arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۹۹۱۷
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۳ - ۱۸ آبان ۱۳۹۷

روزنامه هندی: معافیت چابهار از تحریم ، نتیجه تلاش مشترک هند و افغانستان

یک روزنامه هندی تاکید کرد حذف بندر چابهار از فهرست تحریم های آمریکا علیه ایران پس از تلاش های فشرده و فشارهای مستمر دهلی نو و کابل بر واشنگتن به دلیل اهمیت راهبردی آن برای اقتصاد هند و افغانستان حاصل شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مقامات ارشد افغانستان نیز همانند هند مساله بندر چابهار را با آمریکا مطرح کرده و تاکید کردند این بندر باید از تحریم های آمریکا معاف شود.


به نوشته این روزنامه، این دیدارها در بالاترین رده های سیاسی بین افغانستان و آمریکا انجام شده و اجیت دووال مشاور امنیت ملی هند نیز مساله چابهار را با جان بولتون همتای آمریکایی خود و همچنین مایک پامپئو وزیر امور خارجه این کشور مطرح کرده است.


همچنین، مساله چابهار در دیدار های متعدد مقامات هندی و آمریکایی مطرح شد بطوریکه دهلی نو این مساله را در طول دو دیدار اخیر برایان هوک مقام ارشد آمریکایی به هند با وی درک کرده است.


در طول مذاکرات هند و آمریکا موسوم به '2+2' که در ماه سپتامبر ( شهریور) با حضور وزرای خارجه و دفاع هند و آمریکا در دهلی نو برگزار شد، طرف هندی دلایل خود برای معاف شدن بندر چابهار از تحریم های ایران را به مقامات آمریکایی اعلام کرده بود.


هند تاکید کرده است که بندر چابهار سرمایه گذاری راهبردی دهلی نو در منطقه بوده و این بندر دروازه دسترسی به آسیای مرکزی است که هم اکنون از حوزه نفوذ مستقیم هند خارج است. بندر چابهار برای هند تنها یک سرمایه گذاری مالی نیست بلکه یک مسیر جایگزین راهبردی برای رسیدن به افغانستان بدون نیاز به پاکستان است.


هندی ها همچنین به مقامات آمریکایی اعلام کرده بودند که اگر تحریم های ایران شامل توسعه زیرساخت ها در بندر چابهار شود، یکی از اهداف اصلی دهلی نو یعنی کمک به رشد اقتصاد افغانستان تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و هند نخواهد توانست به تعهدات خود عمل کند.


روزنامه مذکور در ادامه نوشت: نیاز به توسعه چابهار برای هند ضروری تر شده است زیرا ایران نشان داده است که علاقه مند به دعوت از سایر کشور ها مانند چین برای سرمایه گذاری در این بندر است. چین هم اکنون بندر گودار در پاکستان را توسعه داده است. حضور چین در بندر چابهار به قیمت محدود شدن نفوذ هند در منطقه خواهد بود.


آمریکا روز سه شنبه با اعطای برخی معافیت ها به هند برای توسعه بندر راهبردی چابهار در ایران و همچنین احداث ریل آهن جهت اتصال این بندر به افغانستان موافقت کرد.


بندر چابهار که در دریای عمان قرار گرفته است دسترسی هند به افغانستان از طریق دریا را آسان می کند. دولت هند متعهد به سرمایه گذاری 500 میلیون دلاری برای توسعه چابهار و همچنین سرمایه گذاری 1.5 میلیارد دلاری برای ساخت مجموعه ای از جاده ها و راه آهن شده است.


سال گذشته هند دو محموله گندم را از طریق بندر چابهار به افغانستان صادر کرد. این اقدام با هدف اثبات اعتبار این مسیر و گسترش ورود محموله های جهانی پیش از فعال شدن کامل بندر چابهار انجام شد.


بندر چابهار که در استان سیستان و بلوچستان واقع در سواحل جنوبی ایران قرار دارد، راه دسترسی هند به چهار شهر در افغانستان را نیز فراهم خواهد کرد.
فاز اول این بندر در ماه دسامبر سال گذشته با حضور حسن روحانی رئیس جمهور ایران و نمایندگانی از هند و سایر کشور های منطقه افتتاح شد.


بندر چابهار یک موفقیت در روابط هند و ایران است و پس از عملیاتی شدن آن، تحولات زیادی پیرامون این بندر اتفاق افتاده و بر اساس خبر های منتشر شده ترافیک باری از بندر کراچی به چابهار منتقل شده است.


بندر چابهار هزینه های حمل و نقل و زمان برای صادرات کالاهای هند را به یک سوم کاهش می دهد. این بندر همچنین تجارت میان هند، افغانستان و ایران را با توجه به مخالفت های پاکستان برای استفاده از خاک این کشور، افزایش خواهد داد.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان