arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۹۶۸
تعداد نظرات: ۱۷ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۲ - ۱۹ آبان ۱۳۹۰
روزنامه ترک:

رستم قهرمان ملی تمام بشریت است

چون حیات، زمان و مکان زندگی وی به سبک افسانه ای توضیح داده می شود، اطلاعات دقیقی در خصوص زمان و مکان زندگی او در دست نمی باشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روزنامه ینی آسیا در مقاله ای در خصوص "رستم" قهرمان افسانه ای ایران نوشت: رستم زال (رستم ایرانی) قهرمان ملی ایرانیان است که زندگینامه وی موضوع افسانه‌ها شده است.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب Entekhab.IR، چون حیات، زمان و مکان زندگی وی به سبک افسانه ای توضیح داده می شود، اطلاعات دقیقی در خصوص زمان و مکان زندگی او در دست نمی باشد.

رستم با جثه درشت، قهرمانی، شجاعت و قدرت فوق العاده، دقت ها را به خود جلب کرده است. رستم با اینکه قهرمان ملی ایران است، سایر ملت ها نیز از وی جانبداری کرده و یاد او را زنده نگه داشته‌اند. در ادبیات ترکی بیشتر به مبارزه ای که میان رستم و آلپر تونگا جریان داشت، اشاره شده است.

 اطلاعات دقیقی در خصوص تاریخ و محل زندگی مرد افسانه ای و قهرمان ملی ایران وجود ندارد. حکایاتی که از او روایت می شود، چون بیشتر با افسانه ها آمیخته شده است، موضوع زمان و مکان به هم گره خورده و روایات مختلفی در حق وی ادعا می شود. هر چند اطلاعات ضد و نقیضی از او وجود دارد ولی به احتمال قوی رستم زال در قرن های دوازده و سیزده که مهاجرت و تحولات مهمی در ایران، ترکستان، آذربایجان، عراق و آناتولی جریان داشت، زندگی می کرد.

طبق افسانه، رستم حتی قبل از تولد نیز دقت ها را به خود جلب کرده است. او در شکم مادر نیز بسیار درشت بود، تا جایی که با شکافتن شکم مادرش توانسته بودند نوزاد را بدنیا آورند. در حالیکه رستم نوزاد یک روزه بود، به بچه یک ساله شباهت داشت. دایه ای برای تغذیه وی گرفته شده و با خوردن غذایی که 10 نفر با آن سیر می شدند، در کوتاه مدت بسیار قوی و درشت هیکل شده است.

استعداد بی همتای استفاده از اسلحه و قدرت بازوی وی، رستم را به پهلوانی، جوانمردی و شجاعت مشهور کرده است. با گذشت زمان و نوشته شدن حکایات و افسانه ها، رستم به هویتی ماورای بشر تبدیل شده است. به اندازه ایرانی ها، ترکها نیز از رستم جانبداری کرده اند.
در مورد این قهرمان حکایات و افسانه های زیادی به قلم آورده شده است. براساس یکی از این نوشته ها، رستم برای یافتن شمشیر ربوده شده پدرش زال، از شیراز به سوی سمرقند به راه افتاده است. در حین این سفر، دختر «پهلوان آهنین» که یکی از پهلوانان مشهور آن زمان بود را دیده و عاشق شده است. او که برای گرفتن این دختر، مجبور بود بر پدر خانم آینده خود چیره شود، به مدت سه روز با پهلوان آهنین به نبرد پرداخته است. ولی هیچکدام نتوانسته بر دیگری غلبه کرده و پیروز شود.

 بعد از مدتی پهلوان آهنین بیمار شده و به رختخواب افتاده است. رستم طبق توصیه طبیب که گفته است خون شیر می تواند وی را نجات دهد، به شکار شیر رفته است. او بعد از جنگ با یک شیر بسیار درشت، این حیوان را کشته و خون شیر را برای پدر خانم خود آورده و او را نجات داده است. هر چند پهلوان آهنین بهبود یافته بود ولی بعد از مدت کوتاهی مرده است. رستم نیز با رباب، دختر این پهلوان مشهور ازدواج کرده است.

از جمله مهمترین پیروزی هایی که رستم کسب کرده است، می توان به جنگ وی با یک سلحشور رومی که از دشمنان پهلوان آهنین بود و قبلاً برای کشتن او آمده بود، اشاره کرد. رستم در جنگ با سلحشور رومی پیروز شده و او را کشته است. پادشاه پونتوس روم برای گرفتن انتقام این سلحشور، ارتشی متشکل از 20 هزار جنگجو فرستاده است. رستم اکثراً به تنهایی و گاهاً نیز به همراه همسر و کارگرانی که در مزرعه پدر خانمش زندگی می کردند، با این ارتش جنگیده و پس از کشتن بخش مهمی از جنگجویان، بقیه را نیز مجبور به فرار کرده است. بدین ترتیب پیروزی بزرگی بدست آورده و با تامین امنیت و آرامش در کشور، به همراه همسر خود به مدت طولانی با خوشی زندگی کرده است.

رستم موضوع افسانه هایی که جنگ های میان ایرانیان و ترکهای توران را تعریف می‌کنند نیز بوده و با قهرمانی و قدرت شکست ناپذیر خود برجسته شده است. از این رو حکمران هایی که آوازه جوانمردی و قهرمانی دارند، به رستم تشبیه می شدند. آلپر تونگا یکی از جنگجویان و قهرمانان ترک است که در جنگ های ایرانیان و ترکهای توران برجسته می شود. درگیری های زیادی میان آلپر تونگا و رستم رخ داده و اسامی این دو قهرمان به دفعات در حکایات ذکر شده است.

حکمران توران که قصد مقابله با حملات ایران را داشت، به آلپر تونگا پیک فرستاده و او را به حضور خواسته و سپس تونگا را به جنگ با ایران فرستاده است. ایرانیان با دریافت این خبر، به زال مراجعه کرده و از او کمک خواسته اند. اما زال گفته است که پیر شده و پسرش را بجای خود به جنگ فرستاده است. در جنگی که میان دو طرف درگرفته، رستم پیروز شده و جنگجویان ترک در لحظه آخر آلپر تونگا را نجات داده اند. آلپر تونگا که شکست خورده بود، به پیش پدرش بازگشته سپس صلح برقرار شده است.

رستم و آلپر تونگا به علل مختلف به دفعات رو در رو قرار گرفته اند و تقریباً هر بار رستم بر آلپر غلبه کرده است. علاوه بر دوران جنگ، در سایر مواقع نیز پهلوانان ایران و پهلوانان ترک توران در مقابل هم قرار گرفته اند. به رغم شکست تمامی پهلوانان ایرانی در این رویارویی، پشت رستم به زمین نخورده و در نتیجه باز هم ایرانی ها پیروز شده اند. در کتاب «رستم نور»، از رستم بعنوان رستم ایرانی یاد می شود.

ملت هایی که احساسات ملی خود را با احساسات اسلامی مزین می کنند، از قهرمانانی که از نژاد خویش نیستند نیز به مانند قهرمانان ملی خود جانبداری کرده و به داشتن آنان افتخار می کنند، ما نیز به رستم افتخار می کنیم و و او را قهرمان ملی تمام بشریت می خوانیم.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۹
غیر قابل انتشار: ۰
k-1
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۹
11
29
خدارو شکر که شما انتخابی ها هستید دل ما رو به فرهنگ ناب ایرانی خوش کنید و الا کم کم داره فرهنگ ع....... جای فرهنگ ایرانی رو می گیره.
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۳:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۹
ماآخرنفهميديم اين ياروو چه مرام ومسلك ومذهبي داره ازچيزهاي متضادي حمايت ميكنه يه روز سربازولايته يه روز پيرومشايي يه روزمخالف ميهن دوستي يه روز....
نسيم شمال فرمود:
نام خودرامي نهي گاهي قلي گاهي رجب
اي قلي چرخي زدي اين دفعه كل صفدرشدي
ناشناس
| UNITED STATES |
۰۲:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۰
آقای ک 1 شما بالاخره کدوم طرفی هستی؟! آخرش هم سر از کارت در نیاوردیم
k-1
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۶:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۰
طوری صحبت می کنید که انگار این موارد رو در روی هم قرار دارند و این اشتباهه.
پرویز
| UNITED KINGDOM |
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۰
آقای ناشناس خوب گفتی
k-1
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۱
من طرفدار جریان معتدل! جریان انحرافی.

انتخاب عزیز لطفا سانسور نکن.
فرشید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۹
11
37
زنده باد یگانه شاعر تاریخ ایران زمین سلطان فردوسی .... خیلی مرد بوده ... کسی بوده که دوباره غیرتو به رگهای ایرانیان تزریق کرد...... درود بر روان پاکش ...... ایران زندس تا هر موقعه که شاهنامه زندس
رضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۹
17
36
خدا رحم کنه ببین این ترک ها که می خوان رستم رو هم به نفع خودشون سند بزنن!!
محمد متعجب
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۹
11
29
آنقدر کوتاهی کرده ایم برای رستم هم نقشه کشیده اند مصادراش بکنند.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۹
16
11
دوستان کوته نظر! ببین دیگران چه حسن نیتی دارند و ما چه سوء برداشتی!!!
پاسخ ها
رضا
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۲:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۹
برادر روشن فکر! سرتو از زیر برف بیرون بیار. این ترک ها قبلا شمس تبریزی و مولوی و .. رو به نام زدند. این شروع تقلا برای بنام زدن رستمه میگی نه چند وقت صبر کن تا آرکاداشات کپی سند رو پست کنن در خونتون!!
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۰:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۰
جناب رضا خان! بدبختی ما ملت اینه که تنها کارمون عین پیرزنهای قجری غر زدن و ایراد گرفتن و تمسخر بقیه ست! یک کار مثبت هم بلد نیستیم! اغلب ترکها به پارسی گویی مولوی نازیده و به زبان پارسی با احترام مینگرند! فعلا هم که قدر مولانا و شمس را بهتر از امثال تویی میدانند که در مملکتشان روی دیوار تخت جمشید یادگاری حک میکنند! به جای این همه عیب جویی و توهم کثیف توطئه، گر تو بهتر میزنی بستان بزن!
فرهاد
| UNITED KINGDOM |
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۰
آقا رضا درست میگه
پریسا
|
UNITED STATES
|
۰۷:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۰
13
17
چند سال پیش بیک سایت ترک رفته بودم برای کاووش در مورد ترکها که مولوی را مثلا از اهالی ترکیه میدانند در انجا انچه جالب بود از موسیقی ترکی تاریخچه ای نوشته بودند و در انجا ذکر شده بود که موسیقی ترکیه بر گرفته از موسیقی ایران است و مادر موسیقی خود را موسیقی ایران بیان کرده بود ( البته که حقیقتی است ) بعد از مدتی به همان سایت مراجعه کردم ولی ان مطالب دیگر در انجا نبود و داستان متفاوتی از موسیقی ترکیه نوشته شده بود .حالا این هم حتما مقدمه چپاول کردن رستم دستان ماست نوروز راکه میگویند مال انهاست مولوی را دزده اند کسی که گفته از ترکی همین قدر میدانم که به اب میگویند سو .او را ترکیه ای میدانند همانقدر که بوعلی سینا قطری است که تمبر انرا هم با وقاحت چاپ کرده اند مولوی هم ترکیه ای است ولی گمان کنم خوابی برای رستم ما دیده اند که این به قول دوستان افغان ما شدن نه می تانه .فرهنگ ما و انها بسیار متفاوت است همینقدر از این تفاوت ها یکی را بگویم که قهرمان انها گرگ است و خود را از نسل گرگ میدانند در مقابل ما همه میدانیم گرگ چه جایگاهی در فرهنگ والای ایران زمین دارد ولی فعلا باید رستم را دریافت .درود ملت ایران به شاعر قهرمان فردوسی بزرگ فخر ایران وایرانیان .
محمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۰
7
18
تمام این مطالب مشکوک است. در نگارش تاریخ کهن ایران زمین امده است که رستم زاده سیستان است این قدر به تاریخ جفا نکنید
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۲
9
11
وقـتی افـراسیاب در یـک نـوشتـه بـدون هـویت ، تبدیل بـه آلپر تونگا !! میشود باید به کل آن نوشته شک کرد !!!!
رستم ایرانی و زاده سیستان بوده و تمامی زندگی و مبارزاتش از تولد تا مرگ به روشنی در شاهنامه فردوسی آمده است !
ناصر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۵۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۷
9
9
اگر شاهنامه رو بدون تعصب بخوانید .اصلا قابل استناد نیست. بیشتر بز رگ نمایی مغرضانه هست.
نظرات بینندگان