arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۹۸۱۴
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۲۰ - ۱۷ آبان ۱۳۹۷

ایران از آمریکا به سازمان بین المللی دریانوردی شکایت کرد

سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن در نامه ای به دبیرکل سازمان بین المللی دریانوردی (آیمو) با شکایت از تحریم های یکجانبه آمریکا، خواستار بررسی ویژه تاثیر این تحریم ها شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«حمید بعیدی نژاد» سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن روز پنجشنبه با انتشار پیامی در کانال تلگرامی‌اش نوشت: برایان هوک ‌نماینده آمریکا در امور ایران روز گذشته در اظهاراتی از کشورهای جهان درخواست کرد که از پهلو گرفتن کشتی‌های ایرانی در بنادر خود جلوگیری کنند. وی گفت ما اجازه نمی‌دهیم که کشتی‌های ایرانی بیمه شوند و این باعث خواهد شد که اگر کشتی‌های این کشور باعث ایجاد حوادث دریایی شوند، کشورها نتوانند خسارت‌های خود را از شرکت‌های بیمه دریافت کنند.


این در حالی است که به گفته بعیدی نژاد هوک اصرار داشت که آمریکا را دوست ملت ایران معرفی کند.
سفیر کشورمان افزود: بدون شک ایران به دلیل خواست غیرقانونی آمریکا نمی‌تواند از فعالیت ناوگان کشتی‌های خود برای صدور نفت و همچنین صادرات و واردات کالاهای تجاری و صنعتی ممانعت کند و قطعاً آمریکا مسئول ایجاد هر حادثه‌ای در دریا خواهد بود.


وی افزود: به همین دلیل سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن با ارسال نامه‌ای به دبیر کل سازمان بین‌المللی دریانوردی ضمن محکومیت این اقدام آمریکا، آن را نقض معاهدات بین‌المللی دریانوردی به‌ویژه پیرامون ایمنی دریا خوانده و ‌خواستار بررسی موضوع در اجلاس شورای سازمان بین‌المللی دریانوردی شده است.


«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا 18 اردیبهشت‌ماه گذشته خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد و دوشنبه گذشته دوره تازه تحریم‌های ضد ایرانی را که عمدتا صادرات نفت ایران، صنایع هوایی، کشتیرانی و بانکی را شامل می شود به اجرا گذاشت.


سایر کشورهای امضا کننده برجام یعنی انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه ضمن محکوم کردن خروج این کشور از این توافق چندجانبه بین المللی، تاکید کردند که به برجام پایبند مانده و از تجارت شرکت هایشان با ایران حمایت می کنند.


ترامپ با حربه تروریسم اقتصادی و تحریم های یک جانبه غیرقانونی و فشار به جامعه جهانی به دنبال ایجاد جنگ روانی و القای انزوای ایران است اما تجربه ماه های اخیر و همراهی نکردن جهان با آمریکا نشان داد که این کشور هیچگاه به هدف خود دست نخواهد یافت.


تحریم هایی که آمریکا یک جانبه علیه ملت ایران اعلام می کند، از مدت ها قبل شروع شده و جامعه جهانی با آنها همراهی نکرده تا جائیکه ترامپ مجبور شده است از برخی از آنها عقب نشینی کند. در این مورد می توان به اظهارات رئیس جمهوری ، وزیر امور خارجه و رئیس بانک مرکزی ایران اشاره کرد.


بعیدی نژاد پیشتر با انتشار پیامی در اینستاگرام نوشته بود: مؤسسات بین‌المللی انرژی پیش ‌از این، صادرات نفت ایران را در دوره‌ تحریم‌های جدید زیر یک میلیون تخمین می‌زدند، اما با خرید نفت توسط 8 کشور، اکنون صادرات نفت ایران را تا یک ‌میلیون و‌ 850 هزار بشکه پیش بینی می کنند.


وی افزود: مؤسسات غربی برای اولین بار تأکید می‌کنند که با روش‌های نوینی که ایران در خصوص صادرات نفت خود پیش‌گرفته است، هیچ موسسه‌ای امکان رهگیری دقیق صادرات نفت ایران را ندارد.
سفیر کشورمان اضافه کرد: اولین بار نشریه فوربس بود که تخمین‌های مؤسسات انرژی از میزان صادرات ایران را به علت به‌کارگیری روش‌های جدید صادرات نفت توسط ایران، غیردقیق و ناصحیح اعلام کرده بود.


کارشناسان و ناظران منطقه ای و بین المللی تاکید دارند که آمریکا هرگز قادر نیست خرید نفت از ایران را با اعمال تحریم ها به صفر برساند و حتی وزیر نفت سعودی اعتراف کرده است که عربستان قادر نیست با افزایش صادرات خود مانع افزایش بهای نفت در بازار جهانی شود.


در راستای مقابله با تحریم های غیرقانونی آمریکا علیه ایران، اتحادیه اروپا ضمن فعال کردن قانون انسداد برای حمایت ازفعالیت شرکت های خود در ایران، اعلام کرد که سازوکار مالی برای ادامه تجارت شرکت های خارجی با ایران و فروش نفت ایران و امکان مبادله تجاری ایران با جهان ارائه می کند.


بسیاری از ناظران سیاسی و تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که تحریم نفت ایران در بلندمدت همراه با افزایش بهای نفت به تضعیف دلار در سطح بین المللی منجر شده و به شکست و عقب نشینی آمریکا می انجامد، روندی که بخشی از آن در صحبت های برخی مقامات آمریکا دیده می شود.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان