arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۹۸۶۰
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۱۸ آبان ۱۳۹۷
گزارش فارین پالسی از نتایج تسخیر مجلس نمایندگان از سوی دموکرات ها؛

از این پس، منتظر جلسات استماع کنگره در مورد ایران و برجام باشید / آقای ترامپ! آستین ها را بالا بزن؛ 2 سال سخت در پیش است

اگر این امید وجود داشته باشد که ترامپ در ژانویه ۲۰۲۱ کاخ سفید را ترک کند، حتی در وضعیت اعمال تحریم های جدید، ظریف با قمار بر ادامه پایبندی به این توافق چندجانبه، طعم پیروزی را خواهد چشید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارین پالیسی نوشت: به نظر می رسد سیاست ترامپ علیه مهاجران و انزواطلبی او، دیگر مطلوب مردم آمریکا نیست. این شادمانی از نتیجه انتخابات، احتمالا نشان دهنده واکنش بسیاری از دولت های دوست و دشمن خارجی است که شاهد بودند دموکرات ها در انتخابات میان دوره ای کنترل کنگره را به دست گرفتند؛ رویدادی که وعده دو سال نظارت شدید بر روابط خارجی آمریکا و رقابت نزدیک در انتخابات سال ۲۰۲۰ را می دهد.

به گزارش «انتخاب»؛ در ادامه این مقاله آمده است: برای اکثر کشورهای جهان که هنوز در شوک خروج ترامپ از معاهدات بزرگ، تهدید به وضع تعرفه های بالا و عقب نشینی از نظام بین الملل قرار دارند، نتایج انتخابات حکایت از این دارد که شمار زیادی از مردم آمریکا نظر مشابهی با سایر مردم جهان در مخالفت با سیاست های دولت ترامپ دارند. یک دیپلمات اروپایی پیش از انتخابات گفته بود "پیروزی دموکرات ها در انتخابات دست کم مانع از این می شود که اوضاع از کنترل خارج شود".

نانسی پلوسی، نماینده دموکرات کالیفرنیا که تلاش دارد نقش پیشین خود به عنوان ریاست مجلس نمایندگان را پس از هشت سال حضور در اقلیت دوباره به دست بگیرد، جمعه شب در جمع هواداران گفت: "فردا روز جدیدی در آمریکا خواهد بود". او وعده پاسخگو شدن دولت ترامپ را داد. بالاتر از تمام اینها، پیروزی دموکرات ها حامل این پیام به خصوص برای متحدان آمریکا بود که تا کمتر از دو سال دیگر از وضعیتی که دولت ترامپ ایجاد کرده نجات خواهند یافت – یعنی موضع ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ ضعیف خواهد شد. (هرچند این پیشگویی می تواند غلط از آب درآید: دو نفر از رییس جمهوران اخیر آمریکا یعنی بیل کلینتون و باراک اوباما، برخلاف شکست حزبی در انتخابات میان دوره، برنده انتخابات دور دوم ریاست جمهوری بودند).

اگرچه جمهوریخواهان کنترل سنا را حفظ کردند اما آنچه از این پس شاهد خواهیم بود، احضارهای متعدد و به راه انداختن تحقیق و تفحص از عملکرد دولت ترامپ طبق وعده دموکرات ها خواهد بود. رهبران دموکرات که یک سال و نیم چنین وعده هایی می دادند اکنون به ابزار احضار دولتمردان و کنترل کمیته های کنگره مسلح شده اند و به محض ورود به کار در ماه ژانویه آستین ها را بالا خواهند زد.

انتظار می رود کمیته های مختلف در کنگره به تحقیق درباره معاملات تجاری ترامپ و پرداخت های مالیاتی او طی دهه های گذشته بپردازند و جرایمی مانند پولشویی و ارتباط نزدیکان ترامپ با دولت روسیه را دوباره مطرح کنند. آنها احتمالا به تخلفات اعضای کابینه نیز مانند ویلبور راس، وزیر تجارت در خصوص اتهامات مربوط به معاملات شخصی و استیون منوچین، وزیر خزانه داری، مدیر سابق آژانس حفاظت از محیط زیست، اسکات پریت و وزیر سابق خدمات سلامت و انسانی، تام پرایس که متهم به سوءاستفاده از بودجه مسافرتی و اداری است، رسیدگی خواهند کرد.

تمام اینها بی تردید به معنی ازدیاد تیترهای خبری منفی خواهد که امکان دارد از حمایت ترامپ در انتخابات سال ۲۰۲۰ بکاهد به خصوص اگر تحقیقات مولر درخصوص ارتباطات تجاری ترامپ با روس ها منتهی به استیضاح شود. همچنین دموکرات ها در کنگره مکررا تلاش خواهند کرد مانع لوایح نظامی و سایر لوایح پیشنهادی ترامپ مانند احداث دیوار در مرز مکزیک شوند. فراتر از آنها انتظار می رود دموکرات ها جلسات استماعی درخصوص خروج ناگهانی ترامپ از پیمان های بین المللی مانند توافق هسته ای ایران و توافق اقلیمی پاریس برگزار کنند.

چند عضو پیشتاز در کنگره قرار است رهبری کمیته های قدرتمند نظارتی در کنگره را به دست بگیرند از جمله آدام اسمیت عضو کمیته نیروهای مسلح و آدام شیف که قرار است رهبری کمیته اطلاعاتی را به دست بگیرد و انتظار می رود در تکمیل تحقیقات مولر مصمم باشد. جرولد نادلر که انتظار میرود رهبری کمیته قضایی را بر عهده بگیرد، وعده داده به بررسی این موضوع بپردازد که آیا ترامپ با تجارت خانوادگی و مسدود کردن تحقیقات اف بی آی، مرتکب نقض قانون اساسی شده است یا خیر. الیجا کامینگز کاندید رهبری کمیته نظارت قصد دارد احضاریه هایی درباره احتمال کلاهبرداری و سوءاستفاده و اجبار رای دهندگان صادر کند. انتظار می رود جلسات استماعی در خصوص جنگ عربستان در یمن و سایر نبردهای مخفی در کنگره دموکرات برگزار شود. در ماه اکتبر اسمیت و انگل در نامه ای به ترامپ نسبت به خروج از معاهداتی مانند کنترل سلاح های میان برد هسته ای هشدار دادند و اینکه موجب دور شدن از متحدان شده و به نفع پوتین تمام می شود.

برخی از این جلسات استماع که دموکرات ها از سال ۲۰۱۷ خواهان آن بودند، می توانند مایه دردسر دولت ترامپ شوند. آلکساندرا بل، مقام ارشد سابق در امور کنترل تسلیحات می گوید: "در این خصوص تقاضای زیادی برای ارائه اطلاعات وجود دارد. ارتش هیچ گونه اشاره ای به نیاز به موشک های میان برد نکرده و ما به کشورهای دیگر مانند پاکستان نیز مدام توصیه کرده ایم که از سرمایه گذاری در این گونه سلاح ها خودداری کنند چراکه موجب راه افتادن رقابت تسلیحاتی می شود".

برخی دشمنان آمریکا مانند ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه و شی جین پینگ، رییس جمهوری چین از نتایج انتخابات راضی نیستند چرا که می تواند موجب رفع اختلافات میان آمریکا و کشورهای متحدش شود. برخی نیز مانند ایران امید دارند که نسخه ای از توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ نجات یابند اگرچه این را آشکار اعلام نمی کنند. وزیر امور خارجه ایران، جواد ظریف اخیرا به روزنامه یو اس ای تودی گفت: "ما به انتخابات میان دوره و سال ۲۰۲۰ دل نبسته ایم". او معتقد است در نهایت مقامات آمریکایی چه دموکرات و چه جمهوریخواه درجات مختلفی از خصومت را نسبت به ایران نشان داده اند.

برخی کشورهای دوست خارجی به دلایلی مشابه رای دهندگان آمریکایی از پیروزی دموکرات ها خرسندند. آنها خواهان محدود کردن رفتار پرخاشگرانه و یکجانبه گرایانه ترامپ نسبت به کنگره و جهان هستند. علی رغم کاهش نرخ بیکاری به نازل ترین سطح و افزایش دستمزدها، میزان محبوبیت ترامپ در افکار عمومی به زیر ۴۰ درصد رسیده است. کشورهای دیگر پیروزی دموکرات ها را شکست سیاست نقض قواعد نظام بین الملل  توسط ترامپ می دانند.

با این حال پیروزی دموکرات ها در کنگره موجب نخواهد شد بسیاری از سیاست های ترامپ متوقف شوند. بسیاری از نمایندگان دموکرات از حوزه های انتخابی که موجب پیروزی ترامپ در انتخابات ۲۰۱۶ شدند می گویند تا حدی موافق نبرد تعرفه ای ترامپ هستند. رهبر اقلیت سنا، چاک شومر اوایل سال جاری گفته بود: "می خواهم به ترامپ دست مریزاد بگویم. من سال ها خواهان چنین اقدامی بودم و از عملکرد روسای جمهوری قبل، بوش و اوباما مایوس شده بودم". کنگره دموکرات نمی تواند کار زیادی علیه نبرد تعرفه ای انجام دهد. در موضوعاتی مانند روابط خارجی و تایید یا رد معاهدات و انتصاب مقامات ارشد، مجلس نمایندگان اختیارات کمتری نسبت به سنا دارد.

همانند ایران، اغلب کشورهای جهان علاقه ای به نتایج انتخابات نشان نمی دهند تا مورد ظن گفتمان غالب پس از انتخابات سال ۲۰۱۶ مبنی بر دخالت خارجی در نتایج انتخابات قرار نگیرند. اما جواد ظریف که زمان زیادی را صرف مذاکرات هسته ای کرد و پس از خروج ترامپ هنوز امید دارد آن را نجات دهد، نتایج این انتخابات را با دقت دنبال می کند. اگر این امید وجود داشته باشد که ترامپ در ژانویه ۲۰۲۱ کاخ سفید را ترک کند، حتی در وضعیت اعمال تحریم های جدید، ظریف با قمار بر ادامه پایبندی به این توافق چندجانبه، طعم پیروزی را خواهد چشید.

برعکس آن نتایج این انتخابات موجب وحشت رهبر کره شمالی خواهد بود. او می تواند به تلاش بیشتری برای نیل به توافق با ترامپ بپردازد یا احتیاطا منتظر آینده بنشیند. کیم جونگ اون که احتمال می رود با دقت زیاد انتخابات را بررسی کرده باشد، باید به خوبی بداند که علی رغم علاقه دموکرات ها به دیپلماسی، آنها جلسات بررسی و نظارتی بیشتری درباره جزییات مذاکرات کره شمالی و آمریکا برگزار خواهند کرد. جیمز استینبرگ، معاون وزیر امور خارجه در دولت اوباما می گوید: "برخی از شفافیت دوری می جویند. اگر کسی بخواهد با ترامپ معامله ای بکند، مایل است آن را هم اکنون انجام دهد".

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۸
1
4
سلام
شما چنان اخبار مربوط به امربکا را منتشر می کنید که گویی ترامپ شکست خورده و دموکراتهای دوست پیروز شدن
در صورتی که واقعیت چیز دیگری است
و دموکراتها از جمهوری خواهان بدتر و خطرناک ترند
جمهوری خواهان و دموکراتها هر دو در سیاست مقابله با ایران یک هدف دارند فقط سیاست و شیوه برخورد متفاوت است
خیلی از پیروزی دموکراتها شادمانی نکن چون در صورت فشار حداقلی بر ترامپ توسط کنگره احتمالا درگیری نظامی با این را افزایش می دهد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۸
0
4
هنوز اقتصاد ایران را نشناختید که مشکل مدیریتی دارد نه مشکل برجامی.
نسل انقلاب کرده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۹
0
1
دموکرات وجمهوری خواه برای منافع امریکا متحدندشک نکنید وخودرافریب ندهیم ترامپ راآوردندتا بگوینداین فرداینکارراکردمی خواستندبوسیله یک آدم جسور وکله شق که به حرفهای خودش کاملاً معتقداست (درواقع اهداف امریکاکه موردتاییدنظام امریکا است اجراگردد) و ایران رابی سروصدا وجنگ یعنی اقتصادخلع سلاح کنندکه کردندومسئولین هم که ثروتهای افسانه ای دارندبرایشان مردم مهم نیستند.
نظرات بینندگان