arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۰۰۴۵
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۲۳ - ۱۸ آبان ۱۳۹۷

آمریکا: با چین درباره ایران رایزنی کردیم/ پکن: برجام باید اجرا شود

وزیر خارجه آمریکا روز جمعه از سیاست‌های نظامی چین ابراز نگرانی کرد، اما گفت واشنگتن به دنبال جنگ سرد با پکن نیست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آمریکا: با چین درباره ایران رایزنی کردیم/ پکن: برجام باید اجرا شود«مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا، «جیمز متیس»، وزیر دفاع آمریکا و چند مقام چین روز جمعه در کنفرانس «گفت‌وگوی دیپلماتیک و امنیتی آمریکا و چین» سخنرانی کردند.  

مایک پامپئو گفت که آمریکا از سیاست‌های نظامی چین نگران است. وی علی‌رغم این ادعا کرد کشورش به دنبال جنگ سرد با چین نیست.

وزیر خارجه آمریکا گفت که در این نشست تمایل کشورش برای همکاری چین جهت حل مسائل مربوط به برنامه موشکی و هسته‌ای ایران را ابراز کرده است. وی گفت آمریکا به دنبال گفت‌وگوهای دوستانه با چین است اما نگرانی‌ها پا برجا هستند. 

«یانگ جی‌چی»، مدیر دفتر امور اخرجی حزب کمونیست چین و «وی فنگ»، عضو شورای دولتی و وزیر دفاع چین مقام‌های چینی حاضر در این نشست بودند. 

«جی‌چی» گفت در بخشی از سخنانش گفت: «مدیریت مناسب خاورمیانه، به ویژه مسائل مربوط به ایران بسیار مهم است.» 

وی با اشاره به «برنامه جامع اقدام مشترک» یا «برجام» اضافه کرد: «درباره توافق ایران، لازم است که اجرای آن ادامه پیدا کند.»

«جیمز متیس»، این نشست را نشان‌دهنده تلاش آمریکا برای ایجاد آینده‌ای روشن‌تر برای ملت دو کشور توصیف کرد. او گفت راهبرد امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا این را مشخص کرده که منظور از رقابت، خصومت نیست و نباید هم به درگیری ختم شود. 

«وی فنگ» بر اهمیت ارتش دو کشور برای همزیستی مسالمت‌آمیز تأکید کرد و گفت که درگیری میان دو کشور فاجعه‌ای برای همگان خواهد بود. 

نظرات بینندگان