arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۹۹۷۷
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۷ - ۱۸ آبان ۱۳۹۷
المانیتور:

آیا مجلس نمایندگان آمریکا جلوی سیاست ترامپ در قبال ایران و عربستان می ایستد؟

کنگره گزینه هایی برای مقابله با اقدامات نظامی ترامپ علیه ایران دارد. هشت سناتور دموکرات – و سناتور جمهوریخواه رند پاول از کنتاکی- لایحه سناتور دموکرات تام یودال را امضا کرده اند که اتخاذ اقدامات نظامی در یا علیه ایران را ممنوع می کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

المانیتور نوشت: با پیروزی دموکرات ها درانتخابات میان دوره ای کنگره و خروج کنگره از سیطره جمهوریخواهان، سیاست ترامپ در قبال خاورمیانه طی سال آتی با محدودیت های بیشتری مواجه خواهد شد. دموکرات ها قصد دارند در برابر سیاست دونالد ترامپ مبنی بر ادامه همکاری با عربستان سعودی، یک شریک غیرقابل اعتماد از نظر دموکرات ها به منظور ادامه راهبرد اعمال فشار بر ایران ایستادگی کنند و قرار است جنگ در یمن و سوریه، محور توجهات باشد.

به گزارش «انتخاب»؛ در ادامه این مطلب آمده است: قتل جمال خاشقجی توسط سعودی ها و حمله ویران کننده به یمن به رهبری آنها منجر به مخالفت بی سابقه ای از سوی هر دو حزب آمریکا با ریاض شده است. اما دموکرات ها نشان داده اند که تمایل دارند نسبت به همتایان جمهوریخواه خود، گام های بیشتری در این مسیر بردارند. سناتور برنی سندرز، یکی از کاندیداهای احتمالی دموکرات ها که از حالا کمپین انتخابات سال ۲۰۲۰ را به راه انداخته است، ماه سپتامبر در یک سخنرانی مربوط به سیاست خارجه گفت: "کاملا آشکار است که حمایت بی چون و چرای دولت ترامپ موجب جسارت یافتن ولیعهد بن سلمان شده است".

رهبران دموکرات کنگره به طرز روزافزونی از بحران عمیق انسانی که حمله سعودی ها به حوثی های تحت حمایت ایران در یمن پدید آورده است، احساس نارضایتی می کنند. نماینده دموکرات آدام اسمیت که در صف کسب ریاست کمیته نیروهای مسلح قرار دارد، ماه سپتامبر در یک نشست خبری راجع به امور دفاعی وعده داد که نظارت بر عملیات های خارجی ارتش آمریکا را گسترش دهد. او به طور خاص یمن را یک مشکل بزرگ دانست.

اسمیت گفت: "گمان نمی کنم این گونه حمایتی که از جنگ سعودی ها و اماراتی ها در یمن به عمل می آوریم و نتیجه اش بزرگترین فاجعه انسانی در تاریخ بوده، سیاست درستی باشد". دموکرات هایی که از نظر تاریخی بیشتر حامی ریاض بوده اند نیز موافقت بیشتری با این موضع گیری نشان می دهند. نفر دوم دموکرات ها در کنگره، استنی هویر نماینده مریلند به همراه نماینده ارشد دموکرات ها در کمیته روابط خارجی، الیوت انگل از نیویورک، در ماه سپتامبر در حمایت از قطعنامه ای که دسترسی سعودی ها به سوخت رسانی هوایی آمریکا در مسافت میان برد را قطع می کند، به اسمیت پیوستند. این همکاری برای ادامه نبرد هوایی سعودی ها علیه حوثی ها در یمن ضروری است.

دولت ترامپ سال گذشته در مقابل اقدامات مشابه ایستادگی کرد و رهبران جمهوریخواه مانع از رای گیری درباره آن شدند. اما پیروزی دموکرات ها نویددهنده طرح دوباره آن در مجلس و احتمالا تصویب آن است. از آن زمان تاکنون قتل خاشقجی زمینه بیشتری برای ایستادگی دموکرات ها برابر ریاض پدید آورده است.

چندین نفر از شخصیت ها در حزب دموکرات به المانیتور گفته اند که خواهان برخورد شدیدتر دولت ترامپ با ریاض در قضیه قتل خاشقجی هستند و می گویند"همه گزینه ها روی میز است". این شامل طرح قطع بخشی یا حتی کامل فروش سلاح به عربستان می شود که حمایت بیشتری در هر دو حزب کسب کرده است. ماه پیش اسمیت و انگل در بیانیه ای به همراه آدام شیف نماینده دموکرات عضو کمیته اطلاعاتی اعلام کردند: "به عنوان رهبران کنگره باید نشان دهیم که ایالات متحده آمریکا علیه بی عدالتی و نقض حقوق بشر در هر کشوری حتی کشورهای متحدمان ایستادگی می کند. امیدواریم دولت نیز همین موضع را اتخاذ کند".

این مربوط به قبل از اعلام لغو صدور ویزا برای ۲۱ نفر متهم سعودی در قتل خاشقجی از سوی مایک پومپئو وزیر امور خارجه بود. وی همچنین گفت دولت قصد دارد یک کمیته تحقیق کنگره ای به راه بیندازد که نتایج آن می تواند وضع تحریم باشد. سعودی ها ۱۸ نفر ناشناس را در ارتباط با این پرونده بازداشت کرده اند اما معلوم نیست این افراد با اسامی مظنونانی که ویزایشان لغو شده چقدر هم پوشانی دارند. در حالی که ولیعهد بن سلمان مداخله خود در این جنایت را انکار می کند، طبق ادعای نیویورک تایمز، جامعه اطلاعاتی آمریکا هر روز بیشتر اطمینان می یابد که او دستور این قتل را صادر کرده است. یا این وجود ترامپ که تلاش برای سرپوش گذاشتن بر این جنایت را یک افتضاح کامل دانسته بود، از ادعای ولیعهد مبنی بر عدم مداخله حمایت می کند.

ترامپ در راهبرد علیه ایران و حضور در سوریه، تکیه زیادی به عربستان سعودی دارد. برخلاف تعهد اولیه او مبنی بر خارج کردن نیروهای آمریکایی از سوریه، ترامپ در ماه سپتامبر گفت ارتش آمریکا به منظور مقابله با ایران در سوریه جنگ زده، می ماند. همچنین گفته می شود او امید دارد نیروهای زمینی از مصر، عربستان، امارات و قطر در این کشور مستقر کند. البته این هم از ناحیه دموکرات ها مورد تردید است.

ست مولتن نماینده دموکرات، عضو پنل نظارتی کمیته نیروهای مسلح، ماه گذشته  در توییتی اعلام کرد: "دولت ترامپ نمی تواند تصمیم بگیرد که آیا حضور ما در سوریه علیه ایران است یا علیه داعش، و یکی از این پاسخ ها غیرقانونی است". دموکرات ها که از تصمیم ترامپ برای حمله به نیروهای ایرانی یا نایبانش در سوریه واهمه دارند، قصد دارند بحث جنجالی مجوز استفاده از نیروی نظامی در سال ۲۰۰۱ که زمینه ساز توجیه قانونی برای اقدام علیه داعش بود را دوباره مطرح کنند. در ۱۷ سال گذشته کنگره از لغو این مجوز مدام طفره رفته است.

حتی بدون این مجوز، کنگره گزینه های دیگری برای مقابله با اقدامات نظامی ترامپ علیه ایران دارد. هشت سناتور دموکرات – و سناتور جمهوریخواه رند پاول از کنتاکی- لایحه سناتور دموکرات تام یودال را امضا کرده اند که اتخاذ اقدامات نظامی در یا علیه ایران را ممنوع می کند.

جوئل روبین، کارمند سابق وزارت امور خارجه در دولت اوباما به المانیتور گفت: "همه چیز به سال ۲۰۲۰ مربوط می شود. پیام های سیاسی به سرعت بر سیاست غلبه خواهد کرد".

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۸
1
7
با این حرفها آدرس غلط ندهید. امریکا امریکاست و هیچ تفاوتی بین دموکرات و جمهوریخواه، ترامپ و اوباما، خر و فیل نیست.
نگاهمان باید بداخل باشد. اروپا هم مستعمره و آلت دست امریکاست. غربگرایان هم محکوم به بی آبروییند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۸
0
5
هدف مشترک آمریکا و اروپا؛
صفر کردن هزینه تحریم نفتی ایران
✍️گرانی غیر قابل تحمل نفت در آستانه زمستان، نگرانی مشترک آمریکا و اروپا پس از تحریم ترامپ علیه نفت ایران بود.
♦️آنها این نگرانی را با خبر معافیت موقت برخی خریداران نفت ایران کاهش دادند و با خبر غیر واقعی راه اندازی کانال ویژه مبادلات مالی با ایران از سوی اروپا، به صفر رساندند. خبرها از کاهش ده دلاری قیمت نفت در دو هفته اخیر پس از تورم انتظاری و جهش اولیه قیمتی حکایت می کند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۸
0
6
♦️اروپایی ها اکنون امیدوارند زمستان را با همین آرامش بازار سپری کنند. آنها چند سال قبل، قطع صادرات گاز روسیه به اروپا را جنگ جهانی خوانده بودند.
محسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۸
0
8
واقعا دلیل این همه ذوق زدگی شما را نمی فهمم؟؟ احتمالا یکسال هم با اخبار سنا و کنگره آمریکا سر کار خواهیم بود.
نظرات بینندگان