arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۰۷۰۰
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۵ - ۲۲ آبان ۱۳۹۷

نخست‌وزیر کانادا: ماموران ما فایل صوتی خاشقجی را شنیده‌اند

جاستین ترودو نخست وزیر کانادا تایید کرده که ماموران امنیتی کشورش فایل صوتی مربوط به قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی را شنیده‌اند. او گفته است شخصا این فایل صوتی را نشنیده است. آمریکا هنوز درباره دریافت این فایل صوتی ساکت است و وزیر امور خارجه فرانسه نیز گفته تا جایی که مطلع است کشورش هنوز آن را دریافت نکرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

جاستین ترودو نخست وزیر کانادا تایید کرده که ماموران امنیتی کشورش فایل صوتی مربوط به قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی را شنیده‌اند.

به گزارش «انتخاب»، ترودو به خبرنگاران گفته است کانادا کاملا در جریان اطلاعاتی که ترکیه با دولتش به اشتراک گذاشته قرار گرفته است.

ترودو اولین رهبر غربی است که تایید کرده کشورش فایل صوتی مربوط به قتل این روزنامه‌نگار را که در کنسولگری عربستان در ترکیه روی داده شنیده است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه روز شنبه گفته بود فایلی که هنگام کشته شدن آقای خاشقجی در کنسول‌گری عربستان در استانبول ضبط شده در اختیار دولت‌های آمریکا، فرانسه، آلمان، بریتانیا و عربستان سعودی قرار گرفته است.

نخست وزیر کانادا گفته است شخصا این فایل صوتی را نشنیده است.

آمریکا هنوز درباره دریافت این فایل صوتی ساکت است و وزیر امور خارجه فرانسه نیز گفته تا جایی که مطلع است کشورش هنوز آن را دریافت نکرده است.

عربستان سعودی اذعان کرده است که گروهی از ماموران این کشور جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی را به قتل رسانده‌اند و می‎گوید ۱۸ نفر را که در این قتل دست داشته‌اند دستگیر کرده است.

ترودو در کنفرانس خبری روز دوشنبه در پاریس گفت ماموران اطلاعاتی کشورش از نزدیک با ترکیه برای تحقیق در این قتل همکاری می‌کنند.

نخست وزیر کانادا گفت: "من چند هفته پیش با اردوغان تلفنی صحبت کردم. اینجا در پاریس هم گفتگوی کوتاهی با او داشتم و از قدرتی که در واکنش به موضوع خاشقجی نشان داده قدردانی کردم."

با این همه ترودو از پاسخ صریح به این پرسش که تبعات این قتل برای رابطه کشورش و عربستان چه خواهد بود طفره رفت و تنها گفت: "ما با متحدان همفکر خود درحال گفتگو درباره گام بعدی در قبال عربستان سعودی هستیم."

ترودو تحت فشار است که قرارداد فروش تسلیحات به عربستان سعودی را که ۱۳ میلیارد دلار ارزش دارد لغو کند. این قرارداد برای فروش خودروهای زرهی و تانک‌هاییست که توسط شاخه کانادایی شرکت جنرال داینامیکس آمریکا ساخته می‌شود.

روابط بین کانادا و عربستان چندان هم خوب نیست. در ماه اوت، وقتی مقام‌های کانادایی خواستار آزادی فعالان حقوق زن در عربستان شدند ریاض کانادا را متهم به نقض تمامیت ارضی و استقلال این کشور کرد و قراردادهای تجاری تازه با اتاوا را لغو کرد.

همزمان روزنامه نیویورک تایمز به نقل از سه فرد آشنا با این فایل صوتی گزارش می دهد که یکی از اعضای تیم قتل خاشقجی تلفنی به مافوق خود گفته بود به رئیسش اطلاع دهد که ماموریت انجام شده.

نیویورک تایمز می نویسد این سوءظن هست که فردی در آن مکالمه به او اشاره می شود محمد بن سلمان ولیعهد عربستان باشد.

مقام های ترکیه گفته اند که این فایل صوتی شاهدی قطعی از نقش ولیعهد عربستان در آن قتل ارائه نمی کند.

نظرات بینندگان