arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۰۷۵۸
تعداد نظرات: ۱۶ نظر
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۰۹ - ۲۵ آبان ۱۳۹۷
مرکز مطالعات استراتژیک الفرات بررسی کرد؛

آیا انتظار برای رفتن ترامپ، ایران و آمریکا را به سمت یک توافق بهتر می‌کشاند؟

در سایه تاثیر حوادث 11 سپتامبر، سیاست مهار دوگانه ای که آمریکا اتخاذ نموده بود، تبدیل به سیاست تغییر نظام های فعال در تعدادی از دولتهای خاورمیانه، از جمله ایران شد. برای مثال، دولت جرج دبلیو بوش، ایران را یکی از محورهای شرارت نامید و حتی در دوران ریاست جمهوری اوباما و زمانی که کلینتون وزارت خارجه ایالات متحده را بر عهده داشت، همچنان آمریکا سیاست فشار بر ایران را ادامه می داد. ترامپ اما شراره اختلافات بین امریکا و ایران را شعله ورتر کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آیا با رفتن ترامپ، ایران و آمریکا به توافق بهتری دست می یابند؟

مرکز مطالعات استراتژیک الفرات در مطلبی به قلم شيرين هانتر نوشت: در سایه تاثیر حوادث 11 سپتامبر، سیاست مهار دوگانه ای که آمریکا اتخاذ نموده بود، تبدیل به سیاست تغییر نظام های فعال در تعدادی از دولتهای خاورمیانه، از جمله ایران شد. برای مثال، دولت جرج دبلیو بوش، ایران را یکی از محورهای شرارت نامید و حتی در دوران ریاست جمهوری اوباما و زمانی که کلینتون وزارت خارجه ایالات متحده را بر عهده داشت، همچنان آمریکا سیاست فشار بر ایران را ادامه می داد؛ چرا که زبان کلینتون در مورد ایران معتدل تر از زبان دونالد ترامپ نبود و وی به صراحت می گفت:« ایران به اسرائیل حمله کرده است، پس آمریکا آن را محو خواهد کرد!»

به گزارش «انتخاب»، در ادامه این تحلیل آمده است: کلینتون اولین کسی بود که از اعمال تحریمهای شدید علیه تهران صحبت کرد. در واقع، بدترین تحریمها در زمان ریاست اوباما اتفاق افتاد و کلینتون تصور کرد که اصرار او برای تحریم ایران، این کشور را به پای میز مذاکره کشانده است.

اجرای کُند جوانب مختلف برجام در مورد کاهش تحریمها، رنجش و نگرانی ایران را به دنبال داشت و در طول ماههای باقی مانده ریاست اوباما، هیچ نشانی از عملیات بانکی یا سرمایه گذاری آمریکایی گسترده در ایران، دیده نشد. علاوه بر این، بلافاصله پس از امضای برجام، امریکایی ها مساله موشکهای ایران را پیش کشیدند.

در مجموع، باید گفت، ترامپ تنها، شراره اختلافات بین امریکا و ایران را شعله ورتر کرد؛ اما جوهره سیاست او در مورد تلاش برای به تسلیم واداشتن ایران از طریق فشار، تفاوتی با سیاستهای چهار دولت پیشین امریکا ندارد.

ادامه سیاست

سیاست ایالات متحده در قبال ایران، تا حد زیادی منسجم و هماهنگ است، به این دلیل که تنگناهای اساسی در روابط بین آمریکا و ایران، از زمان تاسیس جمهوری اسلامی، تغییری نکرده است.

با وجود نوبت هایی از همکاری بین این دو در افغانستان و حتی در عراق و ارائه راه حل هایی برای اختلافات، اما همچنان گفتمان ایران در مورد دشمن نامیدن آمریکا ادامه دارد. همانطور که موضع ایران در مورد اسرائیل و مساله فلسطین نیز تغییری نکرده است. با این حال، با روی کار آمدن هر رئیس جمهور جدیدی در ایران، اسرائیلی ها به عادی سازی روابط تهران با واشنگتن، امیدوار می شوند! این در حالی است که اسرائیل و دوستان آن سهم زیادی در سیاست عداوت امیز آمریکا علیه ایران داشته اند.

در سایه این تاریخ، انتظارِ رفتن ترامپ، به امید دست یابی به توافق بهتری با آمریکا، تنها باعث طولانی شدن سختی ها می شود. در سال 1980، ایران در رسیدن به توافقی در مورد گروگانهای آمریکایی، به امید دست یابی به توافقی بهتر با جیمی کارتر، صبر کرد و این تاکتیک منجر به برکناری بنی صدر شد. در ادامه، این کشور در جنگ ویران کننده با عراق وارد شد که 8 سال به طول انجامید.

با اینکه دولت ترامپ موضع عداوت آمیزی در قبال ایران اتخاذ نموده است، اما به احتمال زیاد، از این پس، ایران و آمریکا به توافق بهتری با هیچ یک از رؤسای دولت آمریکا، نخواهند رسید.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۲
غیر قابل انتشار: ۱
اعظم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۵
2
7
به هیچ عنوان .
ضرب المثل قدیمی ایرانی یادتان نرود
سگ زرد برادر شغال است
پاسخ ها
فریبرز
| Germany |
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۵
سلام؛ باید مذاکره شروع شود، آنزمان اگر توافق به سود مردم بود تعامل صورت بگیرد و اگر سودمند نبود و یا زیان آور به حال کشور بود، مذاکره خاتمه یابد.
فریبرز
| Germany |
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۵
با عرض سلام، مگه میشه سود و زیان مسائل ملی و بین الملللی را از ضرب المثل ها نتیجه گیری کرد !!؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۵
همان برجام ، بعنوان ترکمانچای ثانی ، برای هفت پشتمان کافی است.
غربگدایان کی میخواهند بفهمند !!!!!!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۵
3
6
شما که میگفتید بهتر از توافق برجام نداریم. حالا دنبال توافق بهتر هستید؟!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۵
1
6
هر چند در ایران و روی کاغذ سیاستهای بلند مدت تعریف میشود ولی در عمل هیچ برنامه ی مشخصی برای برخورد و یا تعامل با کشورهای دیگر تعریف نشده .آنچه هم که انجام میشود بدون برنامه و با تندروی های گاه و بیگاه است.سیاستمردان آنقدر تعلل میکنند تا مجبور به پذیرش عملی شوند مانند جنگ هشت ساله .در صورتیکه اگر با درایت و تدبیر کار کنند میتوانند رشته ی کار را با سیاست خودشان در دست گیرند و مجبور به پذیرش لحظه آخری و اجباری نباشند .
متاسفانه برای مذاکره هم آنچنان دیدگاههای منفی آنهم از طرف افراد قدرتمند وجود دارد که انگار اصل مذاکره گناه کبیره است.در صورتیکه در مذاکره میشود به دور از هیاهویی که دشمن راه می اندازد فهمید که چگونه میتوان با او برخورد کرد علاوه ،اگر مذاکره طوری بود که منافع ما را تامین کردن جهت رسیدن به نتیجه اقدام میکنیم و گر نه راه برگشت همیشه باز است.
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۵
راه برگشت برجام خیلی بازه.
دارم میبینیم
چند ماهه طرف یک تنه برجام رو پاره کرده.
ما هنوز گیریم و قدرت خروج نداریم.
اگر با امثال ظریف و با طرز تفکر روحانی مذاکره انجام بشه یقینا راه های برگشت باز خواهد بود؟
طرف با چه زبونی باید بگه من فقط دنبال اینم که پوزه شما رو به خاک بمالم با مذاکره و یا با جنگ.
جنگ با ما برای آمریکا که هیچ، برای بزرگتر از امریکا هم امکان پذیر نیست اگر بود به هیچ وجه لحظه ای درنگ نمی کردند.
بعد هم انتخاب جان دست بردار از این همه مزخرف گویی چند میگیری این مزخرفات رو چاپ کنی .
عقلا گویند.
آزموده را آزمودن خطاست.
آدم از یه سوراخ دو دفعه گزیده نمیشه.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۵
امان از خود کم بینی و حقارت !!!!!
برجام +ترکمانچای نشان داد که نباید به امریکا اعتماد کرد و گفتار این چند روز ترامپ و سران اروپا هم نشان داد که اروپا واقعا مستعمره امریکاست و نباید معطل آنها شد . ولی غربگرایان نمی فهمند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۵
جناب محمد
خودت گفتی آدم ....نه غربگرا
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۵
0
2
وای به حالمان که چشم امید به فرد داریم بابا سیاستهای امریکا تدوین شده است وشخص نقشی در تغییر ان ندارد خدایی بیشتر تحریم های ایران را یکبار بررسی کنید متوجه می شویم بیشترین تحریم ها توسط دمکراتها وضع شده چرا الکی دل به امریکا خوش کردیم انها چه دمکرات چه جمهوری خواه تو یک مسله هماهنگ هستند که جمهوری اسلامی باید نباشد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۵
0
2
هر کسی به امید غرب بنشیند ،گرسنه میخوابد .
امان از ساده لوحی (خوش بینانه ترین حالت )و خود باختگی و غربگدایی!!!!
ناشناس
|
United States
|
۰۰:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۶
1
1
به نظر من ترامپ فقط مشکلش در برجام اسم اوباما و دموکراتها بود.اگه مذاکره با ترامپ انجام بگیره و یک توافق با ترامپ صورت بپذیره بهتر و کاراتر از برجام خواهد بود.ترامپ بیشتر از اونیکه یه سیاستمدار باشه یه تاجره.ترامپ میگه امریکا اصلیترین و مهمترین شریک برجام بود ولی سودش رفت تو جیب روسیه و چین و اروپا
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۶
0
1
و بشر الصابرین
وطنم ایران
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۶
0
1
آدم باید احمق باشه که بیاد با دشمن بشریت وارد مذاکره بشه اونم کسی که با جنگ و قتل و تجاوز و عهدشکنی تاریخ رو پر کرده و هنوز هم مصر به این کاره
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۶
0
1
غربگدایی و چشم به بیگانه داشتن ،تا کی ؟!!!!!!
باید بیدار شد و دست به زانوی خودمان بگیریم .
صنایع دفاع ثابت کرد اگر بخواهیم و بداخل تکیه کنیم ،خواهیم توانست.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۷
0
1
به امید رفتن ترامپ برای رسید به توافق با آمریکا نادانی محض است چون تمامی ریاست جمهوریهای آمریکا هدفشان کاملاً یکی است فقط روشهای متفاوتی دارند که از قبل نیز طراحی شده و منافع ملی خودشان به باد نمی دهند مانند کشور مانیستند که هر کس برای خودش هر کاری خواست بکند و یک عده بدنبال این باشند او را کنترل کنند تا به منافع ملی ضرر و زیانی نرساند و همه را درگیر خودش کند و به منافع کشورهای دشمن بیشتر منافع ایران اهمیت بدهد ترامپ هم به فکر رفع مشکلات اقتصادی و دوشیدن کشورهای خاور میانه بخصوص عربی برای منافع کشور خودش است با روش قلدری و ایجاد هراس و صحنه سازیهای متعدد
نظرات بینندگان