arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۹۵۵۰
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۰۱ - ۱۶ آبان ۱۳۹۷

انتخابات آمریکا؛ فلوریدا شاید برای جهان تصمیم بگیرد

برخی از این انتخابات‌ها که احتمالا نتایج آن را هیچ‌وقت در خارج از آمریکا در صدر اخبار نخواهیم دید می‌توانند خواسته یا ناخواسته سرنوشت جهان را تغییر دهد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بی بی سی نوشت: امروز سه‌شنبه (ششم نوامبر - ۱۵ آبان) همه توجه‌ها به انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا جلب شده است و کمتر کسی از صدها رای‌گیری دیگری که به طور همزمان در نقاط مختلف آمریکا در حال برگزاری است صحبت می‌کند.

برخی از این انتخابات‌ها که احتمالا نتایج آن را هیچ‌وقت در خارج از آمریکا در صدر اخبار نخواهیم دید می‌توانند خواسته یا ناخواسته سرنوشت جهان را تغییر دهد.

یکی از جالب‌توجه‌ترین آنها رای‌گیری‌های حاشیه‌ای در ایالت فلوریدا است که یکی از آنها این روزها مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است؛ رای‌گیری درباره الحاق متمم چهارم به قانون اساسی ایالت فلوریدا.

لایحه‌ای که به اصلاح قانونی قدیمی که سابقه وضع آن به دوران برده‌داری و جنگ‌های داخلی آمریکا باز می‌گردد امید دارد.

قانونی که به موجب آن محکومان جرایم کیفری در فلوریدا از حق رای‌دادن محروم می‌شوند و با طی کردن دوران محکومیت هم این حق به آنها باز نمی‌گردد مگر برای کسب آن رسما درخواست کنند.

درخواستی که ممکن است برای رسیدگی به آن سال‌ها (بعضا ۱۰ سال پس از اتمام دوران محکومیت و پرداخت همه دیون و جریمه‌ها) باید منتظر ماند و پس از رسیدن نوبت هم باید در حضور فرماندار و چند مقام محلی دیگر برای کسب دوباره حق رای‌دادن شهادت داد. جایی که با یک نه گفتن فرماندار نوبت رسیدگی دوباره به درخواست شما دست کم دو سال طول خواهد کشید.

هم اکنون در فلوریدا حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بر اساس همین قانون ایالتی حق ندارند در انتخابات شرکت کنند.

بخش بزرگی از این جمعیت را سیاه‌پوستان و اقلیت‌های نژادی تشکیل می‌دهند. گروهی که معمولا در انتخابات‌های آمریکا به دموکرات‌ها روی خوش نشان داده‌اند و تحقیقات متعددی از مورد تبعیض قرار گرفتن آنها در جریان دادرسی‌ها و محاکمه‌ها حکایت دارد.

برای درک بیشتر اهمیت الحاق متمم چهارم قانون اساسی فلوریدا کافی است انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۰۰ را به یاد آورید.

جایی که جرج دبلیو بوش جمهوری‌خواه و ال گور دموکرات شانه به شانه رقابت کردند و سرنوشت تعیین برنده به دیوان عالی آمریکا و بازشماری آرا در فلوریدا انجامید.

در آن سال جرج دبلیو بوش در نهایت توانست فلوریدا را تنها با اختلاف ۵۳۷ رای از آن خود کند و رئیس‌جمهور جدید آمریکا شود.

۶ میلیون نفر در آن سال در انتخابات فلوریدا شرکت کردند اما ده‌ها هزار نفر هم به استناد همین قانون ایالتی از رای دادن محروم شدند. کسانی که بنا بر حکم دادگاه محکومیت خود را گذرانده بودند.

کمتراز یک سال بعد حملات یازدهم سپتامبر شکل گرفت و کمی پس از آن جنگ افغانستان و عراق آغاز شد و نظام سیاسی در خاورمیانه وارد فصل جدیدی شد.

انتخابات فرمانداران؛ پیش درآمدی بر سرنوشت انتخابات ۲۰۲۰

یکی دیگر از مهمترین انتخابات‌های امسال در آمریکا، رای‌گیری برای برگزیدن ۳۶ فرماندار جدید است.

هم اکنون دو سوم فرمانداران آمریکا جمهوری‌خواه‌اند اما دموکرات‌ها امیداورند امشب در برخی ایالت‌های مهم و کلیدی چون فلوریدا یا جورجیا، نامزدهای خود را بر کرسی فرمانداری بنشانند.

اهمیت انتخابات فرمانداران امسال دو چندان هم شده چرا که دو حزب اصلی آمریکا به خوبی می‌دانند که پس از برگزاری سرشماری عمومی سال ۲۰۲۰، این فرمانداران هستند که نقشی حیاتی در ترسیم نقشه‌های حوزه‌های انتخاباتی جدید در ایالت‌های خود دارند.

به عبارت دیگر، پیروزی در انتخابات فرمانداران امسال، نقش بسیار مهمی بر انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ خواهد داشت که طی آن دونالد ترامپ با تمام توان برای حفظ کاخ‌سفید خواهد جنگید.

نبردی که آقای ترامپ از همان فردای ورودش به کاخ سفید آغاز کرده و در طول دو سال گذشته تقریبا هر ماه دست کم یک بار یک میتینگ انتخاباتی پر سر و صدا برگزار کرده است.

اگر دموکرات‌ها بتوانند امشب در انتخابات فرمانداران پیروزی چشم‌‍گیری کسب کنند فرصت خواهند یافت تا در ایالت‌های مهمی چون فلوریدا با "کژحوزه بندی"هایی که به جمهوری‌خواهان نسبت می‌دهند مقابله کنند.

"جری مندرینگ" (Gerrymandering) که در فارسی به 'کژحوزه‌بندی' ترجمه شده سابقه طولانی در آمریکا دارد و هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه متهم‌ به استفاده از آنند.

اصطلاح جری‌مندرینگ به مجموعه اقداماتی اطلاق می‌شود که طی آن یک گروه، طبقه اجتماعی یا جناح سیاسی تلاش می‌کند با دست‌کاری در مرزبندی حوزه‌های رای‌گیری در یک شهر یا ایالت، بر نتیجه رای‌گیری در این نواحی به نوعی که نتیجه یا نام کاندیدای موردپسند آن حزب از صندوق بیرون آید، اثر بگذارد.

برای مثال، با خط‌ کشی میان محله‌های مهاجرنشین یا سیاهپوست‌نشین که رای آنها معمولا به نفع دموکرات‌ها است، آنها را در دو حوزه مختلف رای‌گیری جای دهد تا در نتیجه، قدرت رای این گروه‌ها شکسته شود و در پایان شمارش آرا، برای مثال، نامزد جمعیت سفیدپوست آن ناحیه که ممکن است متمایل به جمهوری‌خواهان باشد، برنده انتخابات ‌شود.

در چند سال اخیر و با به اکثریت رسیدن جمهوری‌خواهان در مجالس کنگره، فرمانداری ها و پارلمان‌های محلی، دموکرات‌ها بارها از این کژحوزه‌بندی‌ها شکایت کرده‌اند و رقبای جمهوری‌خواه خود را متهم به تلاش برای شکستن آرای اقلیت‌ها و مهاجران در مناطق مختلف کرده‌اند.

بدین‌ترتیب، دونالد ترامپ که در یک هفته گذشته برای داغ کردن تنور انتخابات سنگ تمام گذاشته امروز نیم نگاهی جدی به نتایج انتخابات فرمانداران خواهد داشت. چرا که نتایج آن تاثیر مستقیمی بر استراتژی او برای پیروزی در انتخابات سال ۲۰۲۰ خواهد داشت.

نظرات بینندگان