arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۹۴۱۳
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۲ - ۱۵ آبان ۱۳۹۷

رویارویی غول‌های سرخ و آبی؛ رقابت تنگاتنگ دو حزب جمهوریخواه و دموکرات امریکا در انتخابات میان‌دوره‌ای

امریکایی‌ها امروز سه‌شنبه ۶ نوامبر در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره و فرمانداری‌ها که یکی از مهم‌ترین انتخابات میان‌دوره‌ای تاریخ امریکا به شمار می‌رود، شرکت می‌کنند تا سرنوشت صاحبان همه کرسی‌های مجلس نمایندگان، یک سوم کرسی‌های مجلس سنا و ۳۶ کرسی فرمانداری برای ۳۶ ایالت از ۵۰ ایالت امریکا را تعیین کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

امریکایی‌ها امروز سه‌شنبه ۶ نوامبر در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره و فرمانداری‌ها که به ظن بسیاری از ناظران بین‌المللی یکی از مهم‌ترین انتخابات میان‌دوره‌ای تاریخ امریکا به شمار می‌رود، شرکت می‌کنند تا سرنوشت صاحبان همه کرسی‌های مجلس نمایندگان، یک سوم کرسی‌های مجلس سنا و ۳۶ کرسی فرمانداری برای ۳۶ ایالت از ۵۰ ایالت امریکا را تعیین کنند.

اگرچه به‌طور سنتی میزان مشارکت در انتخابات میان‌دوره‌ای امریکا نسبت به انتخابات ریاست جمهوری پایین است، اما نتایج این انتخابات برای ایالات متحده و بویژه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا بسیار حائز اهمیت و پرمعناست، زیرا تقریباً اکثریت قریب به اتفاق نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد، جمهوریخواهان که در حال حاضر اکثریت را هم در مجلس نمایندگان و هم در مجلس سنا دارند، در انتخابات امروز برتری خود را در مجلس نمایندگان به دموکرات‌ها واگذار خواهند کرد. اما قادر خواهند بود، اکثریت در سنا را حفظ کنند.
مجلس نمایندگان امریکا ۴۳۵ کرسی دارد که در حال حاضر ۲۳۶ کرسی آن در اختیار جمهوریخواهان و ۱۹۳ کرسی در اختیار دموکرات‌ها است. در این مجلس حزبی حایز اکثریت می‌شود که ۲۱۸ کرسی را از آن خود کند. آخرین نظرسنجی‌ها نیز نشان می‌دهد، دموکرات‌ها در انتخابات امروز پیشتاز بوده و قادر به کسب اکثریت مجلس نمایندگان خواهند بود. دموکرات‌ها در انتخابات امروز برای پیروزی در مجلس نمایندگان به کسب ۲۳ کرسی نیاز دارند. جمهوریخواهان از نوامبر ۲۰۱۰ به این سو اکثریت مجلس نمایندگان را در اختیار دارند و پل رایان، سخنگوی این مجلس که یک جمهوریخواه است در انتخابات امروز از ایالت خود یعنی «ویسکانسین» کاندیدا نشده است.
مجلس سنای امریکا نیز از ۱۰۰ عضو تشکیل شده که در حال حاضر ۵۱ عضو آن جمهوریخواه و ۴۹ عضو دموکرات هستند. هر دو سال یکبار یک سوم اعضای سنا معادل ۳۵ کرسی باید از طریق انتخابات، برای یک دوره ۶ ساله برگزیده شوند. در انتخابات امروز

سناتور‌های
۳۵ کرسی سنا انتخاب می‌شوند که بر اساس نظرسنجی‌ها جمهوریخواهان همچنان اکثریت خود را حفظ خواهند کرد. کنگره از ژانویه ۲۰۱۹ با ترکیب جدید کار خود را آغاز خواهد کرد.

فرار به جلو با حربه مداخله خارجی
اگرچه تقریباً تمام نظرسنجی‌ها پیروزی جمهوریخواهان در مجلس سنا را نشان می‌دهد، اما اینکه جمهوریخواهان اکثریت کنونی در مجلس نمایندگان را به دموکرات‌ها واگذار کنند و راه برای تحت فشار قرار گرفتن ترامپ به‌خاطر سیاست‌ها و تصمیم‌هایش و حتی درخواست استیضاح احتمالی او هموار شود، اصلاً برای آقای رئیس جمهوری خوشایند نیست. از این رو، اغلب مقامات کاخ سفید و کاندیدا‌های جمهوریخواه در روز‌ها و ماه‌های اخیر در اقدامی معنادار و در واقع فرار به جلو، موضوع مداخله خارجی در انتخابات میان‌دوره‌ای از سوی روسیه و چین را مطرح کرده‌اند تا در صورت شکست خوردن در کسب کرسی‌های لازم در مجلس نمایندگان بتوانند این شکست را به مداخلات خارجی نسبت دهند.

مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا در ۲۳ ماه می‌۲۰۱۸ اعلام کرد، امریکا از گزند مداخله روسیه در انتخابات میان‌دوره‌ای در امان نیست. در دوم آگوست سال‌جاری میلادی نیز رئیس اف بی‌ای و رئیس سازمان اطلاعات ملی امریکا اعلام کردند، روسیه در حال مداخله فعال در انتخابات میان‌دوره‌ای است. در اواخر ماه جولای نیز ترامپ در یک پیام توئیتری نوشت، واقعاً نگران دخالت‌های روسیه در این انتخابات است و به عقیده او این دخالت‌ها تنها به‌نفع دموکرات‌ها خواهد بود. ترامپ در ۲۶ سپتامبر ۲۰۱۸ نیز در شورای امنیت سازمان‌ملل‌متحد چین را متهم به دخالت در انتخابات میان‌دوره‌ای امریکا کرد و گفت: آن‌ها [چینی ها]نمی‌خواهند من یا ما پیروز شویم، زیرا من نخستین رئیس جمهوری [امریکا]هستم که تاکنون چین را در بحث تجارت به چالش کشیده ام. او بعد‌ها پا را فراتر گذاشت و ایران را هم متهم به چنین کاری کرد.

خیز سه دموکرات سیاه پوست برای تصاحب کرسی فرمانداری
امروز همچنین ساکنان ۳۶ ایالت از ۵۰ ایالت امریکا برای انتخاب فرماندار‌های خود پای صندوق‌های رأی می‌روند. در حال حاضر جمهوریخواهان در فرمانداری‌ها نمایندگان بیشتری نسبت به دموکرات‌ها دارند به‌طوری که در ۲۹ ایالت امریکا فرماندار‌ها جمهوریخواه و در ۲۱ ایالت دموکرات هستند. در انتخابات فرمانداری‌های امروز سه ایالت جورجیا، فلوریدا و مریلند بیش از دیگر ایالت‌ها مورد توجه هستند. زیرا در جورجیا «استیسی آبرامز» دموکرات نخستین زن سیاهپوستی است که کاندیدای فرمانداری یکی از ایالت‌های امریکا شده، در فلوریدا نیز «اندرو گیلوم» دموکرات سیاه پوست رقابت سختی را با «ران دسنتیز»، جمهوریخواه راست افراطی و حامی دو آتشه ترامپ دارد و در مریلند نیز «بن جیلوس» دموکرات سیاه پوست شانس بالایی برای پیروزی دارد. اگر این سه نفر پیروز شوند، برای نخستین بار سه سیاه پوست فرمانداران این سه ایالت می‌شوند.

احتمال مشارکت ۴۰ تا ۵۰ درصدی
مشارکت پایین در انتخابات میان‌دوره‌ای در مقایسه با انتخابات ریاست جمهوری یک پدیده عادی در امریکا است. اما تحلیلگران امریکایی از جمله توماس پیترسون، استاد علوم سیاسی دانشگاه هاروارد پیش‌بینی کرده‌اند انتخابات میان‌دوره‌ای ۲۰۱۸ به‌خاطر اینکه در واقع جدال بین «حامیان و مخالفان ترامپ» است، نسبتاً بالا باشد. در سال ۲۰۱۴ مشارکت مردم در انتخابات میان‌دوره‌ای تنها ۳۷ درصد بود، رقمی که از بعد از جنگ جهانی دوم سابقه نداشت. در آن سال ۲۷ میلیون امریکایی زودتر از موعد انتخابات، رأی داده بودند، اما از آنجا که در انتخابات امسال دست کم ۳۴ میلیون امریکایی رأی خود را به‌صورت زودهنگام داده‌اند، بعید نیست میزان مشارکت از مرز ۴۰ درصد بگذرد و حتی بنا بر پیش‌بینی برخی تحلیلگران به ۵۰ درصد هم برسد که اگر اینگونه شود، این میزان مشارکت در انتخابات میان‌دوره‌ای امریکا از ابتدای قرن بیستم به این سو، بی‌سابقه خواهد بود.

نقش زنان
نکته دیگری که درباره انتخابات میان‌دوره‌ای امروز وجود دارد، مشارکت بالای زنان است که بنا بر گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، تا ۳۱ اکتبر (۶ روز پیش) ۵۶ درصد کسانی که در ایالت جورجیا زودتر از موعد رأی داده‌اند زنان بوده‌اند. این رقم درنوادا نیز به ۵۳ درصد می‌رسد. با توجه به شکاف جنسیتی که بین حامیان دو حزب جمهوریخواه وجود دارد، می‌توان مشارکت بالای احتمالی زنان در انتخابات میان‌دوره‌ای امروز را یک خبر خوب برای دموکرات‌ها تعبیر کرد. هرچند که تا اعلام نهایی نتایج نمی‌توان قضاوت قطعی کرد. تجربه نشان داده است، زنان سفیدپوست همیشه بلوک رأی قابل اتکایی برای دموکرات‌ها نبوده‌اند. اما ماجرا‌های برت کاوانا، قاضی جمهوریخواه و رسوایی‌های اخلاقی که در جریان رأی اعتماد دادن به او برای پست مادام العمر دیوان عالی قضایی فاش شد و همچنین رسوایی‌های اخلاقی ترامپ، زنان را بیش از پیش از جمهوریخواهان دلزده کرده‌است.

هزینه هنگفت انتخاباتی علیه مهاجران
در طول رقابت‌های انتخاباتی کنگره و فرمانداری‌ها حدود نیمی از کاندیدا‌ها تمرکز شعار‌ها و تبلیغات خود را بر بهداشت و درمان و دفاع از قانون مراقبت بهداشتی، درمانی موسوم به اوباماکر و حفاظت‌های فردی کرده بودند و تقریباً یک سوم جمهوریخواهان تمرکز خود را بر مالیات‌ها بویژه معافیت‌های مالیاتی و قانون اشتغال ۲۰۱۷ کرده‌بودند. بنا بر گزارش سی‌ان‌ان، در رقابت‌های انتخاباتی سنا، مجلس نمایندگان و فرمانداری‌ها بیش از ۱۲۴ میلیون دلار برای تهیه بیش از ۲۸۰ هزار تبلیغات تلویزیونی مرتبط با مهاجران هزینه شده‌است که تقریباً ۵ برابر بیش از هزینه‌ای که در انتخابات میان‌دوره‌ای ۲۰۱۴ در این زمینه شده بود، است. در سال ۲۰۱۴ برای تهیه کمتر از ۴۴ هزار تبلیغات تلویزیونی درباره مهاجران حدود ۲۳ میلیون دلار هزینه شده بود. در اکتبر ۲۰۱۸ نیویورک تایمز و واشنگتن پست گزارش دادند که تمرکز اصلی پیام‌هایی که جمهوریخواهان در رقابت‌های انتخابات میان‌دوره‌ای می‌دهند روی ایجاد ترس از مهاجران و تنوع نژادی است. نیویورک تایمز در گزارش خود نوشت، ترامپ و دیگر جمهوریخواهان مصرانه به‌دنبال ربط دادن دموکرات‌ها به مهاجرت افسارگسیخته و جرایم خشن هستند. واشنگتن پست هم نوشت، ترامپ می‌خواهد با توسل به استراتژی ایجاد ترس که در واقع بخشی از یک استراتژی گسترده‌تر به‌نام انرژی بخشی به رأی دهندگان جمهوریخواه است، حزب خود را در انتخابات میان‌دوره‌ای به پیروزی برساند.

منبع : ایران

نظرات بینندگان