arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۹۵۴۶
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۰ - ۱۶ آبان ۱۳۹۷
القدس العربی:

عجیب است؛ ترامپ قرارداد‌های ۱۱۰ میلیارد دلاری با عربستان را لغو نمی‌کند تا مبادا سعودی‌ها به سمت روسیه و چین بروند، اما ایران را به راحتی به سمت این دو دولت متمایل می‌کند / آمریکا منتظر عواقب وخیم تحریم‌های ترامپ علیه ایران باشد

مساله عجیب آن است که وزیر خارجه آمریکا نخست از اهداف دور جدید تحریم‌ها در مورد به صفر رساندن صادرات نفت ایران صحبت کرد و اکنون، تصمیمات آمریکا، از معافیت ۸ دولت از تحریم‌های نفتی ایران حکایت دارد! در شرایطی که مشخص شده است لیست امریکا شامل چین، هند، ایتالیا، یونان، ژاپن، کره جنوبی، تایوان و ترکیه می‌شود، چطور ممکن است که آمریکا صادرات نفت ایران را به صفر برساند؟!
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

عجیب است؛ ترامپ قراردادهای 110 میلیارد دلاری با عربستان را لغو نمی‌کند تا مبادا سعودیها به سمت روسیه و چین بروند، اما ایران را به راحتی به سمت این دو دولت متمایل می‌کند / آمریکا منتظر عواقب وخیم تحریم‌های ترامپ علیه ایران باشد

القدس العربی چاپ لندن نوشت: به مناسبت آغاز دور جدید تحریمهای ایالات متحده علیه ایران، رئیس جمهور آمریکا افتخار می کند که تحریمهای او تاثیر ویران کننده ای بر اقتصاد ایران خواهد داشت.

به گزارش «انتخاب»، این رسانه عرب زبان ادامه داد: در این میان، مساله عجیب آن است که وزیر خارجه آمریکا نخست از اهداف دور جدید تحریمها در مورد به صفر رساندن صادرات نفت ایران صحبت کرد و اکنون، تصمیمات آمریکا، از معافیت 8 دولت از تحریمهای نفتی ایران حکایت دارد!

در شرایطی که مشخص شده است لیست امریکا شامل چین، هند، ایتالیا، یونان، ژاپن، کره جنوبی، تایوان و ترکیه می شود، چطور ممکن است که آمریکا صادرات نفت ایران را به صفر برساند؟! بویژه آنکه چین، ژاپن و هند اقتصادهای صنعتی قدرتمندی دارد.

اساسا ایا دور قبلی تحریمهای آمریکا و به طور کلی استراتژی تحریمهای ایالات متحده علیه ایران، که از سالهای طولانی وجود داشته، موفق شد ایران را از برنامه های هسته ای اش دور کرده یا از طریق دشوار کردن زندگی روزمره مردم ایران، طبیعت نظام سیاسی آن را تغییر دهد؟ پاسخ این سوال منفی است. درست است که تحریمهای گذشته آمریکا شرایط زندگی را برای مردم ایران دشوار کرد، اما موجب تقویت قدرت داخلی و نفوذ منطقه ای نظام و نیز قدرت یافتن محافظه کاران شد.

در مقابل، این استراتژی اختلافات بین واشنگتن و شرکای آن در جریان مذاکره برای برجام را عمق بخشیده و مشکلات زیادی را برای ایالات متحده ایجاد کرد، بویژه در میدانهای صنعت و انرژی. عجیب است ترامپی که نمی خواهد قراردادهای 110 میلیارد دلاری با عربستان را لغو کند، تا سعودیها به سمت روسیه و چین نروند، بر اقتصاد ایران فشار می آورد تا ان را به عنوان لقمه راحتی به سمت این دو دولت متمایل کند.

تحریمهای جدید آمریکا، درست مثل دیگر تحریمهای آن، نقض قانون بین المللی است. اما پیش از این، باید گفت تحریمهای ایالات متحده، امتداد سیاستهای مستکبرانه و عزلت گرایانه ای است که رئیس جمهور آمریکا پس از رسیدن به کاخ سفید، در پیش گرفته است. درست است که اثار تحریمها تمام جهان را فرا می گیرد، اما مساله مهمتر آن است که موجب معافیت و نجات ایالات متحده از عواقب وخیم و خطرناک تحریمها نمی شود.

مترجم:مریم نصرالهی

نظرات بینندگان