arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۹۵۱۴
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۲۱ - ۱۵ آبان ۱۳۹۷

آیا حضور هوش مصنوعی در اتاق عمل ایده خوبی است؟ / پرونده روبات قاتل همچنان باز است

پرونده مرگ یک بیمار بریتانیایی که طی عمل جراحی قلب جان خود را از دست داده بود، با گذشت 3 سال همچنان در دست بررسی است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

پرونده مرگ یک بیمار بریتانیایی که طی عمل جراحی قلب جان خود را از دست داده بود، با گذشت 3 سال همچنان در دست بررسی است.

به گزارش سرویس آی تی و فناوری انتخاب روبات های جراح از مدت ها قبل در بیمارستان های تشخیصی بریتانیا مورد استفاده قرار می گیرند. درواقع این روزها این روبات ها نقشی پررنگ در بهبود بیماران ایفا می کنند. اما به نظر می رسد یکی از عملهایی که روبات ها در آن حضور داشته اند چندان رضایت بخش نبوده است.

اما ماجرای این مشکل از کجا آغاز شد؟ در سال 2015، استفن پتیت، شصت و نه ساله، در بیمارستان فریمن نیوکاسل پس از عمل جراحی قلب با کمک ربات دچار ایست قلبی شد. این درحالی است که وی از مدت ها قبل به علت وجود مشکلات در عروق کرنر تحت درمان های پزشکی قرار داشت.

پس از انجام این عمل و مرگ بیمار، مشخص شد که کارشناسان رباتیک که در حین جراحی به تیم جراحی کمک می کنند، بدون اطلاعات کافی در بخش هایی از قلب عملیات هایی را ترتیب داده اند.

مرگ این بیمار باعث شد یک جنجال پزشکی بزرگ به راه افتاده و تحقیقاتی گسترده در بیمارستان نیوکاسل انجام شود  که شامل باز شدن یک پرونده توسط پلیس بود.

روبات هایی مانند روبات استفاده شده در این عمل جراحی دقیق  باید روزنه ای به کوچکی یک سوراخ ایجاد کنند که همزمان امنیت و سرعت داشته باشد.

نیجل کوپر، پاتولوژیست بیمارستان نیوکاسل در این خصوص گفت: "اگرچه عمل جراحی مذکور با موفقیت به پایان رسید، اما در پایان عمل جراحی قلب بسیار ضعیف تر از حد انتظار ظاهر شد."

در نتایج اولیه تحقیقات، فردی که دستیار متخصص در استفاده از ربات پیشرفته بوده اشتباهاتی را مرتکب شده است..پرفسور نعیم سومرو مدیر جراحی روبوتیک این بیمارستان می گوید که این یک خطای نادر بوده و اعتماد با روبات ها 2،500 بار جواب داده است. این روبات ها برای بیش از 30 جراحی طراحی شده اند.در حال حاضر در حدود 60 روبات جراح در بیمارستان های تحت پوشش  NHS  وجود دارد.

نظرات بینندگان