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۵
0
1
مسخره کردن در تمام سطوح جامعه ایران رایج هست حالا مسخره بکن
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۵
0
2
ظریف تو خودت میدونی که شما جه ادمهای هستید. و از اسامی تعطیل شده چه استفاده هایی میکنید.
همانطور که از هواپیماهای غیرجنگی استفاده نظامی کردید تا اینکه ما تحریم شدیم. اونا میفهمند.
ناشناس
|
Austria
|
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۵
0
1
تات همان آینده است و نام کشتی غرق شده یعنی هیچ پولی بابت بیمه اش نصیب ما نمیشود..خود کشتی که گناه نداره که باشه یا نباشه..ارزش مالی آن مهمه که یا هست و تحریمه و یا نیست که بیمه ای نمی گیرد.....
نظرات بینندگان