arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۰۱۳۴
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۵ - ۱۹ آبان ۱۳۹۷

اردوغان: فایل‌های صوتی پرونده خاشقچی تحویل عربستان، آمریکا، فرانسه و انگلیس شد؛ دیگر جای معطلی نیست

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه با بیان اینکه آنکارا در پرونده قتل خاشقچی، صادقانه رفتار کرده، خواستار رفتار عادلانه عربستان در پرونده این روزنامه نگار سعودی شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

رئیس جمهور ترکیه با بیان اینکه «عربستان باید مقابل حسن نیت ترکیه، «عادلانه رفتار کند»، ریاض را به تلاش برای دور کردن این شبهه و اتهام (قتل خاشقچی) از خود دعوت کرد و هشدار داد که در غیر این صورت «این اتهام همیشه (به پیشانی) عربستان خواهد چسبید».

اردوغان همچنین از تحویل همه فایل‌های صوتی مرتبط با پرونده خاشقچی به طرف سعودی خبر داد و گفت، این فایل‌ها در اختیار کشورهای دیگری مثل آمریکا، فرانسه و انگلیس نیز قرار گرفته و «نیازی به معطلی بیشتر» نیست.

رئیس جمهور ترکیه همچنین یک روز بعد از اعلام توقف جست‌وجوی جسد خاشقچی گفت: دیگر هیچ سند یا دلیلی درباره مکان اختفای جسد خاشقچی در اختیار نداریم.

اردوغان در ادامه به بازداشت هجده نفر در عربستان و تیم پانزده نفره‌ای اشاره کرد که روز دوم اکتبر وارد کنسولگری عربستان در استانبول شده و گفت: تیم ترور هجده نفره قطعا عامل اصلی [قتل] را می‌شناسد و می‌داند که جسد خاشقچی کجا برده شده است.

اردوغان در ادامه به مواضع متناقض سعودی‌ها اشاره کرد و گفت «وزیر خارجه سعودی گفت، آنها [یعنی تیم پانزده نفره] جسد را به یک همکار محلی داده‌اند اما الان این امر را انکار می‌کنند» و در ادامه تأکید کرد که فایل‌های صوتی پرونده به عربستان، آمریکا، فرانسه، انگلیس و آلمان نیز تحویل شده و دیگر جای معطلی نیست.

رئیس جمهور ترکیه از کارشکنی دولت عربستان نیز گله کرد و گفت «مقامات سعودی دادستان کل عربستان را به ترکیه فرستادند اما او برای ایجاد موانع [در تحقیقات] آمد [نه کمک به روند تحقیقات].

رئیس جمهور ترکیه هفته گذشته در یادداشتی که در روزنامه واشنگتن‌پست آمریکا منتشر کرد، ضمن رفع اتهام از شخص سلمان بن عبدالعزیز شاه سعودی، تصریح کرد که دستور قتل خاشقچی از مسئولان رده بالای این کشور صادر شده است.

در همین خصوص، حسام یحیی خبرنگار شبکه الجزیره گزارش کرد که قرار است فردا یکشنبه رجب طیب اردوغان با دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در حاشیه نشست صلح پاریس (همزمان با سالروز پایان جنگ جهانی اول) دیدار کند و در آنجا از او خواهد خواست تا حمایت از شخص اصلی دخیل در قتل خاشقچی برداشته شود.

یحیی افزود: محتمل است اردوغان اطلاعات بیشتری از پرونده و تحقیقات ترکیه، به همتای آمریکایی ارائه کند و از او خواهد خواست تا حمایتش از «شخص بانفوذ» که دستور قتل را به تیم ترور خاشقچی داده، بردارد، حالا اسمش هر چه باشد یا هر منصبی داشته باشد.

طبق گزارش‌های خبری، شخص محمد بن سلمان از طریق مشاور و رئیس دفتر خود دستور قتل جمال خاشقچی را داده و بر خلاف گفته «عادل الجبیر» وزیر خارجه سعودی، مقامات عالی‌رتبه در جریان این ماجرا قرار داشته‌اند.

جمال خاشقچی روزنامه‌نگار سعودی که مقیم آمریکا شده بود، از منتقدان دولت سلمان و بن سلمان به شمار می‌رفت. او سابقه همکاری با دستگاه اطلاعاتی عربستان را داشت و جزئی از حکومت سعودی به شمار می‌رفت اما با روی کار آمدن محمد بن سلمان در مقام ولی‌عهدی، عربستان را در سال 2017 به مقصد آمریکا ترک کرد.

خاشقچی روز دوم اکتبر وقتی برای دومین بار طی یک هفته به کنسولگری عربستان سعودی مراجعه کرد تا اسناد ازدواج خود را تکمیل کند، دیگر از کنسولگری خارج نشد و سه روز بعد رسانه‌های ترکیه به نقل از مقام‌های امنیتی این کشور گفتند که او در کنسولگری کشته شده است.

پس از آن تحقیقات ترکیه آغاز شد و مقامات ترکیه گفتند خاشقچی در کنسولگری کشته سپس تکه‌تکه شده و دستور قتل او را مقامات عالی‌رتبه سعودی صادر کرده‌اند.

منبع: فارس
برچسب ها: اردوغان ، خاشقچی ، عربستان
نظرات بینندگان