arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۰۱۶۸
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۷ - ۱۹ آبان ۱۳۹۷

هنرمندان ایرانی چشم در چشم ترامپ! ‏

در چند ماه اخیر هنرمندان و بخصوص چهره‌های فعال در فضای مجازی با انتقادات فراوانی روبه‌رو بوده‌اند. ‏انتقاداتی که بیشتر ریشه در آرا و نظرات جنجالی و گاه مناقشه‌برانگیز هنرمندانی داشت که انگار خود را ملزم می‌دانند در برابر ‏هر رخداد یا هر نقل‌قولی واکنش نشان دهند. در یکی دو روز اخیر، اما کمپینی از سوی هنرمندان آغاز شده که با حمایت
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

در چند ماه اخیر هنرمندان و بخصوص چهره‌های فعال در فضای مجازی با انتقادات فراوانی روبه‌رو بوده‌اند. ‏انتقاداتی که بیشتر ریشه در آرا و نظرات جنجالی و گاه مناقشه‌برانگیز هنرمندانی داشت که انگار خود را ملزم می‌دانند در برابر ‏هر رخداد یا هر نقل‌قولی واکنش نشان دهند. در یکی دو روز اخیر، اما کمپینی از سوی هنرمندان آغاز شده که با حمایت

به گزارش شهروند، همه ‏جانبه‌ای روبه‌رو شده است. کمپینی که در آن شماری از هنرمندان تحریم‌های مالی و بانکی ایران را برابر با تحریم دارویی ‏خوانده‌اند. ‎

آغاز داستان
ماجرا از جایی آغاز شد که ویدیویی در فضای مجازی منتشر شد که روایتی از زندگی سخت کودکان سرطانی بود. ویدیویی که ‏هم‌زمانی انتشارش با آغاز دور جدید تحریم‌های ترامپ چشم هنرمندان را گرفت و موجب شد با بازنشر این ویدیو تحریم‌های ‏غیرانسانی آمریکا را به چالش بکشند. هنرمندان که در میان‌شان نام شماری از چهره‌های مطرح سینمای ایران هم به چشم ‏می‌خورد، در این کمپین اشاره کرده‌اند که در تحریم‌های آمریکا با اینکه دارو و غذا مستقیما تحریم نشده‌اند، اما در عمل با توجه به ‏آنکه امکان تأمین مالی برای آن‌ها به واسطه تحریم‌های بانکی وجود ندارد، به‌صورت مستقیم دارو و غذا نیز مشمول تحریم‌های ‏آمریکا شده است.

تحریم مردم
پرویز پرستویی، سحر دولتشاهی، آزاده صمدی، امیر جدیدی، باران کوثری، مهتاب کرامتی، الهام کردا، رضا کیانیان، پردیس ‏احمدیه، هستی مهدوی، نعیمه نظام دوست و امیر مهدی ژوله در این کمپین با بازنشر ویدیوی کودکان سرطانی با هشتگ ‏‏#تحریم‌ها_مرا_هدف_قرار_داده با هدف رساندن صدای اعتراض‌شان به گوش جهانیان پیامی با زیرنویس انگلیسی هم منتشر ‏کرده‌اند؛ به این امید که انعکاس این کمپین در رسانه‌های جهان بتواند افکارعمومی جهان را متوجه آن‌چه سیاستمداران رقم می‌زنند، ‏بکند. در متن پیام انگلیسی که هنرمندان منتشر کرده‌اند آمده: «تحریم بانکی فقط یک اقدام و یک خبر در خبرگزاری‌ها نیست. تحریم ‏بانکی یعنی مرگ کودکان سرطانی ایران به خاطر ممنوع شدن فروش دارو‎.»

پانوشت‌ها
بعضی از هنرمندان البته توضیحات بیشتری هم نوشته‌اند. مثلا امیرمهدی ژوله نوشته: «ماجرا اینه که روی کاغذ دارو تحریم نیست، ‏ولی در عمل شرکت‌های مهم داروسازی یا بعد از خروج آمریکا از برجام، از ایران خارج شدن یا اینکه به بهانه ممنوع بودن ‏مبادلات بانکی از فروختن دارو به ایران خودداری می‌کنن. این نتیجه کار خبری دوستان روزنامه‌نگار و گفت‌وگوهاشون با انجمن‌های ‏حمایت از بیماری‌های مختلف است. خطر بی‌دارو موندن بچه‌های بیمار جدیه‎.»

نامه بزرگان
این البته تنها اقدام هنرمندان در ابراز مخالفت با تحریم‌های آمریکا نبود. گروهی از هنرمندان درجه یک، چون اصغر فرهادی، ‏رخشان بنی‌اعتماد، کیانوش عیاری، بهمن فرمان‌آرا، کیهان کلهر، حسین علیزاده و دیگر چهره‌های سرشناس هنری نیز در نامه‌ای ‏با مضمون «ملت ایران تنها تاوان تحریم‌ها را خواهد داد» به اعتراض درباره سیاست‌های تحریمی ترامپ پرداختند. در بخشی از این ‏نامه آمده: «خام‌اندیشانه است بپنداریم که نتیجه اعمال این تحریم‌ها دستیابی به حقوق شهروندی و حقوق بشر، بهره‌مندی از مواهب ‏آزادی و بهبود شرایط زندگی برای ملت ایران است. ملت ایران، تنها تاوان این تحریم‌ها را خواهد داد‎ .‎‏ سیاست‌گذاران دیر یا زود ‏می‌روند، اما فجایع حاصل از عملکرد غلط آن‌ها جهانی را می‌سازد که ما و شما و فرزندان‌مان در طول تاریخِ پیشِ رو، دست به ‏گریبانِ کابوسِ آن خواهیم بود.»

هنرمندان منفرد نیز اعتراض به تحریم‌ها را فراموش نکرده‌اند. بعد از مجید مجیدی که در چین گفت: «آمریکا نه دولت، بلکه ملت ‏ایران را تحریم کرده»؛ هاتف علیمردانی نیز در گفتگو با بی‌بی‌سی گفت که «مقامات آمریکایی دروغ می‌گویند و معیشت مردم ‏ایران را هدف قرار داده‌اند.»

این روز‌ها که فیلم ضدترامپ کلمبوس در آمریکا اکران شده، در پاسخ به پرسشی درباره آزادی ‏اکران این کمدی در آمریکا هم گفت که آمریکایی‌ها اجازه نداده‌اند که عواملش ازجمله فرهاد اصلانی و فاطمه معتمدآریا ویزا ‏بگیرند. علیمردانی در پایان برخلاف گفته‌های مقامات آمریکا از تحریم دارو گفت و اعلام کرد آشنایانش از او که در آمریکا به‌سر ‏می‌برد، تقاضای دارو کرده‌اند. ‏ پیش از این دو فیلمساز، عادل فردوسی‌پور هم در برنامه ٩٠ در برابر تحریم‌ها موضع تندی گرفته بود و اصغر فرهادی هم در ‏جشنواره کن امسال به مشکلات دارویی در ایران به‌خاطر تحریم‌ها اعتراض کرده بود.

نظرات بینندگان