arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۹۵۹۱
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۱۲ - ۱۶ آبان ۱۳۹۷
پژوهشگران MIT دریافتند:

ارتباطات با فضایی ها از طریق لیزر امکان پذیر است!

گروهی از پژوهشگران در موسسه MIT معتقدند که برقراری ارتباط با فضایی ها می تواند از طریق سیگنال های لیزری انجام شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

گروهی از پژوهشگران در موسسه MIT معتقدند که برقراری ارتباط با فضایی ها می تواند از طریق سیگنال های لیزری انجام شود.

به گزارش سرویس آی تی و فناوری انتخاب، پژوهشگران این موسسه معتقدند امواج لیزری به معنای واقعی کلمه می توانند انتقال دهنده پیام های ما به بیگانگان باشند.

 بر اساس این مطالعات، یک لیزر قدرتمند و تلسکوپ عظیم می تواند به عنوان یک پروژکتور در مقیاس سیاره ای عمل کند. طی چندین دهه اخیر، ستاره شناسان و دیگر پژوهشگران تلاش هایی هماهنگ برای جستجو در کیهان و یافتن فضایی ها ترتیب داده اند. اما ماجرای ارسال نور لیزری برای برقراری ارتباط موضوعی جدید و نوظهور است.

مطالعه جدید MIT پیشنهاد می کند از یک لیزر قدرتمند برای ارسال یک سیگنال به فضا استفاده شود که می تواند از انرژی عظیم آفتاب برخوردار شود.

جیمز کلارک، دانشجوی کارشناسی ارشد MIT هوانوردی و فضانوردی در این  خصوص اعلام کرد نوع لیزرها و تلسکوپهایی که امروزه ساخته می شوند، می توانند یک سیگنال قابل تشخیص را تولید کنند، به طوری که یک ستاره شناس می تواند نگاهی به ستاره ما داشته باشد و بلافاصله چیزی غیر معمول در مورد طیف آن را ببیند. وی ادامه داد: "من نمی دانم که آیا موجودات هوشمند در اطراف خورشید  وجود دارند یا خیر اما حدس می زنم این روش توجه آدم فضایی های احتمالی را به خود جلب کند."

 

این تحقیق روز دوشنبه در مجله Astrophysical منتشر شد. این پژوهش نشان می دهد که یک لیزر 1- تا 2 مگاوات می تواند از طریق آینه های یک تلسکوپ عظیم  پیغام هایی را به فضا ارسال کند.

کلارک گفت که اگر سیگنال هایی توسط یک نوع از اطلاعات فرا زمینی در سیستم های ستاره ای مجاور،دیده می شد، به عنوان وسیله ای برای ارسال پیام کوتاه از طریق پالس ها مانند کد مورس قابل استفاده بود.

البته این نخستین بار نیست که انسان ها به دنبال برقراری ارتباط با موجودات بیگانه و ارسال پیام به آنان هستند. از دیرباز پیام های مختلفی که برای بیگانگان بالقوه در نظر گرفته شده اند. درواقع از زمان ظهور فناوری، بسیاری امواج رادیویی رمزگذاری شده برای بیکانگان ارسال شده است. اما هیچکدام از این پیام ها  با استفاده از لیزرهای فوق العاده قدرتمند ارسال نشده است.

البته همه کیهان شناسان اعتقاد ندارند که برقراری ارتباط با بیگانگان ایده خوبی است. برای مثال، استیون هاوکینگ کیهانشناس مشهور هشدار داد که ما باید در برابر تمدن بیگانه پیشرفته در فضای بیرونی مراقب باشیم.

هاوکینگ در جریان یکی از سخنرانی های خود گفت: "یک روز ممکن است یک سیگنال از یک سیاره دیگر این دریافت کنیم، اما ما باید مراقب پاسخ دادن باشیم. ملاقات ما با بیگانگان پیشرفته می تواند مثل ملاقات بومیان آمریکا با کریستف کلمب باشد که نسبت به بیگانگان برتری داشت و این اصلا خوب نیست."

اکنون باید دید آیا فضایی ها پرتوهای ارسالی از زمین را می بینند و به آن پاسخ می دهند یا خیر.

نظرات بینندگان