arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۹۴۰۷
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۱ - ۱۵ آبان ۱۳۹۷
نتایج یک پژوهش جدید نشان داد:

اختلالات خواب کودکان و نوجوانان ارتباطی با نمایشگرهای هوشمند ندارد

پژوهش هایی جدید نشان می دهد برخلاف آنچه تا کنون تصور می شد، استفاده از موبایل و تبلت ارتباط تنگاتنگی با بدخوابی کودکان و نوجوانان ندارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

پژوهش هایی جدید نشان می دهد برخلاف آنچه تا کنون تصور می شد، استفاده از موبایل و تبلت ارتباط تنگاتنگی با بدخوابی کودکان و نوجوانان ندارد.

به گزارش سرویس آی تی و فناوری انتخاب، یکی از دغدغه های اصلی برای بسیاری از والدین این است که فرزندانشان ساعات زیادی را به استفاده از موبایل و تبلت می پردازند و حتی پیش از به خواب رفتن مشغول استفاده از این نوع وسایل هستند. بر همین اساس نیز پژوهشگران بارها به والدین هشدار داده اند که نرخ استفاده از تلفن همراه توسط فرزندان خود را کنترل کنند.

با این وجود پژوهش های جدید نظری متفاوت دارند. تحقیقات نشان می دهد که بین 50 تا 90 درصد کودکان در سنین مدرسه ممکن است خواب کافی نداشته باشند، بر همین اساس است که همه تیر انتقادات به سوی استفاده از تکنولوژی بازگشته است، اما تحقیقات جدید نشان داده که زمان استفاده از صفحه نمایش اثر بسیار کمی در خواب کودکان دارد.

با توجه به تحقیقات جدید دانشگاه آکسفورد، زمان نمایش فیلم و بازی برای بچه ها، تاثیر کمی در کیفیت خواب آنان دارد. این در حالی است که مشکلات مرتبط با صفحه نمایش در حال حاضر یکی از مسائل ثابت دوران مدرن است. با توجه به اینکه جوانان زمان زیادی را برای استفاده از دستگاه های الکترونیکی خود صرف می کنند، اثرات این فعالیت های دیجیتال به نگرانی رایج  بین والدین، روانشناسان و سیاست گذاران حوزه فناوری تبدیل شده است. با این حال، یافته های تحقیقاتی جدید دانشگاه آکسفورد، نشان داده است که زمان نگاه کردن به صفحه نمایش تاثیر بسیار کمی در خواب کودکان دارد.

پروفسور اندرو پرزیبیلسکی، نویسنده این مطالعه در مجله Pediatrics می گوید: "یافته های ما نشان می دهد که رابطه بین خواب و استفاده از صفحه نمایش ها در کودکان بسیار کم است. درواقع هر یک ساعت نگاه کردن به صفحه نمایش به 3 تا 8 دقیقه خواب کمتر منجر می شود."

بنابراین در عمل، در حالی که همبستگی بین زمان صفحه نمایش و خواب در کودکان وجود دارد، ممکن است این همبستگی بسیار کم باشد. در نتیجه اختلاف معناداری وجود نداشته باشد.

این پژوهشگر می گوید: "این نشان می دهد که ما باید به متغیرهای دیگری نگاه کنیم  تا به درمان اختلالات خواب کودکان بپردازیم. بر اساس پژوهش های ما متغیرهای درون خانواده ای نقشی پررنگ تر ایفا می کنند."

 

نظرات بینندگان