arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۰۶۲۵
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۰۹ - ۲۲ آبان ۱۳۹۷

وزیر ارشاد: رئیس جدید سازمان سینمایی تا آخر هفته مشخص خواهد شد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد انتخاب رئیس جدید سازمان سینمایی گفت: تا پایان این هفته یعنی ٢٦آبان‌ماه تکلیف رئیس جدید این سازمان مشخص خواهد شد و سکان‌دار سینمای ایران را معرفی می‌کنیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد انتخاب رئیس جدید سازمان سینمایی گفت: تا پایان این هفته یعنی ٢٦آبان‌ماه تکلیف رئیس جدید این سازمان مشخص خواهد شد و سکان‌دار سینمای ایران را معرفی می‌کنیم.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید عباس صالحی شامگاه دوشنبه (٢٣ آبان‌ماه) در بازدید از پردیس ملت برای سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم کوتاه در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد انتخاب رئیس جدید سازمان سینمایی گفت: تا پایان این هفته یعنی ٢٦آبان‌ماه تکلیف رئیس جدید این سازمان مشخص خواهد شد و سکان‌دار سینمای ایران را معرفی می‌کنیم.
وی به فرصت دو ماهه برای اجرای قانون منع استفاده از بازنشستگان اشاره کرد و در مورد تاخیر در اعلام نام رئیس جدید سازمان سینمایی گفت: در این میان مهندس حیدریان بازنشستگی زودتر از موعد داشتند و به همین منظور در این راستا از منظر حقوقی در حال بررسی بودیم که آیا کسانی که زودتر از موعد بازنشسته می‌شوند شامل این قانون خواهند بود یا خیر، بحث‌های حقوقی نهایتا به این نتیجه رسید که این امکان وجود ندارد و به همین خاطر قدری فرصت برای انتخاب فرد جدید به طول انجامید.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: بعد از مسجل شدن تکلیف آقای حیدریان و تعیین شخص جدید برای این پست، مجموعه‌های مختلف و افراد زیادی از صنف سینما و هم از مدیران حوزه فرهنگی برای این بخش بررسی شدند و در نهایت جمع بندی صورت گرفت و اسامی زیادی مطرح شد، اما با توجه به حساسیتی که سینما برای مردم و اهالی سینما دارد سعی کردیم در فرصت یک ماه و نیمه‌ای که داشتیم در یک جمع‌بندی طی ٢٥ روز گذشته اسامی را ارائه کنیم.
صالحی یادآور شد: این اسامی باید از سوی معاونان وزرا و حوزه نهاد ریاست جمهوری برای تایید نهایی بررسی و استعلام‌هایی انجام شود که ان شالله تا ٢٦ این ماه قطعا این مسیر را طی می‌نماییم؛ اگر مدیر جدید انتخاب نشد ممکن است به سمت انتخاب سرپرست برویم.
وی در پاسخ به این سوال که آیا انتخاب رئیس جدید تنها از منظر مدیریتی مهم است یا اینکه سابقه سینمایی نیز در نظر گرفته می‌شود، گفت: ما ملاک‌های مختلفی را در نظر گرفتیم، ابتداء حوزه مدیریتی را مدنظر قرار دادیم، زیرا سینما دارای صنوف متعددی است، بیش از ٣٠ صنف در سینما فعال هستند بنابراین مدیریت به شکلی که این صنوف در کنار هم قرار گیرند بسیار مهم است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: از طرفی دیگر به دنبال کسی هستیم که نسبت به سینما ناآشنا نباشد، اما اینکه حتما از داخل صنف سینما نیز باشد یک اولویت است، اما صرفا یک ضرورت نیست، همچنین ترکیب اقتصاد و هنر سینما هدفی است که ما از مدیر جدید می‌خواهیم، زیرا سینما دو بال دارد که یکی بخش فرهنگی و هنری است که فرهنگ ایرانی و دورن اجتماعی ما را نشان می‌دهد و یک بال دیگر آن صنعت است که بیش از ٥٠هزار نفر در این بخش فعالیت می‌کنند و مدیر جدید باید این دو بال را با هم پیش ببرد.
صالحی در مورد گزینه‌هایی که امروز در رسانه‌ها برای جایگزینی آقای حیدریان مطرح است و تایید آن‌ها و شائبه لابی‌گری، تصریح کرد: برخی از این گزینه‌ها درست است، اما بحث لابی‌ها را تایید نمی‌کنم، البته ممکن است برخی اشتیاق بیشتری برای حضور در این عرصه از خود نشان بدهند، ولی این لابی گربی محسوب نمی‌شود.
وی بیان کرد: لابی‌ها در این تاخیر تاثیر نداشت و تنها دغدغه اینکه چه کسی سکان سینما را در دست بگیرد قدری زمان را افزایش داد، بلاخره وقتی در اقتصاد سینما در سال ٩٢ ما شاهد ٣٠میلیارد فروش بوده‌ایم، اما در شش ماه اول امسال ٥٠میلیارد فروش آن هم در یک فاصله زمانی کوتاه‌تر را داشته‌ایم نشان می‌دهد که اتفاقاتی رخ داده است که باید مواظب آن بود، درواقع نمی‌توان به یک ریسک بزرگ دست زد، بلاخره سینما در این چهار پنج ساله فضای اقتصادی را تغییر داده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد اینکه برخی پیشنهادات برای ریاست سازمان سینمایی به خاطر هجمه‌های این حوزه خط خورده است، گفت: این شاید تعداد قابل توجهی را در برنگیرد، اما در بسیاری از مباحث برخی این دلایل را مطرح کردند و بیشتر هم به خاطر مشاغل حرفه‌ای این دلیل مطرح شده است، همچنین نباید فراموش کرد که برخی کار حرفه‌ای خود را به کار مدیریتی ترجیح می‌دهند.
صالحی در مورد اهمیت جشنواره فیلم کوتاه نیز ابراز داشت: جشنواره فیلم کوتاه از زاویه‌های مختلف مهم بوده و هست، یک نکته این است که این جشنواره بخشی از ارائه خلاقیت‌های جوانانه زندگی اجتماعی ما است؛ رهبر معظم انقلاب و برخی بر باز شدن پنجره جوانی در کشور تاکید داشتند، زیرا این پنجره یک فرصت تمدنی و ملی برای ما است.
وی ادامه داد: در بسیاری از حوزه‌ها از جمله حوزه هنر این نمایه جوانی وجود دارد؛ در حوزه هنر هم در بخش سینما پویاتر است و در سینما بخش فیلم کوتاه در میان جوانان حضور پررنگ تری دارد، وقتی فعالیت‌های جوانانه را در فیلم کوتاه می‌بینیم به این موضوع پی خواهیم برد، از طرفی دیگر فیلم کوتاه یک نقطه جهش برای کل سینما ایران است، یعنی سینما کوتاه فرصتی است برای کل فرهنگ و صنعت سینما ایران؛ اگر زمانی گفته می‌شد تئاتر پنجره جهش سینما ایران است امروز فیلم کوتاه نقطه جهش سینما ما شده است.

** فیلم‌سازان دیپلمات‌های اصلی کشور‌ها هستند
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: جشنواره فیلم کوتاه یک فرصت دیپلماسی سینمایی فعال را برای ما ایجاد کرده است، البته سینما ایران در حوزه مستند و فیلم بلند موفقیت‌های خوبی را در جهان داشته، اما فیلم کوتاه ما قدرت مانور و حضور سریع در فضا‌های مختلف را داشته است، طبق آمار بیش از یک هزار و ۸۰۰ حضور بین المللی در سال ٩٦ رقم خوورد که عدد قابل توجهی است، همچنین جوایزی بین المللی نشان دهنده قدرت ما است، پس این آمار نشان می‌دهد ما می‌توانیم فیلم کوتاه را به عنوان یک ابزار دیپلماسی هنری خود نگاه کنیم.
صالحی در مورد دیده نشدن فیلم کوتاه و تنها آرشیو شدن آن با هزینه‌ها محدود افزود: این انتقاد وارد است، اما مسیر‌هایی هم که برای فیلم کوتاه طی شده است را نباید نادیده گرفت، امروز فضای مجازی به کمک فیلم کوتاه آمده است و این فیلم‌ها را از قالب آرشیوی خارج کرده است که جنبه اقتصادی هم برای سینما داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: زمانی بود که فیلم کوتاه یک کار دلی بود و به دیده شدن آن فکر نمی‌شد، اما امروز خوشبختانه بستر‌هایی که برای زندگی بشری ایجاد شده باعث شده است که در کنار فضای حقیقی ما یک فضای مجازی را داشته باشیم و دغدغه‌ای که یک کارگردان ما ١٠سال پیش داشت که من یک فیلم خواهم ساخت چه کسی خواهد دید امروز کمتر دیده می‌شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: بخشی از رونق فیلم کوتاه با همین نگاه در حال پدید آمدن است و یک فیلم ساز به این درجه رسیده است که ساخت کار هم خودش را راضی می‌کند و هم مردم را مخاطب خود می‌کند.
صالحی در ادامه ابراز کرد: البته اقتصاد سینما و فروش نیز مهم است و ما هر اندازه بتوانیم تعداد سالن‌های سینما خود را افزایش دهیم به این سمت می‌رویم که فرصت را برای ژانر‌های مختلف خود فراهم کنیم، ما باید به سالن‌دار‌های خود این حق را بدهیم که با محدودیت‌های موجود به سمت فیلم‌هایی بروند که منابع سرمایه گذاری آن‌ها را تامین کند.
وی افزود: با این وجود در طی سال‌های گذشته بخش خصوصی به خوبی به میدان آمده است و ما در همین شش ماه اول سال ٤٧ سالن سینمایی را ساخته‌ایم، این‌ها کمک می‌کند که ما زیرساخت‌ها را فراهم کنیم و سال گذشته هم ١٠٠ سالن دیگر ساخت شد، ژانر‌ها و سبک‌های مختلف سینمایی باید وارد سینما ما بشود و سالن دار هم باید با ما همراهی کند.
صالحی تاکید کرد: در آینده باید به گونه‌ای عمل کرد که فیلم کوتاه هم مانند فیلم‌های هنر و تجربه بتواند در سینما ما جای خود را باز کند، البته سینما سیار نیز بخشی دیگری است، ما در حدود ١٠٠ سالن سینمایی سیار داریم و فیلم کوتاه باید بتواند برای مقاطع خاصی به کمک سینما سیار بیاید، برخی فرصت اقامت طولانی در برخی مناطق را ندارند و فیلم کوتاه می‌تواند در این فرصت کوتاه به کار بیاید، در همین ایام اربعین در مرز‌های مهران و دیگر مرز‌ها سینما‌ها سیار ما فیلم‌های کوتاه پخش می‌کردند، پس اقامتگاه‌‎های طبیعی و غیرطبیعی را از طریق سینما‌های سیار می‌توانیم با فیلم کوتاه پر کنیم.
وی در مورد بین المللی بودن بخش فیلم کوتاه و تاثیر آن در دپلماسی فرهنگی اظهار کرد: یکی از دیپلماسی‌های موثر اجتماعی ما که می‌تواند به روابط ما با دیگر کشور‌ها کمک کند دیپلماسی تصویر است، فرصت این دیپلماسی باعث می‌شود که یک فرهنگ بدون نیاز به ترجمه و تنها با تصویر تاثیرگذاری خود را داشته باشد.
صالحی گفت: درواقع زبان تصویر از هر زبان دیگری تاثیر بیشتری دارد و ما اگر بخواهیم روابط بین کشور‌ها بیشتر صلح آمیز باشد، از جنگ دور شود و به طور کلی بخواهیم ریشه جریان تروریستی را از منطقه خود بخشکانیم و ملت‌ها روابط خوبی با هم داشته باشند این به وسیله تصویر بهتر صورت می‌گیرد.
وی اضافه کرد: خوشبختانه فرصتی که در ایران براساس قالب تصویر وجود دارد خیلی به کمک ما در روابط با دیگران می‌آید، تجربه‌های موفق در فیلم‌های خارجی موثر در جشنواره‌ها و حتی حضور شخصیت‌های خارجی در این جشنواره‌ها قطعا به انتقال مفاهیم کمک می‌کند، به طور کلی فیلم سازان دیپلمات‌های اصلی کشور‌ها هستند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد حمایت از مدیران سینمایی برای اتمام برنامه‌های این سازمان گفت: به طور طبیعی در مدت باقی مانده از دولت؛ تلاش براین است که مسیر‌های قوی در جهت تقویت بیشتر برود و ضعف‌هایی که احیانا هم بوده حذف بشود، اینکه ما قوت‌ها را از دست ندهیم قطعا مساله جدی است، در فضای جدید در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش ما براین است که بدنه اصلی وزارتخانه را به طور کلی و سازمان سینمایی را به طور اخص در بخش قوت پاسداری کنیم، روند اقتصاد سینما روبه رشد بوده و جریان خدمات دهی به سینما‌ها باید رو به جلو‌تر باشد.
صالحی بیان کرد: این قوت‌ها باید پاسداری شود و هر فرد جدیدی هم که بیاید باید این قوت را حفظ کند، سازمان سینمایی نمی‌خواهد ١٨٠درجه به عقب برگرد بلکه باید به سمت تکامل برویم و این تکامل به معنای از بین بردن نقاط قوت نیست و در عین حال باید بخش‌هایی که ضعف داریم برطرف کنیم.
وی در پاسخ به این سوال که انتخاب پردیس سینمایی ملت برای جشنواره فجر مورد اعتراض رسانه‌ها است و چه تصمیمی برای امسال اتخاذ خواهد شد، افزود: پردیس ملت برای جشنواره فیلم فجر قطعی نشده است و برای مکان دیگری هم مذاکرات انجام شده است و قدم‌های خوبی را هم برداشته ایم، امیدواریم که آن اتفاق جدید رقم بخورد و بتوانیم در آن مسیر جدید تثبیت بشویم، زیرا امسال شرایط جشنواره ما خاص‌تر خواهد بود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در رابطه با ورود پول‌های کثیف در سینما نیز گفت: فروش اقتصاد سینما ما درست است که پیشرفت خوبی را داشته است، اما در مقایسه با بسیار از صنعت‌ها رقم ناچیزی است، گاهی وقت‌ها مقایسه رقم‌های سینما با صنعت‌های دیگر قابل مقایسه نیست، هیچگاه نباید مسائل را اغراق نمایی و بزرگ نمایی کنیم و این خواهش ما از رسانه‌ها است.
صالحی ادامه داد: ما باید حساسیت را داشته باشیم، اما در مواقعی نسبت به برخی مسائل عناوینی اضافه می‌کنیم که عادلانه نیست، همچنین ما به دنبال شفافیت در سینما هستیم و این موضوع می‌تواند قدری از ابهامات را برطرف کند، ما اگر در حوزه سینما بتوانیم با شفافیت مسیر خود را مشخص کنیم و بدانیم که در یک فیلم تا چه اندازه سرمایه گذاری شده است، منابع سرمایه گذاری چه کسانی بوده اند و هزینه‌ها فیلم تا چه اندازه می‌باشد قطعا به کمک سینما و فرهنگ رفته‌ایم.
وی در پایان گفت: شفافیت می‌تواند دهه آینده سینما را یک دهه پاک تر، کارآمدتر و اقتصادی‌تر کند و باید با این نگاه به سوی جلو حرکت کرد.

نظرات بینندگان