arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۹۶۳۸
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۷ - ۱۶ آبان ۱۳۹۷

اسنودن: از یک نرم افزار اسرائیلی برای ردیابی خاشقجی استفاده شد

نرم افزار شرکت NSO برای ردیابی جمال خاشقجی، روزنامه نگار واشنگتن پست که ماه گذشته در کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسید، مورد استفاده قرار گرفته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

ادوارد اسنودن،‌ افشاگر اطلاعات محرمانه آژانس امنیت ملی آمریکا گفت: تکنولوژی ساخته شده توسط یک شرکت اسرائیلی که برای رد گیری گروهی از خبرنگاران در مکزیک و دیگر مناطق مشکل‌دار مورد استفاده قرار گرفته، برای ردیابی جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار کشته شده عربستانی نیز مورد استفاده قرار گرفته است.

به گزارش ایسنا، به نوشته اورشلیم‌پست، ادوارد اسنودن که از طریق یک ویدئو کنفرانس از مکانی ناشناس در روسیه در یک کنفرانس اسرائیلی شرکت کرده بود، در سخنان خود گفت: من نیز نظیر اکثر آمریکایی‌ها مخالف اشغالگری‌ (اسرائیل علیه فلسطین) هستم و حامی کسانی هستم که سعی می‌کنند به این امر خاتمه دهند اما فکر نمی‌کنم که بدون مذاکره بتوان به این مهم دست یافت.

وی که از بیم دستگیری و تحویل داده شدن به مقام‌های آمریکایی، در روسیه پناهنده شده و امکان حضور در این جلسه را نداشت به سوالات رام بن باراک، معاون سابق رئیس موساد و حاضران در این نشست پاسخ داد و شرکت NSO اسرائیل را به فروش "ابزارهای سرقت دیجیتالی" متهم کرد و گفت: حتی اگر برخی از اقدامات خوب توسط این نرم افزار انجام شود و بتوان گفت که از آن برای ردیابی و دستگیری جنایتکاران و متوقف کردن حملات تروریستی استفاده می‌شود اما نمی‌توان منکر این امر شد که این نرم افزار می‌تواند جان انسان‌ها را بگیرد. باید گفت به خاطر دستیابی به پول برخی اقدامات که منجر به گرفتن جان افراد نیز می‌شود انجام می‌شود.

به گفته وی نرم افزار شرکت NSO برای ردیابی جمال خاشقجی، روزنامه نگار واشنگتن پست که ماه گذشته در کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسید، مورد استفاده قرار گرفته است.

اسنودن در این جلسه از اقدامات خود برای افشای جاسوسی‌های آژانس امنیت ملی آمریکا از شهروندان سراسر نقاط جهان دفاع کرد.

اسنودن در خصوص اقدام فیسبوک برای جمع‌آوری داده‌ از کاربران نیز گفت: برای فیسبوک نه شما مهم هستید نه کشورتان، نه سیاست و نه آنچه بر سرتان می‌آید. آنها جاسوس هستند. محصول آنها شما هستید- داستان زندگی شما و زندگی همسایه‌هایتان.

نظرات بینندگان