arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۰۲۶۰
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۰۹ - ۲۰ آبان ۱۳۹۷

پلوسی: انتصاب کفیل وزارت دادگستری به زیان قانون اساسی امریکاست

«نانسی پلوسی» عضو ارشد دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان آمریکا گفت که انتصاب «متیو ویتاکر» به عنوان کفیل وزارت دادگستری به زیان قانون اساسی این کشور است. «جف سشنز» وزیر دادگستری هفته گذشته به خواست دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از سمتش کناره گیری کرد. ترامپ، ویتاکر را که رئیس ستاد کارکنان سشنز بود به عنوان وزیر موقت دادگستری منصوب کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«نانسی پلوسی» عضو ارشد دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان آمریکا گفت که انتصاب «متیو ویتاکر» به عنوان کفیل وزارت دادگستری به زیان قانون اساسی این کشور است.

به گزارش ایرنا، پلوسی در گفت وگو با شبکه سی. بی. اس نیوز اظهار داشت: انتصاب چنین فردی به عنوان مقام حقوقی بلندپایه این کشور، زیانی به قانون اساسی و نگرش پایه گذاران کشور ماست.
«جف سشنز» وزیر دادگستری هفته گذشته به خواست دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از سمتش کناره گیری کرد. ترامپ، ویتاکر را که رئیس ستاد کارکنان سشنز بود به عنوان وزیر موقت دادگستری منصوب کرد.
ترامپ گفته که ویتاکر بر تحقیقات «رابرت مولر» بازپرس ویژه پرونده دخالت ادعایی روس‌ها در انتخابات ۲۰۱۶ نظارت کند. سشنز خود را از این پرونده کنار کشیده بود و به همین دلیل معاونش «راد روزنستاین» بر این پرونده نظارت می‌کرد.
انتصاب ویتاکر به عنوان جانشین سشنز این نگرانی را در میان قانونگذاران آمریکایی ایجاد کرده که شاید وی در روند این پرونده دخالت کند. ستاد انتخاباتی ترامپ در سال ۲۰۱۶ به ارتباط و «تبانی» با روس‌ها متهم است، اما ویتاکر گفته است که «هیچ تبانی» میان ستاد انتخاباتی ترامپ و روس‌ها وجود ندارد.
پلوسی و برخی مقام‌های دیگر حزب دموکرات از ویتاکر خواسته اند تا از نظارت بر تحقیقات مولر کناره گیری کند. وی چهارشنبه هفته گذشته توئیت کرد: متیو ویتاکر به دلیل سوابقی که در تهدید به تضعیف تحقیقات در مورد روسیه دارد باید از هرگونه دخالتی در کار مولر پرهیز کند. کنگره نیز باید فورا برای دفاع از حاکمیت قانون و انسجام تحقیقات وارد عمل شود.

نظرات بینندگان