arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۰۵۷۹
تعداد نظرات: ۲۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۲۱ - ۲۱ آبان ۱۳۹۷

جهانگیری: ممکن است سال آینده قدرت خرید مردم شدید کاهش پیدا کند

معاون اول رئیس جمهور بیان داشت: در شرایط تحریم دو خطر از جمله بیکاری و کاهش قدرت خرید کشور را تهدید می کند.در ابتدای دولت این دو مقوله در دستور کار قرار گرفت، اگر خوب دقت نکرده و ایستادگی نکنیم و سیاست گذاری مناسبی نداشته باشیم ممکن است سال آینده بگوییم قدرت خرید مردم شدید کاهش یافته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

جهانگیری: خطر بیکاری و کاهش قدرت خرید مردم کشور را تهدید می‌کندمعاون اول رییس‌جمهوری اشتغال و رفع موانع تولید را دستور کار اصلی دولت اعلام کرد و گفت: با دستور رییس‌جمهوری بنگاه‌های اقتصادی دولتی تا پایان سال ۹۸ به بخش خصوصی واگذار می‌شوند.

«اسحاق جهانگیری» روز دوشنبه در مراسم تکریم از «علی ربیعی» و معارفه «محمد شریعتمداری» وزیران پیشین و جدید تعاون، کار و رفاه اجتماعی که در سالن ۱۷ شهریور این وزارتخانه برگزار شد، افزود: رییس جمهوری دستور داده است که تا پایان سال آینده بنگاه های اقتصادی واگذار شوند و در حال حاضر نکته منفی اداره بنگاه ها این است که میلیاردها تومان منابع کشور با بازده اندک اداره می شوند.

وی یادآور شد: اگر این بنگاه ها سالی ۱۰ درصد از سود این منابع را به دولت بازمی گرداندند برای اداره کشور نیازمند منابع پولی نبودیم. در هیچ کجای دنیا برای مدیریت حرفه ای - اقتصادی بنگاه ها براساس من بمیرم تو بمیری رییس هیات مدیره انتخاب نمی شود. مدیران حتما براساس دانش حرفه ای و بهره وری بالا انتخاب شوند.

جهانگیری تصریح کرد: در شرایط تحریم دو خطر از جمله بیکاری و کاهش قدرت خرید کشور را تهدید می کند.در ابتدای دولت این دو مقوله در دستور کار قرار گرفت، اگر خوب دقت نکرده و ایستادگی نکنیم و سیاست گذاری مناسبی نداشته باشیم ممکن است سال آینده بگوییم قدرت خرید مردم شدید کاهش یافته است.

اهم اظهارات جهانگیری به شرح زیر است:

* بنگاه های کشور بد اداره می شوند و این در بنیادها، آستان ها و شرکت های دولتی هم مشهود است، با وجود سرمایه کشور در این بنگاه ها که توقع داریم از چند ۱۰ میلیارد دلار سرمایه ای که در آنها وجود دارد، دولت از سود آن بهره ببرد در آخر دیده می شود که کمک دولتی نباشد از پرداخت حقوق خود عاجز هستند. 

* نکته برجسته آن این است که سیاست گذاری های توسعه ای در این مناطق براساس راهبرد بلندمدت متناسب با شرایط و ظرفیت داخلی و براساس سیاست عالمانه برای توسعه خود صورت می گرفت ولی در کشور ما به رغم نیروی انسانی، دانشگاهی و توانمندی که از این دو منطقه کمتر نبودند سیاست گذاری ها ثبات و استمرار نداشت. 

*در برخی از این دو منطقه دولت ها با کودتا عوض شدند و دولت های دیکتاتور شدیدی سرو کار داشتند و در برخی دموکراسی عالی وجود داشت نقطه مشترک این دولت ها ثبات و استمرار سیاست های توسعه ای کشور بود و اصرار بر این سیاست ها که منابع مردم را تامین می کرد.تردید نکردند و پیشرفت کردند ولی در کشور گاهی وقتی دولتی عوض می شود سیاست دولت قبلی را کنار می گذارند یا وزیری که عوض می شود سیاست های وزیر قبلی را تغییر می دهد و همین سبب شده موضوع توسعه در کشور عقب بماند. 

* وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ، وزارتخانه مهمی است و حوزه اجتماعی امروز تعیین کننده است و نمی توان از آن غفلت کرد، مسائل اجتماعی مردم ایران چه آنها که به مسائل مادی و چه آسیب های اجتماعی و چه مسائل سیاسی اجتماعی مربوط می شود همه آنها امروز با هزینه کم برای کشور قابل اجرا است. 

* در شرایط قبل از اتفاقات تحریم همواره می گفتیم که کشور با چالش ها و ابرچالش های جدی روبرو است و این مساله برخی اقتصاددانان نیز بارها گفته اند ولی موضوع بیکاری مساله ای جدی ای است که از باب سیاست گذاری در حوزه مسئولیت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تعریف می شود. 

*ایجاد اشتغال در کشور به عنوان اصلی ترین مساله باید در دستور کار قرار گیرد و اگر به مساله بیکاری دقت نکنیم از دست دادن برخی نیروهای فعلی تشدید می شود و از عوارض دوره تحریم این است که که بنگاه های تولیدی با رکود کار روبرو شوند و از طرفی هنر دولت و صاحبان بنگاه ها و مدیران اقتصادی این است که بنگاه های اقتصادی وارد دوره رکود شوند. 

* پیش از آغاز تحریم ها ستادهای تسهیل رفع موانع تولید در استان ها تشکیل شد و در این مقطع به این ستادها بیشتر نیازمند و آنها باید در کنار نظام بانکی جدی تر به صحنه بیایند تا از اشتغال موجود حفاظت کنند و از طرفی ایجاد اشتغال جدید هم باید جزو اولویت ها باشد. دولت منابع خوبی را برای فعالان اقتصادی در نظر گرفته اگرچه در پرداخت از زمان عقب هستیم ولی باید دقت شود چرا که در این پول رانت زیادی نهفته است البته اگر رانت به قیمت ایجاد شغل باشد ما طرفدار رانتی هستیم که موجب توسعه کشور و اشتغال شود. 

*موضوع آسیب های اجتماعی از دیگر اولویت های دولت است، اگر توسعه مناطق صورت گیرد بخشی از مهاجرت ها کاهش خواهد یافت و کار اصلی و در دستور کار دولت اشتغال، رفع موانع تولید است و معتقدیم شورای اشتغال باید فعال تر به این موضوع بپردازد. 

* در ابتدای این دولت موضوع مبارزه با چهره خشن فقر مطرح گردید، دولت برای این که چهره خشن فقر را دور کند منابع زیادی در نظر گرفت و به همین منظور فقیرترین افراد کسانی هستند که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی قرار دارند و از اوایل سال گذشته دولت میزان مستمری این افراد را برخی تا چهار برابر افزایش داد. 

* اینکه برخی می گویند فلانی گفت چهره خشن فقر را برطرف می کنیم هیچ اقدامی صورت نگرفته این قبیل اقدامات تصمیماتی بود که گرفته شد و افزایش مستمری ها صورت گرفت، حال ممکن است برخی بگویند چهار برابر کم است البته درست است ولی توان دولت در وضع درآمدی حتی امسال که درآمد دولت کاهش یافته بود از این بخش ها حمایت کردیم. 

* هفت هزار میلیارد تومان برای بخش هایی که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی نیستند در نظر گرفته شد، آرزو داریم کسی در کشور سر گرسنه زمین نگذارد و باید این تصمیم استمرار داشته باشد و هر سال متناسب با تورم افزایش یابد. تصمیم دیگر دولت بیمه ۱۱ میلیون حاشیه نشین شهرها بود و دولت قبول کرد که هر کس بیمه نشده است بیمه کند و امروز رضایت عمومی از طرح بیمه سلامت توسط مردم احساس می شود. 

*کار دیگر دولت سهام عدالت بود که ۶۰ مورد از بهترین بنگاه ها به این سهام تعلق گرفت و ۴۸ میلیون نفر از مردم احساس می کنند که سهمی در این بنگاه ها دارند. به رغم فشارهای برخی که مایل نبودند سود سهام عدالت پرداخت شود ما سال گذشته سود این سهام را به مردم پرداخت کردیم و در ماه های آینده نیز سود بیشتری پرداخت خواهیم کرد و سال آتی سود این بنگاه ها بیشتر می شود. لایحه ای به مجلس داده شده تا سهامداران بتوانند سهام خود را بفروشند.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۲
ناشناس
|
France
|
۲۱:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۱
0
3
آقا شما اگر دستتون به این آقای جهانگیری، روحانی و کلا دولتیها میرسه بگید بهشون که شماها یک جور حرف می زنید که انگار هیچ کاره هستید و دارید تبلیغ می کنید که رای بیارید، انگار تو ایران زندگی نمی کنید و در بلاد جهان اول ریاست می کنید و کلا اصلا نمی دانید و نمی فهمید که بخاطر کارهای شما قدرت خرید مردم در سال 97 به یک چهارم تقلیل پیدا کرده و احتیاجی نیست سال آینده افاضه بفرمائید که قدرت خرید مردم کاهش شدید داشته است. همین الان هم به حد کافی خراب کرده اید. اگر نمی توانید و اصرار بر ماندن در مقام دارید خائن هستید و اگر می توانید و کاری نمی کنید باز هم خائن هستید به مردم، ایران، انقلابی که خودتان انجام دادید و......
این مردم دیگر چیزی برای از دست دادن ندارند
همین ها رو به حضرات بگید . البته خودشان می دانند ولی....
مثلا وزیر عوض می کند از وزارت صنعت به وزارت کار یعنی وزیری که همش هوای پولدارها رو داشت رو میگذارند برای کارگر و کارمند و رفاه اجتماعی! حاشا و کلا که این وزیر همه را بدبخت نکند.
خدایا داد ما را از ظالمین بستان و آنها را نابود کن. انتخاب منتشر نمی کنی ولی بهشون بگو منعکس کن که به قول قصیر امین پور
و ناگهان چه زود دیر می شود!
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۱
0
3
البته با توجه به توانمندی مدیرانمون این اتفاق حتمیست
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۱
0
4
ای مردم ایران نتیجه تدبیرها و امیدهای ما را می بینید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۱
0
2
افرین. کلاهتونو بذارین بالاتر
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۱
0
3
با مدیریت آقای روحانی وجهان گیری تا زمانی کهذسما هستید. شک نکن که مملکت روز به روز خراب تر می شود وتنها را نجات مردم از این بدبختی ها استعفای ریس ومعاون است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۱
1
2
دیگه کم مونده یگن مردم نباید نفس بکشن
چی بود اون همه وعده و وعیدی که در زمان انتخابات میدادید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۱
0
3
همین الان هم من معلم معیشت خوبی ندارم سال بعد لابد از گرسنگی قراره بمیریم!!
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۱
0
4
کاش مناظره ها رو تلویزیون و... مجدد پخش کنه... که میگفت:
"مردم یادتون رفته ال کردن و بل شد..."
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۱
1
3
با این تیتر هم مردم را نا امید می کنید هم خوراک برای دشمنان درست می کنید. ضمنا مسئولین کشور حرف زدن بلد نیستند و بسیار هم بد موقع و با نا مناسب ترین کلمات صحبت می کنند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۱
0
3
مردم یادتونه؟
ان شالله اینا رو هم یادتون بمونه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۱
1
2
جنگ روانی دشمن در ۱۳ آبان اثری که انتظار داشت برجای نگذاشت عناصر داخلی به کمک برای التهاب اقتصاد و ایجاد جنگ روانی آمدند!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۲
0
1
تو ایران هم مدیران من بمیرم تو بمیری ن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۲
0
2
اینجوری مردم رو میترسونن؟
ناشناس
|
Netherlands
|
۰۱:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۲
0
2
ههه ، این آقای جهانگیری میگفت نباید مردم را ناامید کنیم پس چی شد
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۲
0
4
اشتباه شده فک کنم این خبرو باید ده سال پیش منتشر میشد ... سال 88 اینا
کیارش
|
Canada
|
۰۵:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۲
0
3
آخه چیزی مگه شما باقی گذاشتید از قدرت خرید مردم که باز میگید ممکنه کم بشههههه !!!
جامعه شناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۲
1
0
در شرایط امروزی اولا شما سایت انتخاب به عنوان یک رسانه نباید بر روی خبرتان تیتر خاکستری بزنید. دوما آقای جهانگیری سخنران خوبی نیست زیرا در گفته هایش همیشه خبر ناامید کننده از کشور می دهد. او فقط برای امور اجرایی مناسب است.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۲
0
1
سلام:(اگر خوب دقت نکرده و ایستادگی نکنیم و سیاست گذاری مناسبی نداشته باشیم ممکن است سال آینده بگوییم قدرت خرید مردم شدید کاهش یافته است.)
ظاهرا اقای معاون رویشان نسیت بفرمایندبگوییم (سال اینده قدرت خرید مردم شدید کاهش خواهد یافته)
می فرمایند (اگر)(ممکن است)
خجالت نکشید این مردم چیزی دیگر برای از دست دادن ندارند که بخواهند دل نگران ان باشند
هرانچه ازدارائی ها داشتند از برکت مدیریت های نوین وجهانی وعالی حضرات در دو دوره اقای احمدی نژاد و روحانی عزیز از دست دادن
حضرات نگران مرفهین بی درد باشید که بخاطر برنامه های شما چمدان هایشان را نبندند به کانادا تشریف ببرند ودیگر دسترسی نداشته باشید.
ازهم اکنون از اطلاعات رسانی به موقع شما صمیمانه سپاسگزاریم.وخدا اجرتان دهد.
یکی از میلیون مردم بدبخت وزرج کشیده .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۲
0
2
همین الان هم قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافته و بیکاری بیداد می کند. بگویید سال دیگه مردم قراره بمیرند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۲
0
1
پس چرا میگید تحریمها هیچ اثری نداره
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۲
0
2
آقای جهانگیری ، همین الانم قدرت خرید ندارند ، پس سال آینده وضعیت از این هم بدتر است.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۲
0
3
لعنت خداوند بر شما و سياستهاي شما ، يعني الان قدرت خريد خوب است ؟؟؟؟؟ آقاي جهانگيري نكند شما در بلادي ديگر زندگي ميكنيد اگر چه كه شما و بزرگترهايتان قطعا بيخبر از حال و روز مابقي 80 ميليون انسان بيگناهي هستيد كه قربانيان سياستها و لجاجتهاي احمقانه شمايند،‌اللهم اشغل الظالمين بالظالمين انشاالله
نظرات بینندگان