arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۹۸۲۷
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۲۰ - ۱۷ آبان ۱۳۹۷

روزنامه مصری: به صفر رساندن صادرات نفت ایران توهمی بیش نیست

روزنامه مصری «الوطن » روز پنجشنبه در مقاله ای در خصوص تحریم های آمریکا ضد ملت ایران و ادعاهای آمریکا در این خصوص نوشت، آمریکایی ها در خصوص تاثیر تحریم ها بر ایران مبالغه می کنند و شواهد و قرائن حاکی از آن است که به صفر رساندن صادرات نفت ایران توهمی بیش نیست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

الوطن در این مقاله با عنوان «توهمات تحریم های آمریکا علیه ایران» به قلم دکتر «حسن ابوطالب» کارشناس مرکز مطالعات سیاسی و راهبردی الاهرام ، با اشاره به آغاز مرحله دوم تحریم های آمریکا علیه ملت ایران با هدف تاثیرگذاری بر بخش های حیاتی اقتصاد ایران و در راس آن بخش نفت ، بانک ها و معاملات مالی و تجاری با دلار با دیگر کشورها نوشت: آمریکا با این تحریم ها بدنبال دو هدف اصلی است: نخست، سقوط و ورشکستگی اقتصاد ایران و در نتیجه بدتر شدن سطح زندگی مردم، آمریکا تصور می کند که این امر موجب تحریک مردم علیه نظام می شود . دوم، تحریم ها باعث تغییر دیدگاه، طرح ها و برنامه های مقام های ایرانی و سپس تغییر سیاست خارجی ایران شود به گونه ای که ایران مذاکره با آمریکا برای دستیابی به توافقات و تفاهامات جدید در مورد برخی مسائل منطقه ای را و در راس آن برنامه های اتمی و صنایع موشکی و نقش ایران در سوریه و یمن و لبنان و عراق و کل منطقه خاورمیانه ، بپذیرد.


الوطن در ادامه نوشت، دو هدف آمریکا علیرغم روند متفاوت آنها، در چارچوب طرح اصلی «مهار ایران» و بازسازی ساختار آن متناسب با منافع عالی آمریکا در منطقه است. آمریکایی ها با تلاش برای مهار ایران امیدواراند یا نظام ایران تغییر کند و نظامی متناسب با راهبرد کلی آمریکا شبیه به زمان پیش از انقلاب 1357بر سر کار آید یا نظام کنونی با فشارهای اقتصادی ، شروط دوازدگانه وزارت خارجه آمریکا را بپذیرد ، شروطی که جوهره آن تغییر گسترده سیاست خارجی ایران است .
این رسانه مصری افزود، سیاستمداران آمریکایی می توانند هرگونه تصور و برداشتی درباره نتایج تحریم های اقتصادی ضد ایران داشته باشند اما آنچه آشکار است اینکه نوعی بلندپروازی مبالغه آمیز در مورد تصورات آن ها در مورد تاثیر تحریم ها وجود دارد.

جدا از این، آن ها از اقداماتی که ایران و دوستانش می توانند برای به شکست کشاندن این تحریم ها یا به حداقل رساندن تاثیرت آن انجام دهند، غافل مانده اند.ایران می تواند از شرایط کنونی برای ایجاد ائتلاف ها و شراکت های جدید با بسیاری از کشورهای جهان استفاده کند.در پرتو این متغیرها باید گفت، آمریکا در مورد تاثیرات این تحریم ها مبالغه می کند و از سوی دیگر باید گفت، ایران توانایی بالایی برای مقاومت در برابر این تحریم ها دارد و در نتیجه می توان گفت فرصتی ارزشمند برای دور زدن تحریم ها و همچنین تبدیل کردن آن به فرصت وجود دارد .
الوطن در ادامه نوشت، واقعیت این است که موفقیت آمریکا در کار اعمال فشار بر ایرانیان جهت شورش آن ها و همچنین وادار کردن نظام ایران برای در لاک خود فرورفتن، تضمین شده نیست زیرا ایرانیان از سال ها پیش به زندگی در شرایط دشوارعادت کرده اند، علاوه بر این، مخالفان نظام ایران در خارج از کشور، تاثیر بسیار محدودی در داخل ایران دارند و هیچ حضوری در خاک ایران ندارند ، این ضعف تاثیر گذاری باعث می شود شرط بندی روی نقش آنها بی معنی باشد.

علاوه بر این، مقام های ایرانی ، تجربه زیادی در مهار و کنترل تاثیرات تحریم ها یی دارند که طی چند سال گذشته بر ایران تحمیل شده است ، ایران با تکیه بر این تجربه می تواند عاملان تحریم های اخیر را نیز ناکام بگذارد. ایران اکنون چند راهکار برای مقابله با تحریم ها در پیش گرفته است؛ اجازه دادن به بخش خصوصی برای خرید نفت از طریق بورس، تجارت و خرید و فروش با بسیاری از کشورها از طریق سیستم داد و ستد کالا، دست کشیدن از مبادلات تجاری با دلار آمریکا به نفع ارزهای محلی و اقدامات دیگر که منجر به مهار و کنترل تاثیرات تحریم ها می شود.


الوطن در پایان نوشت، خود آمریکایی ها نیز (ناخواسته) زمینه را برای کاهش تاثیر تحریم های اعمال شده ضد ایران فراهم کرده اند،؛ آن ها به هشت کشور که از جمله مهم ترین وارد کنندگان نفت ایران هستند و از جمله چین و هند اجازه خرید نفت ایران را داده اند .

منبع: ایرنا
برچسب ها: تحریم ، ایران
نظرات بینندگان